Rädda mig från sladdriga knäckemackor!

Hej!

Smör blir ju som bekant stenhårt när det fryser och det bli rätt svårt att bre ut det på sin knäckemacka. Därför har jag alltid brett mina knäckemackor hemma i förväg innan jag gett mig ut på vintertälttur.

Men jag gillar inte mackornas konsistens efter ett par dagar! Sega, sladdriga, dallriga äckelmackor - blää!! Tappar matlusten bara jag tittar på eländet.

Så - kan ingen vänlig själ hjälpa mig med tips på pålägg som går att medföra vintertid så att jag kan bre mina mackor ute på fältet? Pålägg som bara "fryser lite grand" och inte blir stenhårda, om ni förstår vad jag menar.

Leverpastej t ex...kan det vara något..? Snälla, hjälp mig!

MVH Petra
 
En tub räkost i innerfickan. Typisk Everestklassiker...

För den hungrige, med två innerfickor, tar man en tub kaviar i andra fickan...
 
Leverpastej är det givna valet vintertid. Fryser inte och har förmodligen något av de bästa näringsvärden ett pålägg kan ha. Kylan klarar hållbarheten.
 
Man kan blanda sitt eget margarin, genom att blanda rumstempererat smör med matolja (olivolja, rapsolja eller vad man nu vill ha), så kan man bestämma konistensen själv. 500 g smör + 4 dl olja ger "normal" margarin konsistens, ju mera olja man blandar i ju mera flytande blir det. Man bör blanda ordenligt (gärna vispa) för att undvika klumpar.
 
Gott med sega mackor!

Gör som jag. Gilla sega mackor! Det händer att jag brer några hårdmackor hemma som jag sedan låter ligga i kylen ett par dagar så att de får den rätta konsistensen innan jag äter upp dom! muuums
 
Ett annat sätt är att köpa knäckebröd med smak tex kanel eller müssli. Då kan man skippa pålägget och hålla till godo med att doppa i soppan/blåbärssoppan.

/Andreas
 
Re: Gott med sega mackor!

Anders.Appelqvist; sa:
Gör som jag. Gilla sega mackor! Det händer att jag brer några hårdmackor hemma som jag sedan låter ligga i kylen ett par dagar så att de får den rätta konsistensen innan jag äter upp dom! muuums

Du skojar, hoppas jag..?! Hur som, tack för alla tips. Fortsätt ösa på!!

//P
 
Han är säkert allvarlig. När jag var ett litet barn, brukade jag på somrarna se framemot att min morfar skulle komma hem från sina fisketurer. Han hade då ibland lite matsäck med sig hem, och då fick jag de färdigbredda knäckemackorna som hade blivit mjuka under turen. Det tyckte jag var en höjdare!

(Det var hårdare tider på den tiden, vi bodde faktiskt i en skorkartong på landsvägen och åt en näve grus till frukost också...)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.