Rapadalen-Sarvesvagge

Tänkte i sommar vandra från Nammasj genom Rapadalen in i Sarvesvagge. Har fått för mig att vika in i Sarvesvagge kan innebära vissa problem? Vadningen t ex. Ska sedan vandra Sarvesvagge fram till Niejdariehpvagge och över till Alggavagge. Är det någon som har erfarenhet av denna sträcka vore jag tacksam för tips.

Mogens!

Trevlig tur

Börja med att lämna packningen och gå upp på Nammatj för en vy över Rapadeltat.
Ovanför Skårkistugan finns fina tältplatser med vy över Rapaselet. Dit når du efter 2-3 dagar. Stanna där en dag och spana efter älg. Gå gärna upp på Låddepakte och njut av utsikten.
Sedan är det vadet över Rapaälven och Sarvesjokken. Jag brukar gå över ett par hundra meter nedanför Tielmaön där älven grenar sig i flera armar. Förhållandena kan ha ändrat sig sedan jag var där senast. Det gäller att läsa vattnet och se var man hittar grusrevlar som är lite grundare. Använd vadarskor och strumpor så att du inte får in så mycket grus i skorna. En kraftig vadarstav är ett måste liksom viss van vid svårare vad.
Sarvesjokken är inte lika uppgrenad men det brukar gå bra att komma över den också. Hela vadet brukar ta nästan 1 timme när jag ska ha över min fru också.
Om du bedömer att vattenståndet är för högt kan du fortsätta runt Låddepakte och välja en alternativ rutt.
Fortsättningen genom Sarvesvagge (södra sidan) bjuder inte på några problem.

Lycka till
Tore

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sarvesvagge - Neitarieppvagge

Hej!

Har gått Sarvesvagge, södra sidan, men bara från Nåitevalta och västerut (Har kommit från Lullihavagge/Nåitevagge), och tyckte att det var vide och snår även därifrån ett par km innan man kommer upp mot renvaktarstugan ca 7 km uppströms. Inget ogenomträngligt, men ändå jobbigt.

Men sedan är Sarvesvagge en "dröm". Lättgånget och vackert. Tältplatser finns överallt.

Neitarieppvagge har jag gått ett par gånger och det är en mycket trevlig anslutning till Alkavagge. Inga problem. Lättgångna snöfält på höjd. Liten varning för de släta stenhällar som man frestas gå på när man passerat vattendelaren. De är såphala i blött väder.

Glöm inte att titta bakåt, när man kommer upp en bit i dalen. Fantastisk utsikt över Luottolako, med Pårtefjällen i bakgrunden.

Du får gärna höra av dig med fler frågor. Vart fortsätter du från Alkavagge?

God tur.
Bert

Sarvesvagge

Varför vada Sarvesjåkkå? Gå på norra sidan av Sarvesvagge istället. Den är mer lättvandrad enligt min mening.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips