Raskesvens superskjorta?

tigertamjaren; sa:
Härligt jobbat Raskesven, där satt den, bilden alltså!!! Och bry dig inte om Malindos kommentarer om mustaschen, han är bara avundsjuk.

Lät som en krävande tur annars, den därna Tivedenturen. Men vad var det för ett uselt substitut till Picea abies du hadde riggat kåtan runt egentligen? Det var väl aldrig en färsk ungbjörk? ;)

Ang. polyvalent kontra univalent må jag ha överdrivit något i argumentationsivern. Jackan luktar inte gris efter ett dylikt rally, den luktar babian! ;)

/ G
Fint att bilden föll i smaken:)

Inledningsvis användes den alustång som ingår till kåtan. Aluminiumet i mittstången ska enligt företaget nu vara härdat till dubbla styrkan mot tidigare mittstänger. Lördagen hade vi 12-15 sekundmeter utan problem, men söndagnatten knäckte blötsnön alustången. Jag ryckte då tag i närmsta raka lilla träd, som var en färskbjörk, och knoppade vidare med det usla substitutet till 8-rycket. Därefter, med mer tid och ljus, skaffade jag denna som mittstång, en äkta pålitlig "Picea abies":

cpic3ffa97466a2b2.jpg

Raskesven

Vackert att skåda!

När jag själv en gång låg och tryckte i Tivedenskogarna för sådär en hundra år sen hade vi en kåtaliknande testvariant av det gamla 8-tältet som var helt öppningsbart från topp till botten vilket gjorde att vi kunde slå upp det direkt runt vilket träd som helst, utan att behöva hugga av det. Det var faktiskt väldans praktiskt och gick snabbt att sätta upp. Enda problemet var att vår gruppchef hade en förkärlek för gigantiska tallar, vilket medförde att en tredjedel av gruppen låg nerknölade mellan rötterna i kylan bakom tallen (i skugga från kaminen) och frös. (Men det var ju inga långvariga problem eftersom man inte sov längre än några timmar i stöten innan man skulle ut på post... ;) ) Fördelen var väl att mittstången inte var särskilt lättknäckt...

/ G

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Raskesven; sa:
Under nyårsvandringen testade jag windbreakern "Arktis" i Pertex, dragkedja i halsen, huva, dragsko i midjan, från Militaryshop

Verkar vettig! Kombinerar man den med ett lätt regnställ (tex Marmot Precip eller ME Drilite) får man full funktion kring halvkilot för under tvåtusingen.

Fotnot: Jag har fortfarande inte förstått meningen med Windstoppermembran i kläder vars yttertyg är tätvävt och impregnerat = vindtätt och vattenavvisande. För mig är det bondfångeri. Ett lager tätvävd nylon räcker finfint och är både billigare och lättare.

Bondfângeri, icke polyvalent

Gosse, den fotnoten kunde du kommit med lite tidigare, exempelvis i den maratontrâd dár undertecknad ensam fick kámpa mot kât-kungarna Raskesvens och Tigertämjarens orubbliga envishet!

Mvh / Mats

Herregud det måste vara julefriden som är över, för nu sitter de tidigare så såta bundsförvanterna och kastar ilskna glåpord om membranfleeceplagg över långbordet igen!

Härligt!!!

/ G

Re: Bondfângeri, icke polyvalent

malindo; sa:
Gosse, den fotnoten kunde du kommit med lite tidigare, exempelvis i den maratontrâd dár undertecknad ensam fick kámpa mot kât-kungarna Raskesvens och Tigertämjarens orubbliga envishet!

Notera dock att jag fortfarande tycker att Windstoppermembran är en hyfsad idé i kläder som annars inte skulle vara vindtäta - typ fleecetröjor, raggsockor och brynjetröjor. Och dunlakan, gosedjur, knäckebröd och... (kom plötsligt ihåg att Ericssons fältmässiga mobiltelefon hade Gore-membran - vad tusan handlade det om?).

Mina WS-fleecevantar har dock förlorat det mesta av sin vindtäthet efter ett par år, så jag är fortfarande skeptiskt. Jag tror att det finns smartare sätt att göra vindtät fleece. Väva tätare, till exempel.

polygon.. polyyarn. polygrip.. Polynesien... polylog. polytekniska... polynomfunktion. polynomial.. polysemantism. mullenuff.

Naturlightvis har WS sitt berättigande i vissa situationer.. sjálv har jag en mössa i detta material!

Min "vindtäta" fleeceväst är dock det du säger, mer tät fleece (WindPro). Funkar fint.

Mvh / Mats

Och här kommer inlägget ni inte trodde ni skulle få höra:

Jag har liksom herr Nordesjö hafte ett par winstopperfleecevantar (och en nyligen borttappad dito-mössa) som har funkat jättebra till allt (univalent var ordet), men efter att de till slut var söndernötta köpte jag ett par billiga tättvävda fleecevantar på Hötorget (79 glada bagare) mest som tillfällig ersättning. Idag har jag haft dem vid cykling i flera minusgrader (blåser på bra då) och promenader etc, och mitt omdöme är: Strålande! Men skulle detta fleecematerial funka lika bra i en hel jacka? Kanske.

Nu jäklar har man lagt sig i brygga gossar! ;)

/ G

Step by step, lirk by lirk, och utan att kontrahenterna fàrstàr hur det gâtt till, har man till slut lyckats nà sitt mâl. Mallorkinsk taktik.

Mvh / Mats

Jag använder en väpnarhuva i WB-fleece. Instämmer i att det är ett verkligt bra plagg, särskilt som man kan kombinera den med en tunn ullfrotté 200-balaklava. Har också av en sykunnig kamrat skaffat en halskrage i fleece, med ett nylonskikt som WB och kardborreöppning fram för luftning. Tycker WB-fleece fungerar utmärkt i rätt sammanhang, inte bara i tröjor/jackor:) Min WB-fleece tröja har varit med länge nu, utan att visa tecken på nedsatt funktion och större slitage. Kanske ett WB-membran slits värre i mer rörliga delar som handskar?

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-01-08 kl 18:24]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips