Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rapadalen
- Trådstartare Fredrik85
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mig veterligen så är Tielmavadet det enda stället som är möjligt att vada Rapa-älven. Då under förutsättningen att vattennivån är låg. Stor försiktighet krävs!
Instämmer! (Och om det mot förmodan skulle finnas något annat ställe som vid extremt lågvatten skulle vara möjligt så är det i varje fall inget man hör talas om!)
Tielmavadet
ligger cirka 4 km från Skårskistugan och är möjligt i lågt eller normalt vattenstånd. Vid högt vattenstånd är det omöjligt. (Enligt Grundsten)
Jag har hört talas om att det finns ett till vadställe, närmare stugan, av en som jobbade i parken. Stället är så smalt att du exakt måste veta var platsen ligger och det stod angivet i stugan när han jobbade där.
ligger cirka 4 km från Skårskistugan och är möjligt i lågt eller normalt vattenstånd. Vid högt vattenstånd är det omöjligt. (Enligt Grundsten)
Jag har hört talas om att det finns ett till vadställe, närmare stugan, av en som jobbade i parken. Stället är så smalt att du exakt måste veta var platsen ligger och det stod angivet i stugan när han jobbade där.
Det ska finnas ett till, men...
Hejsan,
I Edvind "Sarek" Nilssons kanontrevliga bok "Sarek - Mitt vildmarksrike" nämns det faktiskt att det finns ett vad till över Rapaätno föruttom Tielmavadet. Om jag inte missminner mig ska det vadet finnas nedströms Tielma. Men det beskrivs inte mer noggrannt hur man hittar till det vadet, eftersom det ska vara svårt att beskriva exakt var man ska gå. Inte till mycket hjälp alltså, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna i alla fall.
/ Stefan
Hejsan,
I Edvind "Sarek" Nilssons kanontrevliga bok "Sarek - Mitt vildmarksrike" nämns det faktiskt att det finns ett vad till över Rapaätno föruttom Tielmavadet. Om jag inte missminner mig ska det vadet finnas nedströms Tielma. Men det beskrivs inte mer noggrannt hur man hittar till det vadet, eftersom det ska vara svårt att beskriva exakt var man ska gå. Inte till mycket hjälp alltså, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna i alla fall.
/ Stefan
Enligt detta inlägg ska det finnas en möjlighet ovanför Tielmavadet:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=204737&postcount=12
/ Bertil
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=204737&postcount=12
/ Bertil
Intressant att det poppar upp alternativ till Tielmavadet! Det alternativet som enligt uppgift ligger hundratalet meter uppströms om "Spökstenen-jokken" var mest intressant. Uppgiftslämnaren rankade ju det stället som lättare än Tielmavadet.
Tyvärr, är uppgifterna om de alternativa vadställen så knapphändiga och sällan omskrivna att för mig blir de egentligen inget alternativ vid planeringen av en tur i Sarek. Personligen skulle jag vilja veta lite mer.
Be careful out there!
Tyvärr, är uppgifterna om de alternativa vadställen så knapphändiga och sällan omskrivna att för mig blir de egentligen inget alternativ vid planeringen av en tur i Sarek. Personligen skulle jag vilja veta lite mer.
Be careful out there!
Detta läste även jag med intresse för många år sedan och undrade om vadstället finns kvar och används av ett fåtal invigda. Slutsatsen av Gustavs information är att det kanske är så (jag utgår ifrån att det handlar om samma ställe i båda fallen). Edvin Nilsson skriver dessutom att han inte vill avslöja det svårfunna stället "med risk att lura någon i fördärvet". Vad jag förstår ligger det nerströms utflödet av Sarvesjåhkå så det är mycket vatten man måste ta sig igenom. Tielmavadet rekommenderas, om man nu absolut måste över!
Det här med vadställen högre upp, över Ráhpajåhkå, är också mycket intressant. Men precis som för Tielmavadet är det ju inget man säkert kan räkna med att alltid komma över. Tror
/Hans
Senast ändrad:
Någon skrev - i någon tråd - att denna bok beskriver ett alternativt vadställe.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197554197
Eller har jag drömt?
HåkanF
Eller har jag drömt?
HåkanF
Jag ögnade igenom den bok du hänvisar till i länken, men tyvärr, hittade jag inget beskrivet om alternativt vadställe av Rapaätno.Någon skrev - i någon tråd - att denna bok beskriver ett alternativt vadställe.
Eller har jag drömt?
HåkanF
/Lars
Eller har jag drömt?
HåkanF
Mitt ex av boken är utlånad, men jag har läst den rätt så noga och kan heller inte minnas att jag såg något om detta. Men sämre drömmar kan man ha. Sweet dreams!
För 25 år sedan vadade vi över ca 2 km NV om Lavnnem och för 2 år sedan vadade en bekant över på samma ställe. Han sa att det var lite knepigt men det gick utan större problem.
Dock kan det finnas sjunksand.
Vadet ligger ungefär där Bielloriehpjågåsj rinner ut i Rahpaädno.
Vattendjupet för både vi och han var ca 50 cm i mitten av Augusti, kan dock skilja från år till år.
Dock kan det finnas sjunksand.
Vadet ligger ungefär där Bielloriehpjågåsj rinner ut i Rahpaädno.
Vattendjupet för både vi och han var ca 50 cm i mitten av Augusti, kan dock skilja från år till år.
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 940
- Svar
- 8
- Visningar
- 696
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar