Radio i fjällen?

Är det någon som vet om det går att lyssna på radio i fjällen, tänker mest på områden som Sarek och kebnekaise områdena. Eller finns det något annat sätt att höra fjällvädret när man är på plats?
Kan de små FM radio apparaterna fungera?
Tacksam för idéer.
 
Jodå, det brukar gå. Kanske inte överallt, men ganska ofta faktiskt. Särskilt om man är en bit upp på fjällsidorna. En liten radio väger inte så mycket och väderprognoser kan ju vara rätt bra att få.

Per
 
Annan erfarenhet

Hej!

Jag har ingen bra erfarenhet av radio i fjällen! Det har så gott som aldrig fungerat. Men visst kan det var värt att pröva.

Men värt att notera är också att prognoserna för våra svenska fjälltrakter oftast är urusla. Vädret är mycket lokalt och kan variera stort från dalgång till dalgång.

Jag har varit med om riktigt pissväder, trots att prognoserna lovat högtryck och sol. Och vice versa.

Någon gång har jag lyckats få in norska radions rapporter. De har mer vana av fjällväder och delar in prognoserna på helt annat sätt.

Mvh
Bert
 
Överskattat!

Jag tycker det här med väderleksrapporter är överskattat.
Som tidigare talare sagt stämmer de sällan pga av de lokala skillnaderna och de snabba väderomväxlingarna i fjällen.

När man står där på fjället spelar det ändå ingen större roll om man vet hur vädret blir. Det blir ändå som det blir och man kan inget göra för att påverkar vädret.

Bättre är att lära sig lite om meteorologi och vad olika slags moln betyder.

/Per
 
Radion funkar inte när du behöver den.

Jag hade med mig radio på en vandring någonstans mellan abisko och keb för några år sedan. Den fungerade när man höll rast uppe på någon fjällsluttning och vädret var bra. Men när vädret var dåligt och man verkligen var intresserad så fungerade det inte. Ta med 500 g extra choklad istället.
Martin
 
Radio?? jajjebox!!!

Jag har alltid min lilla fickradio med mig på soloturen. Den väger knappast mer än 100g och är ett helt fantastiskt sällskap när man ligger själv i tältet.
I jämtlandsfjällen kan det vara lite lurigt att få in svensk radio, dock är den norska lätt att få in. På vissa platser går tyvärr endast radio-RIX att lyssna på, ex. bunnerfjällen, och då kan jag hålla med ovanstående att ta med chokladen istället.
Om man nu är så intresserad av vädret så kan man ju lika gärna ta med telefonen och lyssna av fjällvädret på 0200-231123

///jonas
 
När de djupa lågtrycken från Atlanten kommer in brukar nog väderlekstjänsten få korn på dem ett dygn innan "skidspetsmolnen" visar sig. Och när ovädret väl kommer varierar vädret mellan dalgångarna från uruselt till riktigt uruselt. Får man lite förvarning har man kanske möjlighet att välja väg. Man behöver kanske inte gå över beget när det är otrevligt nog i dalen.

Visst klarar man sig utan radion men är man ensam i fjällen är det "100 gram sällskap" man bär på för regniga dagar i tältet. Är man två är det bara 50 gram per person.

Ta med radion! Efter turen vet du om du ska sätta den på listan "saker man inte behöver".

Per

[Ändrat av pery 2002-02-09 kl 16:39]
 
Radio m/kortbølge er tingen

Jeg har alltid radio med i fjellet. Der FM-bølgen når frem nytter jeg denne, men i fjelldaler og langt av sted er det kun radio med kortbølge som fungerer. Sendingsskjema for SR's sendinger med frekvenser finner du på denne siden: http://www.sr.se/rs/red/tabla/sve/

Synes det er trivelig å lytte på ulike radiofrekvenser en stund på kveldene. Både musikk, nyheter, vær etc. kommer inn.

Andre vil kanskje ikke ha noen kontakt/nytt fra utenverdenen i fjellet , men jeg synes det er stor nytteverdi i bl.a. værmeldingen. Og du kan få den både på dansk, norsk og svensk.

Men radioen må ha kortbølgefrekvenser....og de har jeg skrevet og limt på radioen.

Leif S

[Ändrat av lesko 2002-02-09 kl 18:24]
 
Mellanvåg OK

Surfa till http://www.sr.se för att kolla frekvenser och sändningstider. Kortvåg är ofta svårt i Sverige från SR men mellanvåg brukar gå bättre. Tyvärr har man vad jag vet slutat sända P1 på långvåg. Norska vädret är nog lättare att få in i allmänhet på FM än det svenska jag tror att det finns mellanvågsmöjligheter där också. Mellan och kortvåg är lättare att få in när det är mörkt.

Kolla http://www.nrk.no för uppgifter om frekvenser etc. Norska radion sänder massor med väderlektsrapporter i de flesta FM-kanalerna. Sludd Tordön med flera härliga benämningar får du på köpet.

På vissa ställen kan du ringa telefonsvarare med väderleksuppgifter via telefon i fjällstugor eller via mobil.

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskar_thulin Radio i fjällen? Fjällvandring 13
realout Radio i fjällen? Fjällvandring 3
omni96 NOAA Weather Radio Fjällvandring 18
oskarlin Radio i Sarek Fjällvandring 3
tbergman Radio på fjället Fjällvandring 13
fullrulle Radio i Sarek Fjällvandring 10
dat94mka radio Fjällvandring 0
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.