Rädd att fastna...

Bor vid havet och har länge drömt om att paddla havskajak, men jag har ett problem...klaustrofobi.
Är rädd att fastna i kajaken - upp och ner under vatten. Kanske låter tramsigt, men känslan är obehaglig!
Finns det en risk att verkligen fastna? Är det någon som känner igen sig och kan dela med sig av hur ni i så fall kom över detta?
Skulle vilja börja träna nu, för att kunna vara med på paddling till sommaren.
Finns det träning i bassäng i Göteborgs-området?

MVH Ylva.
 
Bassängträning

Ring Escape på 691950. De har bassängträning i Lundbybadet nu på Lördag. Kommer garanterat att hjälpa dig över din rädsla för att fastna.
 
Jag kan bara svara med att det inte finns någon risk för att fastna. Hur svårt det än är att klämma sig ner i vissa havskajaker så blir det 100ggr lättare att ta sig ur om du gått runt. Pröva vid någon badstrand eller så, annars brukar många paddelklubbar ha inomhusträning i simbassänger.

Jag har varit med om att det varit svårt att komma ur kajak en gång i hela mitt liv. Det var i min X´s hemgjorda grönlandskajak. Sådana byggs ju efter egna mått, och hennes mått var inte riktigt samma som mina. Att jag överhuvudtaget kom in i kajaken var en gåta. Sen blev det hela inte bättre då grönlandskajaker är gjorda med tunna spant, och mina hälar klämdes effektivt fast framför ett sådant spant. Mitt enda sätt att komma ur kajaken var faktiskt att gå runt så jag fik en lättare vinkel. Då jag något år senare gjorde min egen grönlandskajak var det för det första efter mina mått, men jag la lite glidskenor av plywood ovanpå spanten så hälarna inte fastnade i onödan. Jag gjorde i och för sig detta på stora delar, så även packningen inte ska fastna så lätt mellan spanten.
 
Havskajak rätt OK

Havskajaker är lätta att gå ur när man kappsejsat.

För att kapellet inte skall hindra skall det ha ett bandhandtag ovanpå så att det är lätt att slita loss från sittbrunnssargen. Bassängträning är en ypperlig idé.

Tror att du kan komma över din obehagskänsla.

Thure
 
Fastna vid urgång

Risken för en oerfaren att kapellet inte lossnar vid en kapsejsning av uthyrningskajaker är liten då kapellen ofta är en storlek större för att just minska risken för detta. Kapell av cordura är i regel mer använda i uthyrningsverksamhet och av lätta att få av(man kan ofta bara sparka sig ur).

Ett neoprenkapell är ofta mycket mer åtsittande och sitter mycket mer fast vilket resulterar i att man ofta inte kan sparka sig ur det utan måste dra i tampen för att den ska lösa ut.

Risken med att ett kapell inte löser ut är enligt doktrin ofta sammankopplat med en inandningsreflex som uppstår i kontakt med kallt vatten och inte av att man sitter fast tills luften ta slut (dock kan det vara svårt att fastställa varför en drunknad kajakist som sitter kvar i kajaken när dom hittats har dött).

Har man tveksamheter bör man absolut kontakta en kvalificerad utbildare och i lugn och ro under en proffessionel instruktörs instruktion lära sig i den takt som känns behaglig.

Jag har sett många nybörjare gå runt och få panik, så dom glömmer att dra loss kapellet men jag har hittills inte sett någon som inte lyckats vålda sig ur och endast ett fåtal av dem hade svårigheter.

Själv har jag fastnat i en forskajak som jag spännde fast mig för hårt i men återigen, när kroppen vill till ytan så tar den sig dit.

Slutligen kan man säga att detta är något som dom flesta som börjar med paddling tycker känns obehagligt (även om inte alla erkänner det) men det är också något som praktisk taget alla nybörjare glömmer bort efter dom bara har testat det ett par gånger. /Joakim
 
Ylva.gbg; sa:
Finns det en risk att verkligen fastna? Är det någon som känner igen sig och kan dela med sig av hur ni i så fall kom över detta?
MVH Ylva.

Risken för att fastna är nog beroende på din kroppskonstitution.
Jag har en prijon barracuda (havskajak) och eftersom jag är ganska grov över låren så är det mer att klä på sig kajaken än att sätta sig i den.

Samtidigt har jag lånat ut den till personer som mer eller mindre handlöst trillar ur den bara den går runt halvvägs. dvs 1/4 varv.

Jag gick runt i somras och satt fast. Jag hörde ungefär samtidigt talas om att en person som gick runt och satt fast i en halvtimme. så visst finns det en risk, samtidigt skall man inte överdriva riskerna.
jag såg till att öva lite på hur jag skulle ta mig ur och känner inte att det är ett problem.

Rollning är något jag kommer att ta lite mer tid på att försöka lära mig, det underlättas nog av att jag dyker och kan ta med mig en liten flaska luft som gör att jag har mkt längre tid på mig att lära mig rolla.
att lära mig rolla ordentligt kommer nog att göra att jag känner mig mer tillfreds i kajaken, vetskapen om att jag inte måste ta mig ur och sedan simma in till en strand mm utan har ett val att försöka reda ut situationen omedelbart, förväntar jag mig kommer att göra mig mer avslappnad och säkrare.

Det är iaf så jag ser på det och den lösning som jag bygger vidare på.

personligen tror jag du kommer att bli av med rädslan när du inser hur enkelt du kommer ur kajaken om du skulle slå runt.


Lycka till
 
Som alla andra föreslår jag att du söker upp någon närbelägen klubb eller organisation som sysslar med basängträning. Escape som tipsades om ovan är nog ypperligt.
Ett tips för att göra det mindre obehagligt, är att du bedar rejält mycket med cyklop. Skaffa ordentlig vattenvana innan du går runt. Jag vet om hur jobbigt det kan vara med fobi för saker å ting. Ett bra sätt som har fungerat för mig är att du sätter mig i samma situation som det du har fobi för skulle resultera i. I mitt fall handlade det om höga höjder i samband med klättring.
Pröva simma under en kajak och sätt dig i den uppochned. En bakåtkullerbytta så är du på plats. Nu sitter du i samma situation som en kapsejsning skulle resulterat i och det är bara att simma ur så fort du tröttnar. Har du cyklop så är det mindre obehagligt eftersom du kan se allt runt om dig och vatten i näsan stör inte. När du känner att du är trygg så är det bara pröva att gå runt. Det är oftast just övergången mellan rättvänd och uppochned som man tycker är jobbigt och det är bara att göra det. Men då vet du var du kommer hamna och du har vid det här laget full koll på hur du tar dig ut när du väl hamnar uppochned.
När du kommit så långt så är det bara börja använda kajaken som kvalificerad vattenleksak. Det lär man sig mycket på. Bada med kajaken så lär man sig hur man tar sig upp i den och hur svårt det kan vara att paddla med sittbrunnen full med vatten... Enkelt men lärorikt.
Hoppas du kommer igång med paddling, det är en av de roligaste och mest givande fritidssysselsättningar jag någonsin haft!
mvh/Samme
 
Re: Fastna vid urgång

kinjinte; sa:
Ett neoprenkapell är ofta mycket mer åtsittande och sitter mycket mer fast vilket resulterar i att man ofta inte kan sparka sig ur det utan måste dra i tampen för att den ska lösa ut.

Har man klaustrofobi så ska man nog inte ha ett neopren. Just pga att med detta finns en risk, och den kommer man nog att tänka på en hel del och därmed få en förstörd paddlingsupplevelse.

Risken är att man vid påsättning av kapellet lyckas få tampen på undersidan av kapellet. Jag vet en som detta hände. Han fick inte av kapellet då han hamnade uppochner. Som tur var i bassäng, och övriga fattade efter ett tag att instruktören ville något, inte bara satt och stajlade upp och ner och klappade händerna i kajakbotten.

mvh Christian
 
När jag skulle ut och paddla i skärgården med min dåvarande flickvän insisterade jag på att hon skulle lära ta sig ut ur kajaken på ett lugnt och metodiskt sätt, istället för att sprattla och sparka sig ut som hon gjorde första gången.
Vad som hjälpte mest var att först lungt hjälpa till att tippa över kajaken sakta. Vi var på en badstrand där jag kunnde stå i vattnet bredvid henne. Jag höll i henne och sakta sänkte ned henne lägre och lägre. Det tog ett par gånger men till sist kunde jag släppa henne helt när hon var upp och ner, och hon kunde sitta kvar en stund innan hon tog sig ut.
Jag tror att denna typ av invänjning kan hjälpa dig att komma över din skräck. Att du vänjer dig vid tanken av att vara upp och ner, så att du kan vara lugn när du tar dig ut. Att fastna i en kajak är inte en stor risk, det är nog större risk att du skadar dig om du får panik och sparkar dig ut. Att ha cyklops på dig när du vänjer in dig är en bra ide.
Det sättet jag har lärt mig att ta mig ut ur kajaken är att hålla huvudet så nära däcket som möjligt (det kan vara grunt och finnas risk för att du annars slår huvudet i någon sten på botten), håll benen raka, trycka ifrån med händerna strax bakom midjan på var sida av kajaken och lugnt 'volta' dig ut. Det kanske finns andra sätt och du bör få hjälp av en kunnig i ämnet. Det viktigaste tycker jag är att först lära dig att ta det lugnt och sansat när du är upp och ned. Det svåra är sedan att ta det lugnt och sansat om du slår runt ute på tur när du inte är förberedd på det. Ju mera undervatten tid du har bakom dig under kontrollerade former, ju bättre kan du hantera situationen i ett skarpt läge.
 
sit on top

jag har sagt det förr och jag säger det igen en bra sit on top är ett reellt alternativ för de allra flesta då slipper man inte bara problemet med fastna/rolla utan får en kajak som inte tar in vatten och är lätt att åter ta sig upp i. Kan välja en roligare kajak i fler situationer utan att behöva kunna rolla som en kung.
 
Re: sit on top

Siven; sa:
en bra sit on top är ett reellt alternativ för de allra flesta då slipper man inte bara problemet med fastna/rolla
Har du månne konkreta tips på en bra och trevlig instegsmodell inom sit-on-top scopet?
(Knappast med lastutrymme?)
//P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.