Råd om ny sovsäck i fjällen

Vad tror ni om att köpa en billigare syntetsäck med komforttemperatur herr på -8 C (dam -2.3 C) för vandring av en del av Kungsleden (Abisko-Nikka) i juli? Urberg G5 heter den, 600 kr på Outnorth. Jag är man.
Förstår såklart att nackdelen är att den väger mycket (2 kg) och att livslängden är kortare. Men temperaturmässigt bör den väl vara ok?
Jag har vandrat Jämtlandstriangeln i juli förut med en som hade en komforttemperatur på +1 C herr och +6 C dam och det var för kallt men jag vet inte om jag kommer att vilja fjällvandra så pass ofta att jag kan motivera 3000 - 4000 för en sovsäck.
Jag kommer för övrigt att dela tält med en vandringskompis så vi kommer väl värmas en del av varandra och även spara in vikt på det.

Har läst igenom hela tråden och sammanfattade den nedan, min slutsats var att Marmot Helium är en sovsäck som garanterat kan klara detta men att Sawtooth är ett okej alternativ som är lite kallare.

Lite citat från tråden:
Marmot Hydrogen -- "bekvämt till några plusgrader" (+2 komfort/-3 gräns) 2700 kr

Marmot Sawtooth 2500 kr -- (-3 komfort/-9 gräns) "hade 2 cellplastunderlag till det, Sarek, juli, 0-2 plusgrader"

Marmot Never Winter 2500 kr -- (3,6 komfort, -1.7 gräns) -- "tunnare säck i samma serie som Sawtooth, jämförbar med hydrogen, funka som utpräglad sommarsovsäck men inte bekvämt i en frostnatt"; "använt vid temperaturer ner till nollan, med lite tjockare underställ skulle den nog klara 5-8 minusgrader)"

Marmot Helium --- 3200 kr "mycket nöjd med den, har hållit mig varm även de gånger jag lagt mig trött, frusen, hungrig och det varit minusgrader i tältet" (-5 komfort/-12 gräns)

Mountain Equipment Helium 600 Cosmos -- £168 (-1 komfort, - 8 gräns) "aldrig fruist trots nån frostnatt

Marmot Palisade "för 3säsongs säck som ska klara frostnätter hade jag valt Sawtooth"
 
Senast ändrad:
Jag tycker att två kilo är hög vikt för en säck att använda på sommaren, jag tror att du i stället kan ha ett ullunderställ som sovplagg eller lägga en dunjacka över dig när du använder +1 säcken.
 
Vad tror ni om att köpa en billigare syntetsäck med komforttemperatur herr på -8 C (dam -2.3 C) för vandring av en del av Kungsleden (Abisko-Nikka) i juli? Urberg G5 heter den, 600 kr på Outnorth. Jag är man.
Förstår såklart att nackdelen är att den väger mycket (2 kg) och att livslängden är kortare. Men temperaturmässigt bör den väl vara ok?
Jag har vandrat Jämtlandstriangeln i juli förut med en som hade en komforttemperatur på +1 C herr och +6 C dam och det var för kallt men jag vet inte om jag kommer att vilja fjällvandra så pass ofta att jag kan motivera 3000 - 4000 för en sovsäck.
Jag kommer för övrigt att dela tält med en vandringskompis så vi kommer väl värmas en del av varandra och även spara in vikt på det.

Har läst igenom hela tråden och sammanfattade den nedan, min slutsats var att Marmot Helium är en sovsäck som garanterat kan klara detta men att Sawtooth är ett okej alternativ som är lite kallare.

Lite citat från tråden:
Marmot Hydrogen -- "bekvämt till några plusgrader" (+2 komfort/-3 gräns) 2700 kr

Marmot Sawtooth 2500 kr -- (-3 komfort/-9 gräns) "hade 2 cellplastunderlag till det, Sarek, juli, 0-2 plusgrader"

Marmot Never Winter 2500 kr -- (3,6 komfort, -1.7 gräns) -- "tunnare säck i samma serie som Sawtooth, jämförbar med hydrogen, funka som utpräglad sommarsovsäck men inte bekvämt i en frostnatt"; "använt vid temperaturer ner till nollan, med lite tjockare underställ skulle den nog klara 5-8 minusgrader)"

Marmot Helium --- 3200 kr "mycket nöjd med den, har hållit mig varm även de gånger jag lagt mig trött, frusen, hungrig och det varit minusgrader i tältet" (-5 komfort/-12 gräns)

Mountain Equipment Helium 600 Cosmos -- £168 (-1 komfort, - 8 gräns) "aldrig fruist trots nån frostnatt

Marmot Palisade "för 3säsongs säck som ska klara frostnätter hade jag valt Sawtooth"

Köp begagnat så kommer du billigare undan. Det väl högtryck på begagnatmarknaden just nu, så priserna sticker litegrann (gissar jag), men det blir mycket billigare än nytt ändå.

Och som många skriver: Några grader hit eller dit kan kompenseras med förstärkningsplagg. Mössa, sockor och tjocktröja lär du väl ta med dig i vilket fall.
 
LIte mer tresäsongerssäck, som uppges klara -9 - känns tjock, väger cirka 1.5kg beroende på utförande, syntet och blir väldigt kompakt i lilla påsen.Jag är nöjd men har inte hårdtestat i kyla, men vindskydd och någon enstaka plusgrad var varmt och gott för mig.

Googla/prisjakta för att se var den är billigast att köpa i/till Sverige, jag har prickat in extrapriser till både mej och frun vid olika tillfällen och betalt rimliga pengar, tror det varit max 1500SEK per säck.

/Patrik
 
Notera att Marmot Sawtooth är ”uppdaterad” (försämrad, tyngre och högre komforttemp pga dragkedja i foten).

Marmot Micron 15 = gamla Sawtooth.


Går att hitta på rea lite här och var.
Sovsäckar har som det mesta annat u världen gått upp i pris senaste året. 2200 känns som ett OK pris, om det är värt 1600 kr mer än Urberg-säcken? Jag tycker det, men du måste själv prioritera.
 
Ang limit och comfort, även om limit sägs vara det män kan gå på så vet jag att det är en del män som är mer frusna av sig och behöver en varmare säck. Det är så individuellt så du måste nästan prova dig fram själv. Hyra säckar och testa kanske?

Förra året köpte jag en Sea To Summit Flame-säck dam (dun) som ska ha comfort på -4 och jag har testat att den håller för mig i den temperaturen (och lite till tom). Däremot är den alldeles för varm nu på sommaren, vilket gjorde att jag fick använda den som täcke istället när jag var i fjällen nyss. Men det är ju gott att ha om det skulle bli riktigt svinkallt en natt uppe på fjället. Sen kan vi ju ändras lite i temperaturkänslighet beroende på ålder. I takt med stigande ålder och det som följer på det för kvinnor så har jag blivit varmare av mig. Jag var mer köldkänslig i yngre dagar men idag blir jag ofta för varm med det som jag behövde förr för att inte frysa. Jag kan tänka mig att det går åt andra hållet för andra.
 
Jag tycker att två kilo är hög vikt för en säck att använda på sommaren, jag tror att du i stället kan ha ett ullunderställ som sovplagg eller lägga en dunjacka över dig när du använder +1 säcken.

Jag har en Hagläfs L.I.M. +1 DOWN, som fungerar på sommaren och ned till ett par minusgrader. Är det riktigt kallt har jag en dunjacka och ullunderställ i sovsäcken. Väger under halvkilot.

Ok, då kanske min nuvarande med komfort för herr på +1 kan funka ändå.

Köp begagnat så kommer du billigare undan. Det väl högtryck på begagnatmarknaden just nu, så priserna sticker litegrann (gissar jag), men det blir mycket billigare än nytt ändå.

Och som många skriver: Några grader hit eller dit kan kompenseras med förstärkningsplagg. Mössa, sockor och tjocktröja lär du väl ta med dig i vilket fall.
Tittat en del begagnat men lite svårt om man inte har bra koll. Sen kostar det mesta runt 2000 - 4000 kr även begagnat.

LIte mer tresäsongerssäck, som uppges klara -9 - känns tjock, väger cirka 1.5kg beroende på utförande, syntet och blir väldigt kompakt i lilla påsen.Jag är nöjd men har inte hårdtestat i kyla, men vindskydd och någon enstaka plusgrad var varmt och gott för mig.

Googla/prisjakta för att se var den är billigast att köpa i/till Sverige, jag har prickat in extrapriser till både mej och frun vid olika tillfällen och betalt rimliga pengar, tror det varit max 1500SEK per säck.

/Patrik
Ja, det ser intressant ut, men då kan jag nästan lika gärna köpa denna nedan:

Notera att Marmot Sawtooth är ”uppdaterad” (försämrad, tyngre och högre komforttemp pga dragkedja i foten).

Marmot Micron 15 = gamla Sawtooth.


Går att hitta på rea lite här och var.
Sovsäckar har som det mesta annat u världen gått upp i pris senaste året. 2200 känns som ett OK pris, om det är värt 1600 kr mer än Urberg-säcken? Jag tycker det, men du måste själv prioritera.
Denna ser intressant ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.