Quietstove eller BernieDwag

Jag kan informera om att BD's 3D-utskrivna hattar numera kan beställas direkt från i.materialise.com
vilka håller till innanför EU-muren = billigare för oss varmt EU-entusiastiska svenskar...
Skillnaden mot förr är att vi nu får pilla bort lite blästersand själva, något BD gjorde själv före avsalu förr.
Och priset är väsentligt lägre jämfört med förr när allting skulle åka runt klotet tre varv...

Jag fick en leverans av en sprillans färsk BD Minicap idag (som införskaffades för min efter 1988 tillverkade Optimus 8R Hunter). Kastade mig omedelbart ut i Grottan och micklade lite... Den brinner vackert blått och tyst, bara en dryg viskning skulle jag säga.

Tog ur tank+brännare ur vindskyddet/boxen och la grejerna på den värmetåliga delen av arbetsbänken - pumpade några tag med Midi-pumpen och sedan förvärmde jag med sprit (för att vara sotfri). Tände på och fick direkt en vacker blå låga med jämn lökform. Lät den brinna på fullgas i ungefär en minut och testade därefter att reglera fram och tillbaka mellan fullt pådrag och minimal varmhållningslåga - hur mjukt och följsamt som helst.
Definitivt excellent design/konstruktion av BD! Rekommenderas...

Efter att allt hade kallnat igen så kunde jag konstatera att Minicap'en hade krympt fast i brännartratten (vilket jag tycker är en bra sak!) det spar in montaget av en säkrande ståltråd över hatten. Som bränsle användes Aspen 4T och till förvärmningen T-Röd.

Bilagor

• PICT7573-72dpi.jpg
    PICT7573-72dpi.jpg
    76.4 KB · Visningar: 768
  • PICT7580-72dpi.jpg
    PICT7580-72dpi.jpg
    84.4 KB · Visningar: 767
  • PICT7581-72dpi.jpg
    PICT7581-72dpi.jpg
    86.9 KB · Visningar: 793

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Får man fråga vad kalaset kostade inkl frakt till sverige?
Jag har länge hållit fast vid tanken att tillverka egen hatt men man ska ju ha tid också, och med lägre pris och åtskilliga kök i storleksklassen i garaget...

Sweet. Det blev ett myspys-kök av den 8r:en ... Och passar ju också Svea 123(r).
Emil, den borde passa Optimus 99 också (undrar när jag snubblar över en sån) och 99:ans 2004-brännare med en Minicap borde bli åtminstone lite lättare än 199:an med sin stora tunga 222-brännare - övrigt är ju rätt så lika mellan 99 och 199.

Emil, den borde passa Optimus 99 också (undrar när jag snubblar över en sån) och 99:ans 2004-brännare med en Minicap borde bli åtminstone lite lättare än 199:an med sin stora tunga 222-brännare - övrigt är ju rätt så lika mellan 99 och 199.

Ja, det blir nog en vinnande kombination, tyst och hyfsat lätt. Det var lite så jag tänkte med mitt 10r projekt men jag ville behålla den höga effekten för bruk om vintern. Men å andra sidan så måste det inte vara lätt lätt packning om vintern då man oftast går med pulka så ett tung och tryggt 111-kök får fortsätta att tjänstgöra om vintern.
8r är mkt mkt lättare än 10r Ranger, och 99:an blir väl som en heliumballong ;)

Snor tråden.

Hur blir det med effekt och bränsleförbrukning med de här hattarna? Nu kanske inte effekt är ett problem då mitt omnifuel går bättre än induktionshällen hemma, men däremot skulle ökad förbrukning vara en dealbreaker.

EDIT: Syftar på hattarna i allmänhet, utan hänsyn till modell.

Ja det är den ifall du har X2-brännaren tror jag den heter, den som inte är baserad på Optimus Nova.
Skillnaden mellan Trangia X2 och Primus Omnifuel är att Trangias modell saknar kontrollvred vid brännaren och istället har en strypningsventil monterad där för att få ner effekten.

Jag beställde precis en minicap för småkök och en Omnidawg för Omnifuel ifrån den europeiska säljsajten som länkas till från Berniedawgs hemsida.

Till priset för brännarhattarna kom 13 euro för frakt och 21% VAT

Tack! Då vet jag i alla fall vilken jag ska ha om det blir ett köp. Just nu känns det lite tveksamt eftersom priset inkl frakt och VAT hamnar på 62 euro.

Dock så har jag inte själv klämt på Trangian men enligt allt jag läst om kökena så ska de vara samma. =)
Och jo det blir ju en del vad gäller pris. Jag tycker mest att det ska bli kul att testa.
Det är ju stor skillnad på susande och brusande brännare. och beroende på sällskap så kan det spela stor roll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips