Referenser för fjällklubb???

Medlemskap §2.
Om man läser ovanstående paragraf noga så lägger man märke till formuleringen "Till medlem kan den väljas...som vill främja...ändamål som sammanfaller med klubbens" och genom detta kryphål så är klubben öppen för alla som vill verka för sund fjällsport och vidgad kännedom om den svenska fjällvärlden.

Är det ett kryphål att den som vill verka för det som är klubbens ändamål får bli medlem? Och sen har ju ändå styrelsen sista ordet.
 
Har funderat på att ochså söka till denna klubb.
Eftersom dom verkar mest vara Stockholms baserade så har det inte blivit av.

Det finns ju lokala sektioner med, tex Göteborgssektionen som är glada för nya medlemmar!
Nästa möte är den 12dec i Skatås. Både medlemmar och icke medlemmar är välkomna!
 
Kanske bara att man för egen maskin gör turer - högt eller lågt - i fjällvärlden?

Dvs att man vandrar, skidar, eller klättrar. Syftet kanske inte ska vara att t ex arbeta åt Vattenfall, men utöver ren okynnesvandring antar jag att botaniska, geologiska*, eller kartografiska uppgifter borde vara passande.

*kanske inte för att leta potentiella gruvor

Jag gissar bara, men snart får du nog ett riktigt svar av nån fjällklubbare.
 
Är det ett kryphål att den som vill verka för det som är klubbens ändamål får bli medlem? Och sen har ju ändå styrelsen sista ordet.

Det jag menar är att även den som inte kan uppvisa en lista på fjällturer och referenser faktiskt kan bli invald i klubben.


Vad räknas som "fjällsport"?

Möjligen ett lite löst begrepp som innefattar aktiviteter som utförs i fjällen för rekreation så som skidåkning i olika former, vandring, klättring m.m. Även t.ex. skoteråkning och helikopter-skidåkning är fjällsport men faller inte inom klubbens ramar för "sund" sådan. Mer om det kan läsas i Fjällklubbens fjällpolicy. http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=76

Edit: Mezzner hann posta medan jag skrev
 
Roade mig med att ögna igenom fjällpolicyn lite snabbt, och kunde konstatera att samernas renskötsel, enligt fjällklubben, har sitt existensberättigande i att vara ett kulturellt mervärde för besökare: Såg även att man skiljer mellan "den icke miljöskadande renskötseln" som skall bevaras. Till skillnad från annan renskötsel...?

Kan någon förklara för mig vad som menas...? Jag menar, så jag inte går och tror att det är uttryck för nåt kolonialistiskt tänkande...

Tillägg: Såg även att man menar jakt i första hand skall tillåtas för de som bor och har sin utkomst i fjällen, men att den skall anpassas efter turismen...

Det är ungefär här min tanke på att en fjällklubbs styrelse borde åtminstone delvis bestå av fjällbor kommer in...
 
Senast ändrad:
Renskötsel som leder till överbetning kan väl duga som exempel på miljöskadlig renskötsel.

Är man fjällbo har man antagligen mindre behov av att läsa om fjällen eller samlas och titta på bilder därifrån - eller åka ända till fjollträsk för styrelsemöten.
 
Roade mig med att ögna igenom fjällpolicyn lite snabbt, och kunde konstatera att samernas renskötsel, enligt fjällklubben, har sitt existensberättigande i att vara ett kulturellt mervärde för besökare: Såg även att man skiljer mellan "den icke miljöskadande renskötseln" som skall bevaras. Till skillnad från annan renskötsel...?

Kan någon förklara för mig vad som menas...? Jag menar, så jag inte går och tror att det är uttryck för nåt kolonialistiskt tänkande...

Tillägg: Såg även att man menar jakt i första hand skall tillåtas för de som bor och har sin utkomst i fjällen, men att den skall anpassas efter turismen...

Det är ungefär här min tanke på att en fjällklubbs styrelse borde åtminstone delvis bestå av fjällbor kommer in...

Du får väl gå med istället för att gnälla? Lättare påverka inifrån.
 
I de fjälltrakter som Fjällklubben avser bor inte många människor. Sen kan man ju förstås fundera över på vilket sätt man är mer kvalificerad till det ena eller andra beroende på var man bor.

Nog har de som bor på en plats som regel särskild kännedom om den.

Men det är självklart så att det förekommer att folk som bor i en viss miljö, till viss del tar den för given och glatt exploaterar sin mark utan några särskilda hänsyn. Om de nu är markägare. Annars exploaterar de kanske nån annans mark.
Där jag fiskar är det oftast ortsbor, eller närboende som skräpar ned värst. Man saknar dels det perspektiv som den ditreste har, samt att skitstövlar är skitstövlar oavsett var de bor. Självklart är skitstövlar även skitstövlar när de reser, men möjligen är det så att den som reser till en avlägsen plats särskilt uppskattar den. När det gäller fjäll eller öde skogsmarker är det som regel just naturvärdena och inte bekvämligheterna som lockar, så därför är det nog mer ovanligt bland fjällturister att man beter sig illa. Självklart finns dock undantag, turister som bär sig tokigt åt, och kanske dessutom ringaktar ortsbefolkningen.

Fast nu är vi långt från trådens ämne.

(PS, mycket av det här kan nog överföras til exv Stockholms skärgård, även om den är befolkad på ett annat sätt.)
 
Du får väl gå med istället för att gnälla? Lättare påverka inifrån.

Om man ogillar en förenings politik förefaller det mig ytterst långsökt att gå med i den för den högst eventuella möjligheten att förändra. Speciellt soim en så liten och exklusiv förening knappast kan
(knappast borde) ha något större inflytande i de här frågorna.
 
Det framkom väl inte direkt om föreningens politik egentligen ogillades. Det som kritiserades var de enskilda styrelseledamöternas bostadsort.
 
Hur som haver så kom jag ner till en rad där det stod att jag skulle ange referenser. Jag la till med mitt drygaste stocholmsskratt -haha måste fått fel lapp söker inte anställning utan ett medlemskap.(detta var stockholmssektionen tror jag annars skulle jag aldrig vara dryg)
Om blickar kunde döda våre jag begraven idag. utan ett minsta leende förklarades för oss att om vi kände någon i svenskafjällklubbeb så var de våra referenser...
Vi såg ut som två ? som sätt ett ufo.
Nåväl ansökan skulle duga ändå. Jag lämnade in min medans min kompis tackade nej och kasserade sin.
Tror ni att jag vart kontaktad om något medlemskap...?


Det var inte 20 år sen ... men idag är det bättre eller? Kan vem som helst bli medlem utan några krav...?


Jag har varit med i Fjällklubben. Jag blev närmast överfallen av ett bananskal. Jag hade en berättelse från Saltfjellet, någon skickade den vidare till Göran Fagerström, som tog in den och samtidigt värvade in mig i klubben. Mina meriter då, 1998, var utom stugvandringar två turer i Pyrennerna och två fjällturer delvis i tält. Ganska magert. Någon nytta veta jag mig inte ha haft av Fjällklubben; man hade rabatt hos Kartbutiken i Stockholm; aningen illusoriskt utan medlemskort! Med tiden kände jag att jag inte hade i detta exklusiva sällskap att göra och jag räknar mig inte som fjällvandrare. Visserligen har jag många turer i Norge, men i Sverige har jag gått 12 dagar och det är mindre än jag varit i Andorra.

Jag har hunnit med att lämna OeAV, SAC och CAI, och snart lämnar jag DNT. Men jag är istället med i STF, för att därmed vara med i HI. Av dessa föreningar är f ö SAC den enda där det krävdes rekommendation, vilket jag fick på en stuga i Ticino 1990.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.