Proviant i Padjelanta?

Hej! Vet ni hur välutrustade stugorna är i Padjelanta då det gäller mat? Kan man köpa energi på alla stugorna? Jag tänkte springa till Sulitelma och vill då inte ha en rygga som väger för mycket.

I Såmmarlappa och Staloloukta kan du köpa proviant. Möjligen kan även de andra stugvärdarna ha glödkakor mm till försäljning, men ingen officiell försäljning som de första två platserna.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I Såmmarlappa och Staloloukta kan du köpa proviant. Möjligen kan även de andra stugvärdarna ha glödkakor mm till försäljning, men ingen officiell försäljning som de första två platserna.

Okej. Det finns inte på flera stugor. Och Såmmarlappa kommer jag inte ens att komma förbi.
Tack för snabbt svar.

Jag gick Padjelantaleden Kvikkjokk-vaisaluokta den 1-10/7.

Antar att du springer från Änonjalme/Vaisaluokta mot Staloluokta och sen vidare västerut.

Tror det finns någon proviant i Kisuris men jag gick ju inte där nu.
Kutjaure har inte.
Låddejåkkå har butik liknande STF-stugornas mindre butiker med lite mat och godis.
I Arasluokta kan du köpa glödkakor och rökt fisk direkt av samerna i byn.
I Staloluokta finns en butik med en hel del. Dock fanns inga glödkakor när jag var där för "det är så varmt så vi har inte orkat baka". Rökt fisk kan du köpa direkt av samerna.

Hoppas du får en fin tur!
Madeleine

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips