Vandra i Jeans?

Tänkte höra om någon här brukar vandra i Jeans.

Jag har gjort några småvandringar i mina löparbyxor och det har funkat bra. Har dock saknat rejäla fickor och ställe att fästa kniven.
Att ha läderskärp runt lätta löparbyxor med resårsnörning känns inte bara lite fånigt utan också obekvämt.
Har också märkt dom börjar släppa lite i sömmarna efter gått igenom snår så tänkte prova med ett par mer oöma byxor nästa gång. Men visst är dom lätta, billiga, vindtäta och vattenav-visande.

Är lite trött på att "riktiga byxor" ska kosta över tusenlappen i vildmarksbutikerna. Ett par bra jeans får man ju för 150:- (rea) på dressman.
Tror ni det är så stor skilland i praktiken på ett par jeans och t.ex ett par G-1000 byxor från fjällräven?

Skriv gärna erfarenheter om vandring med jeans.
 
Vandra i jeans - NEJ!

Vandra i jeans???!!! NEEEEJTACK!!!!!!!!!!!!!!!

Obekvämt, torkar långsamt, tungt, klumpigt... ett par fjällrävenbyxor klarar nästan en hel dags regn utan att bli genomblöt, men bara nästan...(se mitt blogginlägg "Högtryck på skåneleden")

Hade nog jeans min allra första fjällvandring, för jag inte hade råd att köpa något annat för mer än trettio år sen, ung och arbetslös.
Träningsoverallsbyxor måste vara otroligt mycket bättre eller nån lågprisvariant på vandringsbyxor från ITAB, typ.

Vad som helst, bara inte bomull!

Tycker BrittMarie
 

avslutad210712

Gäst
Min första fjällvandring gjorde jag i jeans, t-shirt i bomull och en militärskjorta också i bomull (självklart hade jag en del andra kläder också). Speciellt positivt var det väl inte eftersom bomull som blir blöt förblir blöt länge.

Om du kan använda dina vardagsbyxor i fjällen kan du väl andvända dina fjällbyxor i vardagen eller?

Att säga att alla fjäll/friluftsbyxor går på över 1000 kronor är väl inte riktigt rätt. Kolla på ITAB's byxor eller andra "lågpris"märken. Dubbelt så dyra Milo är fortfarande under 1000-lappen.
 
Jeans är märkliga.

De sitter skönt som attan (om man hittar rätt modell) och ju mer de används desto bättre formar de sig efter kroppen.

Man är sexig och cool i dem också (aldrig i G-1000-byxor)...

Men de är ganska varma när det är varmt och kalla när det är kallt.
De flesta har också dålig hållbarhet (jag har slutat cykla klädd i jeans på grund av att grenen (på byxorna) bara håller ett år).
Att de är kalla när det är kallt beror förstås på att de är gjorda helt i bomull och suger åt sig kroppsfukten samt torkar lååångsamt vilket också är en nackdel i regn och plask.

Och bra byxor för vandring behöver inte alls kosta tusenlappen, på Intersport kostar just nu deras McKinleybyxor 350 kr (500 kr normalpris).
 
Jeans funkar. Inte bäst. Men det funkar. Fast jeans är också dyra, iaf de jag gillar. Gillar inte dressman. Så för mig är fjällräven billigare. Och bättre.
 
Näe...

Skulle aldrig få för mig att vandra i jeans...mina är iof rätt tighta, så det skulle bli fruktansvärt ombekvämt! Jag älskar mina g-1000! Men kolla om det finns begagnade. Ibland har folk fått i present men med fel storlek osv. Här på utsidan.se finns ju en "Prylmarknad" tex! Kolla blocket osv. Lycka till :) /Sofie
 
Klart man kan vandra i jeans! Eller man kunde i alla fall, tydligen, för 25 år sen när jag gjorde min första Sarek vandring. :) Lägg särskilt märke till den autentiska stentvättade looken på jeansen, och UL-pjucksen som var klart före sin tid!
T-shirten är rätt snajdig den oxå, om jag får säga det själv!

(utsatte man sina egna barn för nåt liknande sässongen 2008 fick man väl socialen efter sig..)

Per

07dbf15e94889fc7aab53d1faf3e8471.jpg
 
Jeans funkar. Inte bäst. Men det funkar. Fast jeans är också dyra, iaf de jag gillar. Gillar inte dressman. Så för mig är fjällräven billigare. Och bättre.

Till vardags har jag Diesel och Cottonfield-jeans. Menade "bra jeans" i meningen "kommer inte gå sönder" mer än "snygg rumpa" :D

Kanske borde sagt jag inte tänkte bestiga Kebene i jeans utan tänkte mer 2-3 dagars vandringar i västergötland. Jag och en kompis tänkte vandra runt lite på Kinnekulle om ett tag t.ex.

Dom flesta av oss har väl ett par gamla bruksjeans. Har ett par sköna (lite för stora) ute på lantstället... Priset spelar ju också in. Blir ju billigare att ta dem än att köpa ett par nya fjällräven.

Dom jeansen jag har fryser jag aldrig i. Inte när jag går på stan i jeans, jacka o mössa när det är -12. Och när dom blir svettiga tycker jag dom torkar rätt snabbt ändå. Dom är ju inte som ett par mysbyxor. G-1000 är ju också behandlad bomull (och polyester).

Tror nog jag ska våga mig på att vara lika snajdig som fson i sommar. :p
 
För några hundralappar (klart mindre än tusen spänn) borde du kunna hitta några lätta syntetbyxor. Sportaffärerna har oftast något i sina egna märken.
Då slipper du också den tjocka bomullen, som också verkligen aldrig torkar när det har blivit lite blött.
Jag har också vandrat i bomullsbyxor, men för ett par år sen köpte jag ett par mc kinley i syntet. Vilket lyft!
Torkar snabbt, luftiga och sköna att gå i. Slitstyrkan är det heller inget fel på. Med ett par långkallingar under är de varmare än ett par jeans, utan är de mycket svalare.

/OJ
 
Till vardags har jag Diesel och Cottonfield-jeans. Menade "bra jeans" i meningen "kommer inte gå sönder" mer än "snygg rumpa" :D

Kanske borde sagt jag inte tänkte bestiga Kebene i jeans utan tänkte mer 2-3 dagars vandringar i västergötland. Jag och en kompis tänkte vandra runt lite på Kinnekulle om ett tag t.ex.

Dom flesta av oss har väl ett par gamla bruksjeans. Har ett par sköna (lite för stora) ute på lantstället... Priset spelar ju också in. Blir ju billigare att ta dem än att köpa ett par nya fjällräven.

Dom jeansen jag har fryser jag aldrig i. Inte när jag går på stan i jeans, jacka o mössa när det är -12. Och när dom blir svettiga tycker jag dom torkar rätt snabbt ändå. Dom är ju inte som ett par mysbyxor. G-1000 är ju också behandlad bomull (och polyester).

Tror nog jag ska våga mig på att vara lika snajdig som fson i sommar. :p

Trivs du i att gå i blöta/fuktiga och kalla brallor i 2-3 dagar så är det inga problem.Smutsiga lär de också bli.Nya eller gamla spelar ingen roll,materialet är bomull oavsett pris.

Att du inte fryser beror på att du kan gå in i värmen när det börjar nypa lite i näsan,på vandringar finns oftast inget varmt inne,det är samma temperatur överallt och ännu kallare på natten.

Poly/cotton blandningar finns det en uppsjö av,billiga är bättre än jeans hursomhelst.


peter
 
Och bra byxor för vandring behöver inte alls kosta tusenlappen, på Intersport kostar just nu deras McKinleybyxor 350 kr (500 kr normalpris).

Dessutom brukar de vara i zipp off version, du kan ta bort byxbenet under knäet.
Hade ett par som favoriter ända tills blixtlåset i gylfen pajade, kommer att köpa ett par till.
Skippa jeansen säger jag också!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.