Fjällrävens gyro-ram

Jag måste bara skriiika ut att jag har hittat min drömrygga! Jag ville ha en ramryggsäck till sommarens fjällvandring (en vecka i jämtlandsfjällen med tältning och några toppbestigningar). Jag lånade i vilket fall som helst en Fjällräven gyro, gjord någon gång under sjuttiotalet av min kära morbror anders och fann direkt att den passade bra. Ramen kan anpassas till långa ryggar och det är skönt för mig som är nästan två meter och säcken är ganska liten och tillåter att både tält och underlag fästes utanpå och inte stör matpackningen, som jag ju plockar upp oftast. Jag brukar alltid bli trött i ryggen när jag går långt med packning, men efter en vecka med gyro-ram var den enda åkomman trötta fötter (som vanligt). Jag kommer aldrig mer att använda en annan ryggsäck... Man kan röra höfterna och slipper gå som om man var stelopererad eller hade ryggen fasttejpad på en planka och eftersom man med ett enkelt handgrepp, i farten, kan flytta ryggsäcken ut eller in emot ryggen nertill, behövde jag inte bli svettig och blöt och kall på ryggen heller.

Nåväl, jag blev kär, men hur skulle jag få tag på en likadan ryggsäck åt mig själv? Jag letade och rotade överallt, men hittade ingen. Jag misstänker att de slutade tillverkas tidigt på åttiotalet och de som äger sådana säckar säljer dem inte gärna. Nytillverkade liknande säckar kostar flera tusen och eftersom jag bara är en fattig student var det knappast ett alternativ. MEN en dag när jag var på en second handaffär och kollade igenom en back LP-skivor hittade jag den! En nästan oanvänd Fjällräven Gyro. Dessutom en senare version än min tidigare lånade. Den här hade till och med fler finesser med ramen och original-packsäcken. OCH den kostade 45 kronor! Detta på grund av att en av sprintarna hade tappats bort. Något jag lagade med en vanlig jäkla skruv och dubbla muttrar.

Ibland har man tur och blir kär. Ibland får man den man vill ha tillochmed.
 
Grattis till bra köp!

Min gyro från 80-talet är inte till salu och förmodligen avsevärt mer sliten än ditt kap. Men den lär nog hålla i 10 år till - det går ju att byta ut det mesta utom just ramen om det skulle behövas.

Jag tänkte bara tipsa om att det fortfarande går att köpa till ramförlängare och sprintar från Fjällräven till gyroramen trots att det gått några år. Det finns ju ingen garanti för att de finns att köpa för evigt.

Tommy
(Räven Gyro)
 
Hålen nöts

Gillar också min Gyro som fått utstå mycket under diverse vandringar och resor. Har sytt och lagt många gånger på säcken, bytt sprintar m.m. Enda nackdelen är att hålet i ramen där avbärarbältet sitter med tiden blivit stort och hotar göra ramen funktionsoduglig. Har sett andra ramar med samma symptom. Någon som har lösning på det problemet?
 
Re: Hålen nöts

kr-val; sa:
Gillar också min Gyro som fått utstå mycket under diverse vandringar och resor. Har sytt och lagt många gånger på säcken, bytt sprintar m.m. Enda nackdelen är att hålet i ramen där avbärarbältet sitter med tiden blivit stort och hotar göra ramen funktionsoduglig. Har sett andra ramar med samma symptom. Någon som har lösning på det problemet?

Nu vet jag ju inte hålen ser ut just i detta fallet, men det borde nog funka att fylla i en klump med plastic paddings chemical metal och sedan försiktigt köra i sprinten igen? En tanke bara.

Punkarn
 
Grattis!

Kul att du hittade din dröm rygga... Jag själv har använt min farsas ram och satt på morsans 70l säck och det är den bästa ryggan jag använt. Men som du gjorde så letar jag efter min egen Gyro men har inte haft så mycket tur än :( men men får hoppas man hittar en innan Hemavan --> Ammarnäs vandringen :)

Jon
 
Har för mig att Fjällräven försökte göra en nystart för något/några år sedan gällande Gyro ramarna.
Hittar de inte på deras hemsida nu, men finns fortfarande på naturkompaniets hemsida. Om det är samma kvalite eller inte vågra jag inte säga. Priset på naturkompaniet avskräcker nog ocskå (ca 4500 kr för 80L). Se om du kan hitta den i någon affär och testa, kan ev finnas kvar någonstans.

För mig egen del har jag gått med Gyrosäck (från tidigt 80-tal) tills för några år sedan. Helt underbar ryggsäck. Under vandring bytte jag en dag med en annan med betydligt mindre vikt i, men längtade redan efter någon timme tillbaka till min egen. Nackdelarna med hål som växer och sprintar har redan nämnts. Går idag med lättare packning, där jag inte känner riktigt samma behov av ramsäck à la Gyro modellan. Har dock kvar den, använder den mest till aktiviteter där tyngre saker måste bäras ut. Packningen spänner jag då direkt på raman (borttagen säck).

/Mikael
 
Kolla på tradera och blocket, det brukar finnas såna där säckar till salu nån gång då och då.

Ooops, upptäckte att tråden var lite gammal.....
 
Nu hittade jag min Fjällräven Gyro!

Har haft koll på blocket under en vecka och idag hittade jag min ryggsäck :) den kommer med posten om ett par dar, inte helt fel med tanke på att man ska dra ut till fjället om bara 2 veckor.

Jon
 
Oj, det är ju en guldklimp man har liggandes :)

Men jag spar nog min, kanske nâgot framtida barnbarn vill ha den. Den kommer säkert att hâlla.
Jag bytte ut mina axelremmar till de som satt pâ en betydligt nyare FR-säck.

Och skull jag vilja bära tungt sâ föredrar jag nog min Raven Gyro före min Matrix.
 
Någon som kan svara på vad endast ramen och bärsystemet på en gyro väger? Har haft en no-name ram som jag fäst lämpligt antal vattentäta säckar på. Detta system vägde in på strax under 2 kg. Tyvärr har ramen nu pajat oåterkallerligt och jag behöver en ny. Borde ju kunna hitta en gyro på tradera eller blocket för billig peng. Men är det värt det viktmässigt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Intressant variant på Fjällrävens Gyro-idé... Transportera 11
eyck Några mått rörande Fjällrävens ramförlängare Transportera 0
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
Gasten Fjällrävens Råstu, 75 eller 90L? Transportera 11
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 55
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
hansoq Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga Transportera 39
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 116
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
eyck Avbärarbältets infästning i Gyro-ramen Transportera 15
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
Raskesven Stabil inre ram? Transportera 36
TJA Coleman-ram Transportera 0
brook Ram eller Soft? Transportera 18
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
HasseH Ram vs Softpack Transportera 5
Trotzism Ram eller soft ? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.