Regeringen rustar upp vandringsleder

HasseQ

Temp. avstängd
Yep, om man kollar på gamla budgetar så kan nog alla lätt hitta saker man ogillar.

Mer intressant är väl vad dom där posterna för vandringsleder kommer att användas till. Nya skyltar, spång, upprustning av Länsstyrelsens stugor ? Några nya leder el broar ?

"eventuella konflikter med andra intressen behöver minimeras" och "besöksförvaltning" kan om man vill tolkas som att pengar även kommer att gå till att dra om vissa vandringsleder efter samebyars åsikter.

Oavsett vad så är det bra att det specificeras att pengar skall gå till leder och broar.

Orkar inte gräva i diverse budgetpropositioner men minskningen vid regeringsskiftet är nödvändigtvis inte relaterat till en minskning av pengar till friluftsliv.

"Naturvårdsverket disponerade för formellt områdesskydd 2023 ca
1 000 miljoner kronor för ersättning till markägare som del av anslaget 1:14 Skydd av
värdefull natur, vilket innebär en minskning med ca 500 miljoner kronor jämfört med
2022."

1727179764909.png

1727179787012.png

Helt fel av mig. Sidan 2320 av 3033 i dokumentet verkar det vara.
Märklig forumulering "Jämtland och övriga fjälltrakter" - som om Jämtlandsfjällen inte vore fjäll, alterntivt utpekat att Jämtland verkligen ska satsas på men ser inge detaljer om att Jämtland verkligen är utepkat färuot i några ord.

Svårtolkat!

/Patrik

Märklig forumulering "Jämtland och övriga fjälltrakter" - som om Jämtlandsfjällen inte vore fjäll, alterntivt utpekat att Jämtland verkligen ska satsas på men ser inge detaljer om att Jämtland verkligen är utepkat färuot i några ord.

Svårtolkat!

/Patrik
Om man vill kan man tolka det som att "störningar och eventuella konflikter med andra intressen behöver minimeras" ... "särskilt tydligt är Jämtlandsfjällen" och "besöksförvaltning" hör ihop och, att Jämtlandsfjällen nämns för att det är där det varit mest "eventuella konflikter" mellan turism och "andra intressen".

Om du menar vilka (fjäll-)vandringsleder pengarna borde gå till är fråga ok för mig, men om du vill prata politik i allmänhet så är frågan i fel forum enligt mej.

I propositionen står det på flera ställen om att få ut äldre och barn i naturen ska prioriteras,

/Patrik
Politik vill jag inte prata om, då det är fel forum.
Specifika leder likaså.
Det är en lite bredare satsning som görs, så min fråga kvarstår:
Vad borde pengarna gå till?

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg