Receptutbyte för vego-friluffsare

Jag hade tänkt att den här tråden kunde vara ett sorts receptbok där vi som äter vegomat (och därför har ett rätt så tunt utbud av torkad mat att köpa) kan utbyta olika recept och tips - för att göra utflykten/vandringen/expeditionen till en upplevelse även för gommen.

Jag ber också att alla ni som känner er provocerade av oss veganer/vegetarianer respekterar detta forum och lämnar det i fred.

Hoppas fler tycker detta är en god idé.

Må solen skina på era stigar

Niklas
 
Kanske jag är fantasilös...

...och så är jag inten äkta vegetarier utan tycker bara vegomat är gott...
I alla fall så brukar jag ta vanliga recept och bara byta ut köttet mot annat, bönor, linser, tofu, vegofärs, vegogrytbitar osv. På tur blir det oftast röda linser och vegofärs. Funkar utmärkt. Sen behövs ju inte proteintillskott i varenda måltid heller. Då tycker jag der är viktigt att man har ett omväxlande utbud av (torkade) grönsaker med sig. Behöver det vara svårare än så?? Just det, och så blir det oftast mat typ grytor (allt i ett) för jag tycker det är för bökigt att steka biffar och hålla på. Och sen är det viktigt att ha lite olika kryddblandningar med sig - men det gäller ju all mat.
Behöver det vara svårare än så?
 
Är aldrig några problem... bara att ta vilket recept som helst och byta ut köttet/korven eller vad det nu är, mot valfri veg proteinkälla.
Jag har aldrig upplevt min veg-kost som ett problem på frilufs... snarare tvärtom. Jag behöver inte bekymra mig lika mycket som mina vänner om vad som händer med maten ute i den eventuella värmen.

Soppa funkar ju alltid och passar fint att ha i termos. Jag gör soppa av vad som råkar finnas hemma - potatis, lök, majs, mungbönor, ärter, nudlar, ris, linser, kikärter, kidneybönor, tofu... Ibland ligger där en överbliven vegbiff i frysen som jag tärnar ner. Själva stommen gör jag av klar buljong, soja eller tomat. Inga mjölkprodukter. För att vara "ekonomisk" gör jag soppan kort när jag ska ta med den ut.
Bakar oftast eget havrebröd, det är busenkelt i braspanna, och ger ett litet proteintillskott som är bra i synnerhet om övriga maten mest består av kolhydrater. Vill jag ha något "kladdigt" till brödet så tar jag med en klutt vegpastej eller hommous.

Undrar om veg-frilufsmat skiljer sig så mycket från karnivorernas egentligen. Det är väl mest den sotiga grillkorven som saknas i vår kost :)
 
på långturer brukar jag köra med röda linser/sojakött med pasta/snabbråris. det väger lite och tar lite plats.

lunchen kan bli en påse med olika nötter och frön, torkad frukt och mörk choklad. till det en flapjack.
 
Havrebröd?

Hej Sandfot/Ingela!
Du skrev att du brukar baka eget havrebröd och att det är busenkelt att göra i braspanna. Har du lust att dela med dig av receptet till mig och övriga outsiders?

MVH Axel.
 
Havre på känn! :)

Hej Axel! Jag brukar göra en deg ungefär såhär:
4-5 dl havregryn får svälla i en halv liter vätska en stund. (Som vätska brukar jag ta sojamjölk, det går även med "vanlig" mjölk. Kanske vatten också, har dock ej provat).
Sen blandar jag i ett paket jäst och 100-120 gram smält matfett. Så fyller man på med en skvätt socker och rör ordentligt så smälter jästen. Resten valfritt mjöl. Det ska vara lite kladdigt. Självklart kan man ha i lite av varje som man råkar ha hemma, t.ex riven morot, linfrö eller kli.

Degen hälls/trycks ut i en braspanna och sen får det jäsa i två timmar ungefär. Det blir ett rejält bröd. Därefter in i ugnen på 175 grader i 10 minuter.

Det som tar tid är jäsningen, annars är det väldigt enkelt. Och gott blir det, ett bra alternativ för oss som av olika skäl undviker vitt mjöl.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.