Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Råd ang beg kajak!
- Trådstartare jpk
- Start datum
Slitstark
10 år inget för en Seayak. Har den bara inte aktivt misshandlats, så är den säkert OK.
Slitdelar är roder, pedaler och framför allt drilltågen, alltså roderlinorna. Dessa är emellertid vare sig dyra eller svåra att byta ut.
Detsamma gäller neoprenluckorna, som ofta är nötta eller rent av trasiga på gamla kajaker.
Genomföringarna för drilltågen/roderlinorna läcker ibland på äldre Prijonbåtar. Om så är fallet, lossa den trekantiga plattan, lägg kitt typ Sikaflex under och återmontera.
Sen är det bara att paddla!
hälsningar
Jens
10 år inget för en Seayak. Har den bara inte aktivt misshandlats, så är den säkert OK.
Slitdelar är roder, pedaler och framför allt drilltågen, alltså roderlinorna. Dessa är emellertid vare sig dyra eller svåra att byta ut.
Detsamma gäller neoprenluckorna, som ofta är nötta eller rent av trasiga på gamla kajaker.
Genomföringarna för drilltågen/roderlinorna läcker ibland på äldre Prijonbåtar. Om så är fallet, lossa den trekantiga plattan, lägg kitt typ Sikaflex under och återmontera.
Sen är det bara att paddla!
hälsningar
Jens
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
som Jens skrev, förutom rena slitdelar så borde inte 10 år vara något problem. Det du dock bör kolla upp när det gäller själva skrovet är dels hur den har förvarats, direkt solljus bryter så småningom ner plasten. Dessutom kan hettan i solen göra skrovet mjukare och det kan få inbuktningar och "bulor" från stöttor etc. D.v.s. kolla skrovets symmetri, kolla efter bulor etc. Repor är inga problem om den som Jens skriver inte blivit aktivit misshandlad.
Lycka till!
/Rickard
Lycka till!
/Rickard
Solförsvagning delvis en myt
Du behöver inte vara så orolig för det där med polyetenets försvagning av solljus. Det är delvis en myt. Sant i så måtto att polyeten åldras i UV, men osant därför att de moderna havskajakerna tillverkas med tillräckligt mycket UV-stabilisator för att hålla i decennier.
Jag har sett flera kajaker som legat ute i 10 år, de har inte uppvisat någon annan förändring än blekta färger.
Det var annat med t.ex. de norska roddbåtar som gjordes i polyeten på 70-talet! De vittrade sönder på 15 år. Även den tillverkaren gör idag båtar som håller bättre, har just varit och sparkat på ett ex som legat ute sen 1982 - helt OK om än ful i färgen.
Glasfiberarmerade polyester (som också är en plast, envisas Språkpolisen) försvagas också av solljus. Men det tar ett par 10.000 år... I detta avseende är de förstås överlägsna.
Jens
Du behöver inte vara så orolig för det där med polyetenets försvagning av solljus. Det är delvis en myt. Sant i så måtto att polyeten åldras i UV, men osant därför att de moderna havskajakerna tillverkas med tillräckligt mycket UV-stabilisator för att hålla i decennier.
Jag har sett flera kajaker som legat ute i 10 år, de har inte uppvisat någon annan förändring än blekta färger.
Det var annat med t.ex. de norska roddbåtar som gjordes i polyeten på 70-talet! De vittrade sönder på 15 år. Även den tillverkaren gör idag båtar som håller bättre, har just varit och sparkat på ett ex som legat ute sen 1982 - helt OK om än ful i färgen.
Glasfiberarmerade polyester (som också är en plast, envisas Språkpolisen) försvagas också av solljus. Men det tar ett par 10.000 år... I detta avseende är de förstås överlägsna.
Jens
Jens
Njjjaaaaeeee.....skulle tro att dom uppvisar lite mer förändring än blekta färger, men övriga förändringar kan du inte se.
Jag jobbar på utvecklingsavdelningen på ett företag som gör plast/gummi-mtrl, och pysslar alltså dagligen med tester som innefattar bland annat polyeten, UV-stabilisatorer och UV-ljus.
Håller med om att UV-stabbarna har blivit bättre med åren, men det innebär inte att plasten har ett fullständigt UV-skydd.
Alla plaster blir sprödare av UV-strålning, trots UV-stabbar. Det resultatet får jag varje gång jag gör tester i jobbets UV-skåp. Vissa drabbas mer, andra mindre, men ALLA testbitar påverkas på något vis. Alltså är solåldringen ingen myt.
Kan däremot tänka mig att kajakerna fortfarande duger att paddla i efter 10 år i solen, men jag skulle inte testa "rockhopping" med en solåldrad kajak....speciellt inte vid kalla vattentemperaturer, då kyla är ett annat bra sätt att göra plast sprödare.
Men prova gärna först! Barracudan är betydligt rankare än Seayaken! Håller även med nån tidigare här på tråden plastkajaker kan med tiden försvagas av vår härliga sol(var den nu är) Så varför inte kolla på nån lite styvare kajak typ glasfiber oxå
/Janne
Aningen rankare, men inte mycket. Detta var min "nybörjar-kajak", och jag har aldrig upplevt den som rank.
Liknande trådar
- Svar
- 49
- Visningar
- 3 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg