Rätt rutt i Rogen

Rogen

Om du når Rogenstugan söderifrån ska du välja den södra leden med fin utsikt uppe på Bustvålarna, under förutsättning att du avviker från leden som går nedanför. Just före bustvålen finns vindskydd vid sandstrand på V sida, tältet får nog också plats vill jag minnas. Även uppe på Bustvålen, -som är lättvandrad, finns tältplatser men mer oskyddade, utan vatten. Efter nedstigningen börjar vandringen på block stora som bilar/lok. Här rekommenderas dubbla trästavar.
Norra leden upplevdes som ganska tråkig, mest tallskog

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Johan 123: finns det en markerad led mellan Reva och Grövelsjön?

Se Peregrines svar.

Det är ingen markerad led, dock en stig som följer dalen och bäcken. Det är ingen risk att du går vilse även om det finns en del avstickarstigar om du är hyfsat van vid att orientera dig då du har höga fjäll utmed rutten. Efter Stor-Svuku går du söderut och har det mäktiga Gröthogna att följa.

Köp Lantmäteriets kartor i skala 1:50 000

Det ska jag göra. Min tanke just nu är att tälta två nätter i norra Grötådalen och ta en dagstur till Svukuriset och äta en bit mat, om det finns en sådan möjlighet. Kanske ta Stor-Svuku i samma veva.

Viktigt att veta angående norra och södra leden mellan Grövelsjöstugan och Skedbrostugan.
Har vandrat båda lederna flera gånger och vet att det inte finns någon som helst vattentillgång efter den norra leden, inte den minsta bäck ! Vilket är viktigt vid ev. lägerplats.
För övrigt i mitt tycke är Skedbrostugan en av de allra vackraste stugplatserna !

Tack! Nu tänkte jag gå södra vägen, men om man nu skulle gå norra, finns det inte möjlighet att tälta vid någon av de många småsjöarna? Vattnet borde väl vara hyfsat rent?

Rogenstugan

Självfallet ska det vara Rogenstugan - Skedbrostugan. Inte Grövelsjöstugan !
Vad jag ser på kartan finns det några väldigt små sjöar några kilometer från Skedbrostugan, med lite tur kanske det går att ha läger där, annars är det ju inte långt till skedbrostugan där det finns fina tältplatser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips