Referenser för fjällklubb???

I en annan tråd diskuteras ny klubbverksamhet där kom fjällklubbenaktivteter upp. Då dök en liten frågeställning upp. Det skrevs att Svenska fjällklubben ändrat sina krav på referenser för 20 år sedan.

I slutet på 90 talet på ävetursmässan i Stockholm hade ni (skriver ni eftersom ni finns här) en monter. Jag och en arbetskamrat hade gjort en fjällvandring tillsammans och siktade in oss på nästa. Det skulle bli min tredje.
Hur som helst ville vi bli medlemmar. Charmtrollen bakom disken var inte sugna på något torrprat om fjällen utan de ville att vi skulle berätta om våra erfarenheter... Så vi tittade på varandra som Piff och Puff och satte i gång. Väldigt likt en gräshoppa stoppade fjällkillen oss - nej nej ge mig mera fakta, sträcka, svårighetsgrad, mat, sov ni i stuga eller tält bla bla.
Efter som vår första tur gick på kungsleden fick vi höra att det var inte så värst i mycke erfarenhet, men visst fyll i dessa ( två medlemsansökan). Medans vi skrev förklarade jag att ville bli medlemmar för att lära oss mer av mer erfarna vandrare... för tomma öron vi var inte intressanta längre. (Det var inte mycket folk som besökt monter så de var inte upptagna på annat håll)

Hur som haver så kom jag ner till en rad där det stod att jag skulle ange referenser. Jag la till med mitt drygaste stocholmsskratt -haha måste fått fel lapp söker inte anställning utan ett medlemskap.(detta var stockholmssektionen tror jag annars skulle jag aldrig vara dryg)
Om blickar kunde döda våre jag begraven idag. utan ett minsta leende förklarades för oss att om vi kände någon i svenskafjällklubbeb så var de våra referenser...
Vi såg ut som två ? som sätt ett ufo.
Nåväl ansökan skulle duga ändå. Jag lämnade in min medans min kompis tackade nej och kasserade sin.
Tror ni att jag vart kontaktad om något medlemskap...?


Det var inte 20 år sen ... men idag är det bättre eller? Kan vem som helst bli medlem utan några krav...?
 
Fjällklubben är stor och många olika personligheter finns representerade. Eftersom fjällklubben ännu är en delvis sluten förening hade den knappast på Äventyrsmässan att göra, enligt min mening. Gissar att du råkat ut för medlemmar med begränsad egen erfarenhet. Fjällklubbens samlade verk i form av årsböcker (sedan 1929), tidskrift (sedan 1956) och bibliotek går dock inte av för hackor. Stadgarna finns här http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=80
och medlemskap kan sökas här. http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_performs&Itemid=101&formid=1
 
Senast ändrad:
Jag ansökte (och blev antagen) på förra styrelsemötet (oktober). Under mina referenser skrev jag mina tre fjällvandringar, bestigning av Kaskasatjåkka, Kebnekaise och att jag hade genomfört Syltraversen (minus Lillsylen.) Jag vart antagen men jag vet inte om det var på håret eller inte, jag fick en bekräftelse genom mail och sedan dök bara årsboken och medlemstidningen upp i brevlådan med stadgarna. Jag hänvisade till mina bilder på utsidan också.

Fruktansvärt beteende, antingen skall man få ett ja eller nej. Så enkelt är det!
 
rykten!! eller

Har funderat på att ochså söka till denna klubb.
Eftersom dom verkar mest vara Stockholms baserade så har det inte blivit av.

Det finns aldrig anledning att vara arrogant och otrevlig och finns det något värre än självgoda typer?
Dock är det något som lockar med att ha någon form av antagningskrav och i en klubb borde man väl få bestäma som man vill.

Ett lite roligt inlägg i diskussionen läste jag i någon bok eller om någon berättade det för mig.... hursom helst sant eller inte detta är vad jag hört:

När svenska fjäll klubben startades var det en klubb för riktiga hårdkokta fjällrävar som vigde sitt liv till att vandra och klättra i fjällen. Antagnings kravet då var att man skulle ha varit utsatt för livsfara minst tre gånger om året!!!
 
Ett lite roligt inlägg i diskussionen läste jag i någon bok eller om någon berättade det för mig.... hursom helst sant eller inte detta är vad jag hört:

När svenska fjäll klubben startades var det en klubb för riktiga hårdkokta fjällrävar som vigde sitt liv till att vandra och klättra i fjällen. Antagnings kravet då var att man skulle ha varit utsatt för livsfara minst tre gånger om året!!!

Jag tror du tänker på De lappländska fjällkarlarnas klubb. Detta är vad jag kunnat utröna:

The title translates to The Club of Laplandish Fjeldmen and was the name of a very exclusive group that arose in 1920. Its purpose was to bring together men who had an active interest in primarily winter tours in the northern fjelds, both for company during the actual expeditions as well as socializing and sharing of experiences in a more urban setting. The number of members was maximized to 20 in the club's regulations, and at no time were there more than 19. Entry requirements were harsh indeed. Prospective members needed to demonstrate – with eyewitness accounts – that they had 1) undertaken at least two winter tours in the fjelds of Lapland resulting in more or less mortal peril 2) been the first to climb a fjeld of at least 1200 meters in winter 3) undertaken a winter tour above the tree line at least 80 km in length and lasting at least three full days – or some achievement that could be equated with these. There were, however, also stipulations of a very different nature, such as a decree always to act in a helpful and respectful manner to fellow men in the fjelds, and to further the scientific exploration of the still scantily surveyed tracts – as well as to avoid card games and drinking while on tour.
 
Hejsan, Beteendet du mötet går inte att ursäkta. Så är det bara.

Klubben kan man numera söka till via nätet (som mellpat länkade till). Vi har verksamhet på riksplanet (tex fjällväderkurs, glaciärkurs och annat. Lite olika från år till år).

Sen finns det lokalklubbar där Stockholm är en av dem. Mycket bildvisningar men även en del uteaktiviteter. Gå in på www.fjallklubben.se och kolla kalendern. Om du kollar under sektioner=>stockholm=> berättelser ( http://www.fjallklubben.se/sfk/inde...nt&task=category&sectionid=13&id=42&Itemid=68 ) så ser du vad vi i stokcholm sysslat med.

Och så var det frågan om referenser och antagningskrav. Blanketten speglar ganska väl de stadgar vi har, men kanske inte alltid hur det fungerar i verkligheten. Fyll i lite exempel på turer du gjort. Om du sen vill skriva i referenser så skriv mig och mellpat, vi vet ju iallafall en del om dig härifrån.

mvh Christian
webmaster Svenska fjällklubben
 
Bara undrar

Varför vill man så gärna vara med i en klubb som så motvilligt accepterar nya medlemmar...??? För mig framstår det som en klubb för inbördes beundran.

För övrigt verkar det ju lite underligt att ingen i styrelsen för en fjällklubb är bosatt i fjällkommun... Undrar om det avspeglar sig i klubbens förståelse för att fjällen är hem och arbetsplats för många människor.
 
Varför vill man så gärna vara med i en klubb som så motvilligt accepterar nya medlemmar...??? För mig framstår det som en klubb för inbördes beundran.

För övrigt verkar det ju lite underligt att ingen i styrelsen för en fjällklubb är bosatt i fjällkommun... Undrar om det avspeglar sig i klubbens förståelse för att fjällen är hem och arbetsplats för många människor.

Hej Tarra. På vilket sät är fjällklubben motvilliga till nya medlemmar?

Om man sen tittar på stadgarna står det där:

Svenska Fjällklubben har till ändamål att främja sund fjällsport och verka för vidgad kännedom om fjällvärlden och ökad respekt för dess kvaliteter och naturvärden.

Var står det att man måste bo en fjällkommun för att stämma in i detta? Eller är det ännu en naturlag jag missat?
 
Hej Tarra. På vilket sät är fjällklubben motvilliga till nya medlemmar?

Om man sen tittar på stadgarna står det där:

Svenska Fjällklubben har till ändamål att främja sund fjällsport och verka för vidgad kännedom om fjällvärlden och ökad respekt för dess kvaliteter och naturvärden.

Var står det att man måste bo en fjällkommun för att stämma in i detta? Eller är det ännu en naturlag jag missat?


I ursprungsinlägget får man lätt intrycket att klubben i fråga inte är särskilt intresserad av nya medlemmar...

Jag har inte sagt att man måste bo i fjällkommun. Dock skulle man väl kunna tänka sig en lokal förankring hos en intresseförening som arbetar med lokala frågor och även är en opinionsbildare och remissinstans.

En och annan skulle nog tycka att det vore underligt om "Svenska Stockholmsskärgårdsklubben" hade nära nog hela sin styrelse bosatt i kvikkjokk...
 
Tarra, om du läser hela tråden så ser du att flera medlemmar i klubben utryckt att det beteendet inte är Ok. trodde vi kommit förbi inlägg 1 i denna tråd.

Sen är det så att klubben har ett klart ändamål. I linje med detta har man en massa medlemmar, och det är medlemmarna som väljer sin styrelse. Bostadsort är inte en särskilt viktig faktor som jag ser det.

Tittar man historiskt så har styrelseledamöterna kommit från hela Sverige, och från många olika yrken. En ganska bra mix tror jag

Svenska fjälklubben är INTE en klubb som arbetar med lokala frågor (såvida du inte anser att hela fjällvärlden är en lokal fråga, och det är en helt annan diskussion). Fjällklubben verkar bland annat för vidgad kännedom om fjällen, och man kan ju misstänka att i fjällkommunerna så finns denna kännedmom redan;)

mvh Christian
 
Jag blev medlem för något år sedan och tycker det är en trevlig förening som ordnar olika aktiviteter. I somras var jag t ex på glaciärkursen som anordnades med Mart Nyman och Rafael Jensen som engagerade och duktiga instruktörer till en symbolisk kostnad. Medlemmer finns över hela landet och det finns ju också bl a en Kiruna-sektion. Mart som sitter i styrelsen är ju f ö Lulebo och har tidigare jobbat i Tarfala under många år.

De medlemmar jag träffat har alla varit trevliga och tillmötesgående men klubbar och föreningar med nån form av inträdesregler brukar ju ofta bli beskyllda för att vara "klubbar för inbördes beundran" men att föreningar ställer vissa krav på sina medlemmar är väl inte konstigare än att golfklubbar i regel kräver grönt kort eller att man ska vara fotointresserad och äga kamera för att bli medlem i vissa fotoföreningar.

SFK´s inträdeskrav är väl dessutom relativt lågt satta numera men för att gå med i en "fjällklubb" kan man ju också tycka att man åtminstone ska ha gjort nån tur och det är väl ungefär på den nivån det ligger skulle jag gissa. :)

/D
 
Medlemskap §2.
Till medlem kan den väljas, som genom upprepade färder i fjällen förvärvat goda insikter i fjällsport och som vill främja, eller som på annat sätt i hög grad främjat ändamål, som sammanfaller med klubbens. Beslut om inval fattas av styrelsen. Ansökan om medlemskap skall åtföljas av uppgifter om de meriter eller referenser som åberopas.

Om man läser ovanstående paragraf noga så lägger man märke till formuleringen "Till medlem kan den väljas...som vill främja...ändamål som sammanfaller med klubbens" och genom detta kryphål så är klubben öppen för alla som vill verka för sund fjällsport och vidgad kännedom om den svenska fjällvärlden.

Jag sitter i Fjällklubbens strategigrupp som arbetar med fjällklubbens framtida riktning och vill gärna höra åsikter och idéer, både från medlemmar och ickemedlemmar.

I praktiken så avslås i princip inga medlemsansökningar av styrelsen nu för tiden. Detta beror nog dels på att ribban sänkts något och att de som inte har gedigen erfarenhet inte "törs" söka medlemskap.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.