QUIONOA

Kan man lägga qunioan i blöt tidigare för att slippa koka den så länge? Eller är det som ris/pasta och blir trist?

Kan man torka kokad quinoa?

Har inte provat, men det kan man säkert eftersom det går utmärkt med amaranth, t ex. Däremot kör jag med quinoa och hirs i flingform; kokar lika snabbt som havregröt, cous-cous & nudlar. Bra som variation i kosten + innehåller mkt proteiner & mineraler. Dessutom glutenfritt för allergiker.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
oskarlin; sa:
Alltså, det är för fjällvandring...

Förstod nästan det men undrar vad för Quinoa du köper som innehåller så mkt vatten? De jag köper är som torra frön, och kan inte tänka mig viktbesparingen blir särskilt stor med att torka ytterligare. Eller vill du slippa uppkok för att spara bränsle och bara blötlägga quinoa och äta kallt (känns inte som ngn kulinarisk höjdare isåfall..)

Jonas.O; sa:
oskarlin; sa:
Alltså, det är för fjällvandring...

Förstod nästan det men undrar vad för Quinoa du köper som innehåller så mkt vatten? De jag köper är som torra frön, och kan inte tänka mig viktbesparingen blir särskilt stor med att torka ytterligare. Eller vill du slippa uppkok för att spara bränsle och bara blötlägga quinoa och äta kallt (känns inte som ngn kulinarisk höjdare isåfall..)

Slippa uppkok, eller jo jag kommer koka, men inte fullt så länge som man behöver första gången. Äh jag vet inte det kanske inte funkar så bra. Det tar bara en ganska lång tid att koka quinoa så att det blir gott

/osk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips