QUIONOA

Kan man lägga qunioan i blöt tidigare för att slippa koka den så länge? Eller är det som ris/pasta och blir trist?

Kan man torka kokad quinoa?

Har inte provat, men det kan man säkert eftersom det går utmärkt med amaranth, t ex. Däremot kör jag med quinoa och hirs i flingform; kokar lika snabbt som havregröt, cous-cous & nudlar. Bra som variation i kosten + innehåller mkt proteiner & mineraler. Dessutom glutenfritt för allergiker.

oskarlin; sa:
Alltså, det är för fjällvandring...

Förstod nästan det men undrar vad för Quinoa du köper som innehåller så mkt vatten? De jag köper är som torra frön, och kan inte tänka mig viktbesparingen blir särskilt stor med att torka ytterligare. Eller vill du slippa uppkok för att spara bränsle och bara blötlägga quinoa och äta kallt (känns inte som ngn kulinarisk höjdare isåfall..)

Jonas.O; sa:
oskarlin; sa:
Alltså, det är för fjällvandring...

Förstod nästan det men undrar vad för Quinoa du köper som innehåller så mkt vatten? De jag köper är som torra frön, och kan inte tänka mig viktbesparingen blir särskilt stor med att torka ytterligare. Eller vill du slippa uppkok för att spara bränsle och bara blötlägga quinoa och äta kallt (känns inte som ngn kulinarisk höjdare isåfall..)

Slippa uppkok, eller jo jag kommer koka, men inte fullt så länge som man behöver första gången. Äh jag vet inte det kanske inte funkar så bra. Det tar bara en ganska lång tid att koka quinoa så att det blir gott

/osk

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.