Mygg-/vattenläget i Sarek?

Hej,

Vi vandrar in i Sarek fr Aktse söndag denna vecka för en 14-dagarstur. Har någon varit där i närtid som kan vittna om mygg- och vattenläget?

/Mats
 
Aktse är en riktig pärla i fjällvärlden, men sommartid är det även myggornas paradis. Sök er upp på kalfjället så mycket ni kan om ni vill undvika värsta angreppen.

God tur!
 
Jag kom från Kvikkjokk idag. Jag har vandrat i Sulitelma och södra Padjelanta, men stötte på fjällstationen på ett antal vandrare som varit i trakterna kring Aktse.

Myggen har anlänt och vissa upplevde myggplågan som riktigt besvärlig. Jag tyckte dock att det var fullt hanterbart på kalfjället i de områden där jag vistades.

Då det gäller vattenläget har jag inga uppgifter från Sarek, men i trakterna kring Vaimok (det kalfjällsområde jag sist bevistade) var flödena ordentligt höga. Snösmältningen har verkligen kommit igång. Förmodar att så även är fallet i Sarek, vädret har ju varit detsamma.
 
Sista juni i Sarek coh uppdrag på Keb.

Har denna kväll flugit igenom i stort sett hela Sarek. Kan konstatera att det ligger en del snö kvar på t.ex. Luottalakko och i tvärdalarna. Nere i dalgångarna, tex sarvesvagge var det bart men en hel del jökelvatten. Kan nog vara lite bevsarligt att vada, ivart fall senare på dagen eller kvällen.
Kl 20.00 ca var det 15 grader varmt i luften i Alkavagge så det tar nog hårt på snön och medför en del vatten.
Tog en del bilder och några finns på min blogg. Tyvärr inte så bra eftersom de togs genom rutan på hkp

Vi fick också under kvällen åka upp till toppstugan på Keb där en grupp vandare befann sig och två av dem behövde få hjälp att ta sig ned. De hade helt enkelt förbrukat all sin energi på vägen upp. Förmodligen trodde de att det var enkelt och lättsamt att ta sig ned igen.....
 
Idag hemkommen från 16 dagars vandring, mestadels i Sarek. Som Karl-Erik skriver är Louhttoláko full av snö. Gick där i lördags 27/6 och tog mig utmed den östra kanten. Att gå tvärs över i blötsnön hade nog varit omöjligt.

De större dalarna i sydvästra Sarek var i princip snöfria i sina lägre delar, medan snöfält låg kvar på högre nivåer. Högt belägna sjöar var isbelagda. Vad gäller bergssluttningarna så var syd- och västsidor snöfria, medan nord- och östsidor hade snö. Många toppar var snöklädda, dock inte Pårte 2005 som var snöfri.

Lullihavágge var full av snö, och jag gissar att Gaskasvágge också var det. Liksom andra högdalar. Den snö jag hade att forcera hade mycket varierande bärighet.

Från Aktse går man ju i grön dal (=snöfri), alternativt uppe på höjden som är en sydvästsluttning (också = snöfri). Jag såg delar av Rapadalen från långt håll med kikare, och detta verkade stämma.

När det gäller vattenläget sa man i Kvikkjokk att det var en topp I Kamajokk för 4-5 dagar sedan, men att det sedan minskat något. Mycket vatten fortfarande, dock. Hur det är vid vattendragen vid Rapadalen känner jag däremot inte till.

Jag inspekterade på håll Luohttojåhkå. Väldig fart på den jokken, såg närmast ovadbar ut. Vadade däremot Sarvesjåhkå nedanför Nåite 2 ggr samma dag, och det gick bra. Längre ner i dalen var den dock för stor och strid för att vadas.

Mitt intryck är att snösmältningen är betydligt senare i år än förra året. Under de flesta nätter under min vandring var det kallt, så vattennivåerna var rejält mindre på morgnar och förmiddagar.

/Hans
 
Nu kan jag svara på detta själv, eftersom jag kom hem i måndags efter 14 dagars vandring:

- Vattenflödet var mycket måttligt - stora delar av älvfåran låg helt torrlagda och de vad som finns längs östra sidan var ingenting att tala om - långt under knähöjd i samtliga fall.
- Myggor fanns det gott om i dalen, men då jag hade importerat denna kräm och invigde den i Sarek så blev jag mycket nöjd när jag märkte att den höll samtliga myggor och knott på en meters avstånd i timme efter timme. Rekommenderas!
- Några regnskurar varje dag, och ett konstant regnande/duggande med 15-17 m/s i byarna under två dygn vid Pelastugan. I övrigt hyfsat bra väder.

Det enda tråkiga med turen var att se hur skräpigt det börjar bli i Sarek - kvarlämnade gastuber och förpackningar på lägerplatser...

/Mats
 
Kom hem i förrgår från en två veckors tur i Sarek...

Vattenflödena upplevde jag som måttliga och det låg en hel del snöbryggor kvar som underlättade en hel del. Louttolako var blött, speciellt kring sjön.

Myggläget upplevde jag som måttligt i år, om mna jämför med förra året. Det var endast vid Aktse som jag upplevde något egentligt besvär av de små rackarna.

Instämmer i nedskräpigheten... trist... "Aluminium does not burn, you pigs!" var det klottrat i Mikka stugan... så sant, så sant...:-/

Thomas
 
Myggor fanns det gott om i dalen, men då jag hade importerat denna kräm och invigde den i Sarek så blev jag mycket nöjd när jag märkte att den höll samtliga myggor och knott på en meters avstånd i timme efter timme. Rekommenderas!

/Mats
Var införskaffar man den i Sverige? Luktfri eller luktar den lika mycket som TigerBalsam?
 
Hej,

Den är förbjuden i Sverige, då den svenska gränsen för den aktiva substansen DEET ligger betydligt lägre (runt 20% tror jag).

Jag köpte den direkt från deras hemsida.

/Mats

P.S. Luktar inte mycket alls! D.S.
 
Kom hem från en kort tur med Suorva som utgångspunkt i går kväll. Hade egentligen tänkt gå från Suorva till Pastavagge men det tog stopp vid Njabbejåkkå. Det myckna regnandet hade gjort att den inte kändes vadbar för en ensamvandrare. Så jag vek av västerut istället.

Fortsätter det regna så är det alltså mycket vatten åtminstone i de delarna av Sarek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2
majjen Vattenläget generellt Fjällvandring 1
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
nilami Vattenläget runt Vålådalen? Fjällvandring 6
Jägarkillen Vattenläget i Kebnekaise? Fjällvandring 4
Lulelöparn Koll på vattenläget/nederbörden! Fjällvandring 0
fredric_verklig.se Vattenläget vid Kebnekaise, just nu! Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.