Railey beach-eller Phi-Phi?

Vi är 4 snubbar som ska åka till Thailand o klättra,men 3 av oss är i stort sett nybörjare.
Vi hade tänkt att gå en 3 dagars-kurs antingen på railey eller phi-phi island.
Vi är lite skraja att klättringen ska va aningen för svår på Railey,därför ser vi Phi-phi som ett alternativ,där klättringen lär va lättare.
Helst åker vi givetvis till Railey beach för den avslappnade atmosfären jämfört med Phi-phi som lär va väldigt exploaterat.
Vilket alternativ ska vi välja??
Vill gärna höra synpunkter av ngn som varit där nere...
Vi klättrar 5-6- här hemma......

Railei så klart !

Klättring finns där i alla svårighetsgrader. Senaste gången, för två år sedan var jag där med fru och barn. Vi hyrde en duktig thailändsk klätterinstruktör som hjälpte oss med att hitta lämpliga leder och ordnade med topprep osv.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Alltsa.

Jag har bara vart pa Railay/Tonsai och inte sjalv pa PhiPhi men jag har traffat manga som vart pa PhiPhi.

Railay ar mycket mera utvecklat samt mera folk. Jag tror inte att det ska vara nagot problem med svarigheten egentligen da det finns gott om 6a och en del femmor.

2 problem med Railay for nyborjare:

1. De vaggar som har lattaste lederna (123 och Diamond Cave North) ar alltid packade av kurser som skriker och ar helt galna. Det ar varsta cirkusen. Ifall man ar ute efter de lattaste lederna galler det att vara pa plats innan de dyker upp nagon gang efter nio.

2. De lattaste vaggarna ligger pa Railay men det basta/billigaste boendet ar pa Tonsai. Det ar inte sa langt att ga men det beror pa hur lat man ar.

De flesta vaggar har dock nagra latta leder som ar fine men kanske inte sa manga och de lattare lederna ar ganska trafikerade.

PhiPhi har en stor nackdel i att boendet ar betydligt dyrare an Tonsai.

Jag skulle iallafall saga att vill ni klattra sa ak till Raily/Tonsai. Vart ni bor beror pa budget samt hur lange ni ar dar. Ifall ni ar ett lite langre tag sa kan det vara en bra ide att ha Tonsai som bas och gora en utflykt pa nagra dagar till PhiPhi (4 timmar med bat tror jag).

vilket företag??

Det lär finnas 4-5 olika firmor som anordnar klätterkurser där nere.
Ett av dessa företag lär va svenskägt.
Någon som kan rekommendera ngn av dessa??

HP Mansion Klettern

Det stämmer att det finns ett svenskägt bolag. problemet är att det är ett gäng toksvenskar som röker trumpeter dagligen å lite annat också så att jag kan nog inte rekommendera dom. Istället borde ni pröva ett gäng tyskar som heter HP Mansion Klettern! Dom är riktigt seriösa, vilket ju är bra om ni har några nybörjare med er!

Lycka till!

Ingels

Cliffs Man

mippe; sa:
Det lär finnas 4-5 olika firmor som anordnar klätterkurser där nere.
Ett av dessa företag lär va svenskägt.
Någon som kan rekommendera ngn av dessa??

Den Svenska klättershopen ligger på stranden på West Railey precis där man går in på stigen mot East Railey Annars så kan jag rekommendera Cliffs Man på East Railey dom har sin shop på View Point resort, ett bra ställe och bo på också, typ 700 bath per natt för ett dubbelrum med AC, varmvatten.

/micke

Ps. sen varkar det som alla instruktörer på Railey röker en och annan feting på kvällen, tänk på det!

Änglakören?

Det verkar som om Ingels själv har stora erfarenheter på detta område, ja rent av dirigerat nämnda änglakör?

Re: Cliffs Man

Cliffs Man är bra. Hade Thailändsk guide (mindre trumpetande?) som var seriös. Dessutom får man som bonus välja en gratis t-shirt eller Thai-pants ur sortimentet efteråt, och det är ju inte så illa...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips