Rapport från paradiset

Är precis hemkommen från en veckas vandring i Jotunheimen, med start och slut i Gjendesheim. Det kan förstås ha varit vädret - sol, sol, sol - men vi (jag & mina två väninnor) var iallafall överens om att detta var vår mest lyckade vandring hittills.

Efter sex årliga vandringar i svenska fjällen (bla Keb kors & tvärs 2 ggr, samma sak med Sarek & en ovanlig rutt kring de stora sjöarna i Padjelanta) var vi sugna på nåt nytt. Vi hade förväntat oss mycket folk och att området skulle kännas väl exponerat. Och folk mötte vi - men bara första och sista dagen. De flesta var norrmän och alla gick norska klassikern Besseggen. För övrigt under veckan såg vi knappt en själ. De få vi såg var koncentrerade till turisthytterna och vi tältade på behörigt avstånd från dessa.

Att på en ynka vandringstimme plötsligt befinna sig helt ensam mitt i vidsträckt, ödslig, storslagen fjällmiljö à la mitten av Sarek var helt fantastiskt. Mängderna av hööööga toppar (över 2000 de flesta som var utsatta på kartan) och likaså mängden stora pampiga glaciärer gav oss ett osannolikt antal otroliga vyer att festa på varje dag. Ingen dal var heller den andra lik - allt från frodiga, gröna, kulliga dalar med skotsk känsla till karga, dramatiska stendalar, till pass med mjuka, kritvita hällar, till djupa canyons med mullrande forsar, till... osv osv.

Lederna var fint iordninggjorda utan att kännas som motorvägar. Så trots stora mängder stenig terräng var det ändå hyfsat lättvandrat. Men visst - många höjdmeter blev det. I Norge vill man upp och se långt!

Överallt turkosa glaciärsjöar som utgjorde en overklig kontrast till höstfärgerna som (antagligen pga av torkan) redan bredde ut sig i de lägre dalarna.

Inga renar - men många får... och en del kor. Lite overkligt, men vi vande oss.

Vi gick norrut från Gjendesheim mot Russfjället och Glitterheim. Vek sedan västerut, upp över ett pass till Skautflya (sten, sten, sten) och tältade sen på ca 1650 m.ö.h. Hade tänkt oss upp på Glittertind sedan, men just den dagen (åtminstone fram till em) hade vi faktiskt lite moln - och de låg lågt just där och skulle ha pajat utsikten. Så vi fortsatte ner förbi Spiterstulen och vidare söderut upp i Uradalen. Otroligt vackert! Sen ner mot Storådalen. Ännu vackrare! Vidare upp på höjden igen, ner i Memurudalen, landade i Memurubu för att avsluta med Besseggen såklart. Ca 800 höjdmeter upp och sen ner - till stora delar "balanserandes" på en bergkam. Men det var det absolut värt. Vilken utsikt! Vilken höjdkänsla! På Besseggen var vi dock inte direkt ensamma - men vad gjorde det? Vi hade många trevliga små samtal med människor under dagen.

Det var torrt i markerna och ovanligt varmt i sjöarna. Vi har aldrig badat så mycket men aldrig heller varit så ofräscha vid slutet av nån vandring. 25 grader och inte ett moln hör ju inte precis till vanligheterna....

Totalt 6,5 vandringsdagar. Vi avslutade med att ta ett bad i glaciärsjön vid Bessheim innan vi bytte till rena kläder som väntat i bilen en vecka. Hemfärdens start med Gudbrandsdalen i glödande solnedgång gick inte heller av för hackor.

Har bara en sak att säga:

ÅK DIT!!!!!!
 
Jotunheimen

Jotunheimen runt var min första vandring utanför Alperna.
Det var i slutet av augusti 94, sju dagar, stugor. Sen dess
har jag vandrat genom alla viktiga sydnorska områden,
Rondane och Dovre 97, Trollheimen 98, Tafjord 99, Skarvheimen 00
och Breheimen 01, mest med tält. De sista två
avslutades med 3 etapper i Jotunheimen.

Så inför
årets tredje vandring undrade jag om det inte var dags
att ta Jotunheimen lika allvarligt som de lite vildare
Brehiemen och Skarvdito och försöka få med mig de
dalar och pass som jag missat. Även denna tur blev otroligt lyckad
och jag tror faktiskt Jotunheimen är det enda av dessa sydliga områden där man klämma in en 10-dagarstur - möjligen går
det om man utnyttjar de icke tillrättalagda delarna av Skarvheimen
och Tafjordfjella men då finns alltid risken att man inte klarar
att korsa älvarna. Lyckat blev det iaf, och min rutt
kan läsas på

http://www.mai.liu.se/~pehac/aug02.html

Jag lyckades undvika människor helt en enda dag; iövrigt
var det glest utom just vid ex.vis Leirvassbu och Skogadalasböen
samt på väg mot Fannaråken och i Visdalen. Kunde konstatera
att alla tälttare jag stötte på, med ett enda undantag, var
utlänningar.

Och ännu efter fyra besök i Jotunheimen har jag inte gått
Besseggen. Jag föredrog att runda Russvatnet, vars inre
del är en pärla.

Säcken vägde 18 kg vid starten, kanske 12 vid slutet.

Min nästa norska tur blir kanske en kombination av Dovre och Tafjordfjella.

il C.
 
Kul att läsa...

... om din rutt. Håller fullständigt med om att man inte kunde gå tillräckligt långsamt från Uradalen och ner mot Storådalen. Vi tältade vid Hellertjörn - ett uppfriskande bad ackompanjerat av musiken från två stora vattenfall, följt av varm choklad med whisky i tältet var en höjdare.

På tal om vikt igen. Vår packning vägde ca 15 kg vid start och inte mer än 8-10 kg när vi kravlade oss över Besseggen. Och då bar vi dessutom nästan samtliga kläder! Man börjar ju bli riktigt bra på att packa.... Kan det vara alla ändlösa diskussioner här på Utsidan som bidragit månne?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.