• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ram eller soft

ramsäck

Jag har haft en haglöfs shosho 6000 q men var inte särskilt imponerad den kändes mycket vek (nu är ju kanske inte det bästa softsäcken förstås) speciellt när man skulle ställa ifrån sig den. Den vek sig på mitten, och sen ställer man ju botten på ryggan i leran på backen. Jag har bytt till en ramsäck som jag fick söka med ljus och lykta efter. Jag är ganska kort (1.66) så det var problem att kunna ställa in säcken rätt. Men till slut hittade jag norrönas beito som fungerade utmärkt även för mig som är kort. jag är helnöjd och skulle inte köpa en softis igen. Den väger mer men det kompenseras med stabilitet och ventilationen mot ryggen.
 
Jag har en softpack (Victor 90100) som går utmärkt att lasta relativt tungt, 25-30 kg iaf, har inte behövt bära mer än. Den är inte lika stabil som min kompis Bergans Powerframe 3800, men sitter stadigare och är betydligt bekvämare (varierar givetvis från person till person). En ovetenskaplig jämförelse av storleken på våra skjortors svettfläckar på ryggen går på ett ut. Får även hålla med ett tidigare inlägg om att Victorsäckarna har mkt goda möjligheter till att fästa utrustning utanpå säcken. Personligen vill jag ha en säck som inte glappar och sitter tight även när man rör på sig ordentligt och håller mig nog till softpack till den dag jag behöver bära riktigt tungt.
 
lotta k; sa:
Fast jag tycker det blir himla svettigt på ryggen och funderar därför på en ramryggsäck istället. Dessvärre får man leta efter dem med ljus och lykta.

Titta på en modern ramsäck, ex. Alaska så ser anliggningsytan mot ryggen ut ungefär som på en säck med intern ram. Alltså tror jag att det inte blir så stor skillnad på ventilation.
Jag har bytt ut min Alaska mot en säck med inre ram och det ångrar jag inte. En säck med bra kvalite är inte så sladdrig.

//PW
 
Packtekniken....

verkar det vara lite si och så med. I en mjuk och lätt softpack som min 1 kg tunga 55 liters packar man liggunderlaget som ett rör i säcken. Inuti röret packar man pckningen. Högst upp rastjackan. Den viker sig garaterat inte men tål givetvis inte att sätta ner i leran för det. Gå en bit upp innan du tar rast! Följ leden på håll...
Utanpå ingenting förutom vattenslangen och ev strumpor på tork.

Go tur

Johan K
 
Jag kör med ALASKA

Även jag kör med ram, och har alltid gjort. Tyvärr har jag därför ingen egen erfarenhet av softpacks, men jag kan ju säga vad som är bra och dåligt med Alaskan, som ju är den som är populärast av ramsäckarna idag.

Man ska vara minst 170 cm lång för att den ska sitta bra på ryggen. Sen finns et en extra lång modell om man råkar behöva det.
Den är lite väl instabil på vintern tycker jag, kommer rätt högt och sitter inte tillräckligt tight på ryggen. På sommaren är det fullt tillräckligt och då går det bra även att packa tunga saker högt.
Det är ett klart pluss att det är så lätt att spänna fast saker utanpå och att man får i så mycket, tycker jag. Men så är den ju klumpig också, tar mycket plats på tåg och i bagageluckor.
Sen gillar jag systemet med mycket fack överallt, men det är det inte alla som gör. en smaksak.

Lycka till med ditt val!

/Johanna
 
Upprepning

Denna diskussion har bedrivits ett x antal ggr, kolla i arkivet så finns det en uppsjö argument för respektive emot ramsäckar.
 
Det blev en soft

Tack för responsen sedan i april! Jag orkade inte härja med att finna en ramsäck så det fick bli en Lundhags V8 >50. Den sitter skitbra och har funkat bra hittills på kortare turer. Jag har dock mina misstankar om att den kan bli för liten om det skall till veckolånga vandringar m tält.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.