Aktuell rapport om vattenläget i Sarek önskas!!

Är det någon som har varit i Sarek helt nyligen? Jag undrar om det är mycket vatten där nu?
Åker upp och börjar en ensamvandring från Akka via ruotesvagge, piela, kukkesvagge, slugga, saltoloukta. Startar på lördag 1/9.

Tacksam för snabbt svar.:)
///Claes

Ta en titt på planeringen på min hemsida http://fjallen.get.to/sarek01/index.html
 
Replagskamrat?

Hej, vet ej om du fick mitt mail från e99_mas@e.kth.se
men det händer att det strular i skolan...

Hursomhelst, jag kommer att vandra med 5 andra från Ritsem via Akkastugorna den 1/9, i princip precis längs den väg du har beskrivit på hemsidan. Själv är jag mycket sugen på toppturer över glaciär, men då mina kamrater ej har lust/kunskap/utrustning så torkar det inne för tillfället.

Sarektjokko som du nämner tycker jag skulle vara mycket lockande. Förutom personlig utrustning som yxa, stegjärn och sele (+ hjälm) så har jag följande "gemensamma" om det behövs:

50 m /8.5 mm rep (1/2 dubbelrep, kanske lite långt för två dock...)
2 st isskruvar (Charlet Moser Laser)
Räddningsblock, karbiner, slingor, prusikar, åtta mm

Om du är intresserad, maila mig på:
wsp498t@tninet.se

MVH
/Magnus
 
Tjena!

Jag kom hem från Sarek i lördags så jag har en hyffsat färsk information om vattenläget att dela med mig. Visserligen gick vi inte samma sträcka som du har planerat men infot kan nog vara till nytta ändå. Vi gick Rapadalen upp till Smaila, sedan Alkavare och Njåtosvagge.

Det var blöt och lerigt i Rapadalen men endast två vad som krävde kängor av, strax under knäna bara.
Tjågnorisbäcken (strax söder om Mikkastugan) är ju ett erkänt problem men jag upplevde det som relativt lätt. Till mitten på mina lår (normallång person) och inte alltför strömt. Det samlade intrycket efter alla vadningar och jokkövergångar vara att det var relativt lite vatten, det fanns plats för bra mycket mer vatten om man säger så.

Så min åsikt är att det (i alla fall för en vecka sedan) inte är några problem. Men regnar det så förvärras det ju.

Hoppas det var till nå'n hjälp.
/Patrik W
 
Inte mycket vatten

Kom hem från Sarek i tisdags, utan att ha vadat en enda gång. Vi gick ungefär samma tur; Akka (upp på Stortoppen) - Ruotesvagge - Mikkastugan - Piela - Pastavagge - Skaitatjvagge - Skierfe - Saltoluokta. Jag gick i stövlar och tejpade helt enkelt fast regnbyxorna runt stövlarna om vattnet blev för högt. Min kompis som hade höga Lundhags, fick ta av sig ett par ggr, men vaden var allt annat än svåra. Det var fint väder större delen av tiden vi var där, så vattnet steg naturligtvis rejält under dagen. Om man undviker att vada på kvällen lär man alltså inte få några problem som det såg ut för ett par dar sedan. Tjågnorisjokken (vatten nästan till knäna) samt jokken norr om Nijak var de största vaden vi hade, men de vållade som sagt inga problem.

Mvh
Peter


[Ändrat av P.G. 2001-08-30 kl 13:02]
 
Prognoser

Gick upp till Vassjajåkotj i Rapadalen från Nammatj för en dryg vecka sedan, utan problem med vad. Gick ner dagen därpå och det var på håret att jag överhuvudtaget kunde komma fram pga vattnet. Rapaälven steg ungefär 1.5 meter (kanske mer) på 18 timmar, jokkarna ovanför Litnok var ett par meter djupa, jag stog i knädjupt vatten redan på stranden vid ett tillfälle. I kröken ungefär en km ovanför Litnokstugan vräkte ca 40 cm vatten ut på myren öster om älven. Kanalen mittemot Litnok var omöjlig att komma över (fick gå tillbaka till myren (se ovan) och gå runt. De sista 3 km var stigen helt översvämmad, man såg inte var stigen slutade och älven började. När jag stog framför skylten vid Sarek-gränsen var det i nästan knädjupt vatten...

Läntha berättade att han ett par gånger om året får hämta folk som fått all nerblött när man tältat nära älven på vad man trott vara helt säkra ställen.

Långtidsprognoser är nog inte möjliga att göra, speciellt inte med en instabil väderlek en höst som denna....

Har fö gått genom hela Rapadalen vid andra tillfällen utan problem.

Mvh Lars S.
 
intressant, Lars S !

Intressant inlägg där, Lars !
Jag ska ha detta i åtanke framöver. Jag har själv gått Rapadalen till strax bortanför Lulep Vassjajåkåtj och därefter vänt förut en gång, i mkt bra väder och lågt vattenstånd.

Jag trodde aldrig vattnet kunde stiga såpass fort men om man tänker efter lite hur det ser ut hydrologiskt där så fattar man att Rapaälven avvattnar ett enormt stort avrinningsområde och är därför känsligt för häftiga regn och även för temperaturstegringar i och med att snö/is på hög höjd smälter och så. Man får alltså mycket snabb respons efter ett häftigt regn.

MVH Mats, Umeå
 
kom hjem fra sarek i dag 10 september, gikk ned rapadalen 9 september. Det var store mengder vann i jokkene, ekstremt mye.
Erfarne folk sier de sjelden har hatt så mye nedbør i området som sist uke.
Kommer med mere info senere.'
hilsen kai.
 
vattenmängd

Var i Padjelanta och Sarek mellan den 24 aug och 4 sep
Kom inte in i Sarvesvagge pga extremt mycket vatten (regnade 70 mm på 20 timmar) första vadet över jeknavaggejåkka brukar vara till straxt under knäna men det gich upp till midjan så det var "rätt" mycket vatten kan man säga även Tarradalen hade en del översvämmade jokkar men där var vi senare i veckan så då hadde det mesta regnvattnet runnit undan.
 
Svänger fort!

Kommentar till Kais inlägg. Vi gick ut den 7:e och då var vattenläget lugnt! Nästan OK i kängor över de nedre bäckarna (men blött i terrängen bitvis).

Föresten hur gick det såg du din björn på Spadnek?

Bröderna (+50) från Värmland hälsar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amalamute Valfojåkka - aktuell rapport? Fjällvandring 1
plp Aktuell rapport från sarek? Fjällvandring 2
avslutatmedlemskap150217 Aktuell rapport Sarek önskas Fjällvandring 1
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Olander Aktuell höjd för Glittertind? Fjällvandring 0
espirituosa Kebnekaises sydtopp - aktuell höjd? Fjällvandring 4
Havrepanna Aktuell blöta i Sarek? Fjällvandring 2
Pauliina Relativt aktuell Sarek-info, Algastugan och båtar Fjällvandring 4
eyck Rapport från Sarek Fjällvandring 6
Materialaren Fastpacking i Sarek (rapport) Fjällvandring 35
bsandborgh Rapport från Sarek Fjällvandring 2
Gunnar81 Rapport från vandring i Grövelsjöfjällen Fjällvandring 1
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
GustavOh Rapport från sarek Fjällvandring 8
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Tempest Rapport från Sarek Fjällvandring 7
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
il C rapport från Finse-Memurubu Fjällvandring 0
skaparn Juli-rapport någon? Fjällvandring 2
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
petratetra Rapport från paradiset Fjällvandring 2
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
GustavOh Rapport från Bunnerfjällen Fjällvandring 3
majjen Vattenläget generellt Fjällvandring 1
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
nilami Vattenläget runt Vålådalen? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Jägarkillen Vattenläget i Kebnekaise? Fjällvandring 4
Lulelöparn Koll på vattenläget/nederbörden! Fjällvandring 0
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
fredric_verklig.se Vattenläget vid Kebnekaise, just nu! Fjällvandring 0
mippe Vattenläget på vestlandet? Fjällvandring 1
Vattenläget i Sarek? Fjällvandring 1
Vattenläget i Sarek? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.