Racer-råd till nybörjare

Jag har börjat fundera på att skaffa mig en cykel, modell sportigare. Har nog kommit fram till att jag tänkte börja med en racer av billigare typ (runt tusenlappen), mest för att känna på konceptet. Har hittat en gammal racer med Shimano 600EX genomgående, vilket verkar vara vettiga komponenter efter vad jag förstått.

Det som gör mig lite tveksam är att den är utrustad med tubdäck, vilket i min värld känns lite knepigt. Undrar nu om det är vettigt med tubdäck för någon som helst inte vill lägga ner sin själ i att lära sig en massa komplicerat meckande. Jag är självklart beredd på att det kan bli en del jobb, men jag vill ha en cykel som inte krånglar alltför mycket och inte får punka varje halvmil.

Så vad tror ni, är detta något för mig? Om punkteringar är att räkna med, vad kostar det då att byta däck med normala intervall?

/Harald
 
låter bli den där cykel,du kan hittar bättre för samma pris....och om du nu ska köpa den i alla fall är det nog bäst att du satsar på nya hjul...annars kann man hittar tubdäck för mellan 150 och 500 vanligvis och så´finns det en massa olik klister och till och med dubbel häftande tape som är nog det bästa och enklaste för din del...med klister bli det oftast bara klettig och med vissa måste man väntar upp till en vecka tills man borde cyklar(fast de tar man bara för velodromen)...ett enkel däck(typ trainingsdäck)är nog det bästa i ditt fall då de inte är så tunn som alla tävlingsdäck(speciell de för velodromen är super lättbyggd men klarar inte den minstar sten)...det bästar däcket som jag skulle rekomandera för det är från continental heter giro och kostar typ 150 spänn...den klar rätt säkert en säsong...

men glöm ej att lämnar ut luften ifall du inte cyklar en längre period-de brukar gärna deformera sig
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Så, det är bäst att hitta nåt annat? Tycker inte jag hittar nåt vettigt i den prisklassen, men det kanske är en fråga om att leta.

Jag tyckte att den cykel jag hittat såg seriös ut, även om den har ganska många år på nacken. Om inte annat tyckte jag att den var ruskigt snygg...

Om man skulle byta hjul, går inte det på åtminstone samma summor som hela cykeln?

/Harald
 
Jag tycker inte tubdäck är nåt större problem, även om det ÄR lite kladdigt nån gång per säsong. Om cykeln avänds till träning och bara hålls välpumpad ska det till lite otur för punka.

Tror dock att det går att hitta racercyklar för runt tusenlappen även med kanttrådsdäck. Det har ju funnits i mer än 20 år även på racercyklar!

Gör en sökning på http://www.annonsguiden.nu

(Hade själv en Nishiki Road Master med 600EX och kanttrådsdäck ca 1982. Jättebra cykel.)
 
Meckande hör till

Racercyklar behöver en hel del underhåll om man cyklar regelbundet på dem det kan du knappast komma ifrån. Tubdäck blir lite dyrare i längden men är OK om man cyklar på justa vägar.

Om cykeln passar dina kroppsmått och drivlinan är fräsch kanske det kan var OK att lägga en tusenlapp på den men frågan är om du inte skall se dig om efter en cykel med SPD-pedaler eller liknande och växling i bromshandtagen.

Med en modernare cykel blir det betydligt lättare att hitta slitdelar.

Thure
 
Undvik tubdäck

Hej!

Om jag var dig skulle jag undvika att köpa en racer med tubdäck. Enligt min erfarenhet så får man punka 5-10 ggr per säsong (kanske har jag haft ovanligt otur??).

Förrutom att det är betydligt krångligare att byta tar extra tubdäck betydligt mer plats på cykelturen än en extra slang, plus att det mycket dyrare!

Har själv tubdäck och går precis i tankarna att skaffa kanttrådsdäck, vilket inte är särskilt billigt. Känns inte så kul att lägga en massa pengar på hjul, när cykeln ändå är så pass gammal...

Marcus
 
Tubdäck rullar mycket lätt och är inget större problem tycker jag.
Om du sedan får blodad tand och vill ha en bättre racer kan du behålla den gamla och bygga en fin SS.
Här kan du läsa lite om mitt bygge:
Numera har jag nya hjul (Jag vill inte slita på träfälgarna). Jag har byggt ett solekrat framhjul på DT RR-fälg. Bakhjulet är fyrkors på drivsidan och solekrat på bromssidan på samma fälg.
http://www.soptunna.se/Gammal sida/index.htm
/Martin
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips