Proviant i Padjelanta?

Hej! Vet ni hur välutrustade stugorna är i Padjelanta då det gäller mat? Kan man köpa energi på alla stugorna? Jag tänkte springa till Sulitelma och vill då inte ha en rygga som väger för mycket.

I Såmmarlappa och Staloloukta kan du köpa proviant. Möjligen kan även de andra stugvärdarna ha glödkakor mm till försäljning, men ingen officiell försäljning som de första två platserna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I Såmmarlappa och Staloloukta kan du köpa proviant. Möjligen kan även de andra stugvärdarna ha glödkakor mm till försäljning, men ingen officiell försäljning som de första två platserna.

Okej. Det finns inte på flera stugor. Och Såmmarlappa kommer jag inte ens att komma förbi.
Tack för snabbt svar.

Jag gick Padjelantaleden Kvikkjokk-vaisaluokta den 1-10/7.

Antar att du springer från Änonjalme/Vaisaluokta mot Staloluokta och sen vidare västerut.

Tror det finns någon proviant i Kisuris men jag gick ju inte där nu.
Kutjaure har inte.
Låddejåkkå har butik liknande STF-stugornas mindre butiker med lite mat och godis.
I Arasluokta kan du köpa glödkakor och rökt fisk direkt av samerna i byn.
I Staloluokta finns en butik med en hel del. Dock fanns inga glödkakor när jag var där för "det är så varmt så vi har inte orkat baka". Rökt fisk kan du köpa direkt av samerna.

Hoppas du får en fin tur!
Madeleine

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips