Rapadalen

Är det någon som vet om och i så fall var man kan ta sig över Rapaselet-Rahpaådno mellan Lavnnem och Gådokvarsj?

Eller om det finns något annat ställe som kan kan ta sig över Rahpaådno.
 
Mig veterligen så är Tielmavadet det enda stället som är möjligt att vada Rapa-älven. Då under förutsättningen att vattennivån är låg. Stor försiktighet krävs!
Sök på forumet så finner du mer att läsa om det.
 
Mig veterligen så är Tielmavadet det enda stället som är möjligt att vada Rapa-älven. Då under förutsättningen att vattennivån är låg. Stor försiktighet krävs!

Instämmer! (Och om det mot förmodan skulle finnas något annat ställe som vid extremt lågvatten skulle vara möjligt så är det i varje fall inget man hör talas om!)
 
Tielmavadet

ligger cirka 4 km från Skårskistugan och är möjligt i lågt eller normalt vattenstånd. Vid högt vattenstånd är det omöjligt. (Enligt Grundsten)

Jag har hört talas om att det finns ett till vadställe, närmare stugan, av en som jobbade i parken. Stället är så smalt att du exakt måste veta var platsen ligger och det stod angivet i stugan när han jobbade där.
 
Det ska finnas ett till, men...

Hejsan,

I Edvind "Sarek" Nilssons kanontrevliga bok "Sarek - Mitt vildmarksrike" nämns det faktiskt att det finns ett vad till över Rapaätno föruttom Tielmavadet. Om jag inte missminner mig ska det vadet finnas nedströms Tielma. Men det beskrivs inte mer noggrannt hur man hittar till det vadet, eftersom det ska vara svårt att beskriva exakt var man ska gå. Inte till mycket hjälp alltså, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna i alla fall.

/ Stefan
 
Intressant att det poppar upp alternativ till Tielmavadet! Det alternativet som enligt uppgift ligger hundratalet meter uppströms om "Spökstenen-jokken" var mest intressant. Uppgiftslämnaren rankade ju det stället som lättare än Tielmavadet.
Tyvärr, är uppgifterna om de alternativa vadställen så knapphändiga och sällan omskrivna att för mig blir de egentligen inget alternativ vid planeringen av en tur i Sarek. Personligen skulle jag vilja veta lite mer.

Be careful out there!
 
I Edvind "Sarek" Nilssons kanontrevliga bok "Sarek - Mitt vildmarksrike" nämns det faktiskt att det finns ett vad till över Rapaätno föruttom Tielmavadet. Om jag inte missminner mig ska det vadet finnas nedströms Tielma. Men det beskrivs inte mer noggrannt hur man hittar till det vadet, eftersom det ska vara svårt att beskriva exakt var man ska gå. Inte till mycket hjälp alltså, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna i alla fall.

Detta läste även jag med intresse för många år sedan och undrade om vadstället finns kvar och används av ett fåtal invigda. Slutsatsen av Gustavs information är att det kanske är så (jag utgår ifrån att det handlar om samma ställe i båda fallen). Edvin Nilsson skriver dessutom att han inte vill avslöja det svårfunna stället "med risk att lura någon i fördärvet". Vad jag förstår ligger det nerströms utflödet av Sarvesjåhkå så det är mycket vatten man måste ta sig igenom. Tielmavadet rekommenderas, om man nu absolut måste över!

Det här med vadställen högre upp, över Ráhpajåhkå, är också mycket intressant. Men precis som för Tielmavadet är det ju inget man säkert kan räkna med att alltid komma över. Tror

/Hans
 
Senast ändrad:
För 25 år sedan vadade vi över ca 2 km NV om Lavnnem och för 2 år sedan vadade en bekant över på samma ställe. Han sa att det var lite knepigt men det gick utan större problem.
Dock kan det finnas sjunksand.

Vadet ligger ungefär där Bielloriehpjågåsj rinner ut i Rahpaädno.

Vattendjupet för både vi och han var ca 50 cm i mitten av Augusti, kan dock skilja från år till år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
fson Rapadalen - The Dark Side? Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.