Ja, det var en smidig historia. 150 g och går lätt ner i byxfickan. Blev inte blöt genom den heller, trots blötsnö från grenar i skogen.Nordesjo; sa:Raskesven; sa:Under nyårsvandringen testade jag windbreakern "Arktis" i Pertex, dragkedja i halsen, huva, dragsko i midjan, från Militaryshop
Verkar vettig! Kombinerar man den med ett lätt regnställ (tex Marmot Precip eller ME Drilite) får man full funktion kring halvkilot för under tvåtusingen.
.....
Det för min del tråkiga med alla dessa nya material är att de inte tål någon värme, eld, gnistor alls. Lyckades nästan stryka mig snabbt mot kaminröret i kåtan, och vips ett litet hål i Arktisvarianten. Polyamiden på ovansidan om Hestras handskar smälter bara man närmar sig en eld. Fleece är ju också helt känsligt, för att inte tala om microfleece. Ylle, och för den delen bomull, står emot betydligt bättre. Jag skulle önska att tillverkarna kunde utveckla, använda tyger som i alla fall klarar en snabb kontakt med exempelvis glöd. Som det är nu är plaggen löjligt känsliga. Lite sämre "andningsförmåga" skulle jag ta om det är priset.
Raskesven