Rapport från Sarek

Jag och två studenter var nyligen på en 13-dagarsvandring i Sarek, och det är som många säger ovanligt mycket snö för årstiden. Vi började vandra från Kvikkjokk den 26 juni 2007; Ijvvárláhko var inga problem, men en planerad kamvandring till Bårddetjåhkkå 2005 fick vi avbryta när vi kommit högst upp på Boarektjåhkkå 1805; snööverhängen på de smalare kammarna längre fram såg inte säkra ut. Bestigningen var ändå underbar, och nedstigningen underlättades av all snö. Lullihavágge var besvärlig både när vi pulsade uppför och särskilt när vi skråade på brant snö nedför. Noajdevágge uppför gick bra, men när vi kom upp på Luohttoláhko var över 90 % av synfältet täckt av snö. Vi pulsade över till isfallet på Svenonius glaciär, ibland 1 dm ned i smältvatten under 5 dm snö. Först när vi kom ned till övre Njoatsosvágge fick vi huvudsakligen barmark, även om ca 80 % av de övre sjöarna var is- och snötäckta. Trots mycket vatten i jåkkarna genomförde vi inte ett enda svårt vad under hela vandringen, eftersom vi kunde använda fina snöbryggor nästan överallt. Vandringen tillbaka till Kvikkjokk över Linnés väg i bl.a. Vállevágge gick bra, med hårda snölegor. Vår sista vandringsdag var den 8 juli, och avslutningsvis fick vi en härlig och variationsrik vandring med fint väder, hundratals renar och en järv på nära håll. När ungdomarna låg kvar i tältet en morgon fick jag en pratstund med det enda sällskapet som vi såg i hela Sareks nationalpark: sex tjecker och deras ukulele.

Tristan
 
Fjällämlar och mygg

I år verkar det vara lite av ett lämmelår, större än 2004 men mindre än 2001; vi såg inte bara fjällämmel vid ett flertal tillfällen utan ännu oftare fjällabb, samt vid ett par tillfällen vardera både kungsörn och sannolikt fjällvråk. Första dagen fick vi höra att myggen hade kommit tre dagar tidigare, och de fanns även på kalfjället, men de var bara till besvär ett par dagar. Som vanligt var de som bortblåsta på högfjället, men även mot slutet av vandringen på lågfjället hade vi egentligen inga besvär av dem. I allmänhet har nog det här decenniet, dvs. det s.k. 00-talet, varit myggfattigare än 90-talet, men i år kan jag tänka mig att det blir värre än på länge.

Tristan
 
När ungdomarna låg kvar i tältet en morgon fick jag en pratstund med det enda sällskapet som vi såg i hela Sareks nationalpark: sex tjecker och deras ukulele.
Tristan
Kommer du ihåg vad dom hette? Jag träffade 4 tjecker 2003 och dom planerade att komma tillbaka till Sarek. Dom hette Anna Moravova, Jan Holob, Eva Kučerová och Jan Forejet. Var det dom kanske? Dom såg ut så här (jag syns i mitten):
tjecker.jpg

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Kul att höra att det är en del gnagare - bådar gått inför fotovandring första veckan i augusti!

/Per
 
Vart ska du ta vägen då... Sarek? Själv kommer jag vandrande in från Padjelata via Kuopervagge den veckan. Är du i faggorna kanske vi ses.

///Claes


Kul! Kuopervagge är en favorit i Sarek-fjällen; lättvandrat och folktomt.. :)
Jag kommer nog att hålla till kring Pielavalta - Tielma, i ett grönt Akto.

/Per
 
Jag kommer nog att hålla till kring Pielavalta - Tielma, i ett grönt Akto.
/Per
Ja ha ja... då får vi se... jag kommer att vika av upp i Ruotesvagge men om jag har tid så planerar jag en utflykt ner mot Pielavaratj. Så om du håller utkik efter ett grönt Akto så gör jag det också ;)

///Claes
 
Tjeckerna

Kommer du ihåg vad dom hette? Jag träffade 4 tjecker 2003 och dom planerade att komma tillbaka till Sarek. Dom hette Anna Moravova, Jan Holob, Eva Kučerová och Jan Forejet. Var det dom kanske? Dom såg ut så här (jag syns i mitten):
Visa bilaga 20

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Jag frågade inte vad tjeckerna hette, men jag är rätt så säker på att ingen av dem såg ut så här! Ledaren hade varit i svenska och finska Lappland en gång tidigare, men för flera var det första gången i Fennoskandia. Ålder och kön stämmer däremot bra; de var tre kvinnor och tre män, i storleksordningen fyra år äldre än på ditt fyra år gamla foto. Hatten till höger påminner också starkt om tjeckernas allmänna stil!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Rapport från Sarek Fjällvandring 6
Materialaren Fastpacking i Sarek (rapport) Fjällvandring 35
bsandborgh Rapport från Sarek Fjällvandring 2
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
GustavOh Rapport från sarek Fjällvandring 8
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
plp Aktuell rapport från sarek? Fjällvandring 2
cnygardh Aktuell rapport om vattenläget i Sarek önskas!! Fjällvandring 8
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap150217 Aktuell rapport Sarek önskas Fjällvandring 1
Gunnar81 Rapport från vandring i Grövelsjöfjällen Fjällvandring 1
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
il C rapport från Finse-Memurubu Fjällvandring 0
amalamute Valfojåkka - aktuell rapport? Fjällvandring 1
skaparn Juli-rapport någon? Fjällvandring 2
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
petratetra Rapport från paradiset Fjällvandring 2
GustavOh Rapport från Bunnerfjällen Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.