Proteindryck till lunch?

När jag rör mig en hel dag - typ vandring/skidåkning - blir jag inte riktigt hungrig till lunch, och får lätt håll timman efter. Samtidigt vet jag att jag måste klämma i mig en massa kex och snask under eftermiddagen om jag inte laddar ordentligt med riktig mat. Vad jag förstår är detta ganska vanligt bland mina medlufsare. Sugen på nyponsoppa men behöver lapskojs.

Så jag tänkte att man kanske skulle kunna kompromissa med nån slags proteindryck eller måltidsersättning eller något sånt? Supermaraton-löpare kör ju med alla möjliga röror och vätskor, och det finns en uppsjö av pulver på gymmarknaden. De skulle man kunna avnjuta både kalla och varma, och en del smakar ju faktiskt helt okej.

Är det någon som har erfarenheter av att byta ut lunchen mot proteindryck eller motsvarande gucka? Och vilken sammansättning är bra i så fall, alltså protein/kolhydrat? Och hur mycket behöver man sätta i sig?
 
Dumt att jämföra sig med en marotonlöpare...

Proteindryck är just ett proteintillskott, inget du har någon större användning för under en vandring, såvida du inte har riktigt taskig mat med dig. Du behöver snarare fett och lite kolhydrater för att hålla igång.

Inga proteindrycker är goda uppvärmda, de blir gryniga och får sandlik konsistens i shakern. Usch!
 
Det finns ett antal olika soppor/proteindrinkar som fungerar uppvärmda. Min erfarenhet är att jag har varit positiv och kroppen har klarat sig på exempelvis nutrilett, eller vad de heter. Alltså måltidsersättning. Just de jag har provat är för viktminskning, men näringvärdena är bra även om kcal är låga. Men problemet med alla dessa pulverröror som inte säljs för sin goda smak, är just det: smaken. Smaken är verkligen vidrig i sådana här produkter, och det blir aldrig bra. Ett par gånger kan du dricka dem, om du är fakir. Efter tre-fyra blandningar (termosar) så klarar inte ens den värsta fakiren det.
 
Jag använder Modifast Chocklad... den har förhållandevis höga kolhydratvärden och den är riktigt god.

Oftast kör jag den till frukost då jag är morgontrött. 0,5 liter chokladdryck ger 440 kalorier varav hälften är kolhydrater. Detta kompletterar jag sedan med Berry Flapjack som ger ytterligare 434 kalorier varav även där cirka hälften kolhydrater. 874 kalorier är som ni kan tänka er en hyfsat bra start på dagen, men för all del också en näringsrik lunch.

Idén kom från när jag läste olika berättelser om dödens zon på Mount Everest. Flera klättrare säger att de inte orkar äta där och endast lever på chokladdryck.

Köper man 4 eller fler paket (4 portioner/8 påsar i varje paket) lönar det sig att köpa direkt från Modifast.se, men annars har de flesta apotek dem inne. Öhh... ja alltså det riktiga apoteket typ, det gamla, ni vet.
 
Dumt att jämföra sig med en marotonlöpare...

Proteindryck är just ett proteintillskott, inget du har någon större användning för under en vandring, såvida du inte har riktigt taskig mat med dig. Du behöver snarare fett och lite kolhydrater för att hålla igång.

Inga proteindrycker är goda uppvärmda, de blir gryniga och får sandlik konsistens i shakern. Usch!

Det där är en missuppfattning och är inkorrekt. Vandrare har i allra högsta grad behov att ett stort proteinintag för att minimera muskelnedbrytning, men självklart även fett och kolhydrater. Och att protein inte kan ge energi är också fel, det fungerar utmärkt som muskelbränse men ger då snarare 3,2 kcal/g då det kostar för kroppen att omvandla det.

Och till trådskaparen:
Det du söker låter som något som vanligtvis kallas en gainer, dvs en protein/kolhydratblandning med mycket energi. Undvik produkter som säljs i matvarubutiker då dessa vanligtvis har till syfte att ha så lite energi som möjligt och ofta är baserade på billiga råvaror.

Jag skulle rekommendera exempelvis det svenska märket Eiselt och deras gainers baserade på havre och protein. Underbara smaker!
 
En vandrare behöver en rejäl lunch, han både går och bär. Rejäl stuvning med fruktsoppa efteråt och kopp kaffe med en liten muffin/digestiv med ost på gör en lagom mätt samt det nya bränslet varar länge.
En kolhydratschock med bars eller snickers är precis lika jojoande för blodsockret och olämplig.
Jägarsnus under marschen håller hjärnan och blodsockret på en låg plusnivå.
Lite matlagning medan man byter strumpor och luftar tår ökar allmänkomforten.
Glöm inte att man kan koka bra, liggande på liggunderlaget. Människan skall göra det bekvämt för sig. Regnar det spänn upp tarpen.
go tur
 
En vandrare behöver en rejäl lunch, han både går och bär. Rejäl stuvning med fruktsoppa efteråt och kopp kaffe med en liten muffin/digestiv med ost på gör en lagom mätt samt det nya bränslet varar länge.
En kolhydratschock med bars eller snickers är precis lika jojoande för blodsockret och olämplig.
Jägarsnus under marschen håller hjärnan och blodsockret på en låg plusnivå.
Lite matlagning medan man byter strumpor och luftar tår ökar allmänkomforten.
Glöm inte att man kan koka bra, liggande på liggunderlaget. Människan skall göra det bekvämt för sig. Regnar det spänn upp tarpen.
go tur

Självklart så är riktig mat ALLTID det bästa alternativet, men ts hade problem med att få i sig mat på tur och då kan en sk. gainer med långsamma kolhydrater, fett och protein vara en bra lösning.
 
Pulvergeggor...

...kan mycket väl tjäna sitt syfte... lätta att bära på och mycket näringsinnehåll, men det var ju smaken ;o)
Sån där Quickdiet tyckte jag var helt ok och vassleprotein (typ Whey-80... mycket proteineffektivt per gram) är inte fel för att mota muskelnedbrytning. I samtliga fall tror jag man skall tänka i termer av kostkomplettering och inte ersättning.
Snickers å varma koppen kan ju vara mumsigt men inte sådär jättemycket näringsinnehåll, och skall man ha proteiner ute i fält blir det ju antingen till att konka eller betala dyrt (torkat kött är ju bra med INTE gratis!).
Whey-80 : 20 doser (1kg) = 150 bagis

Mina syntetiserade 5 cent
 
NASA på den tiden pengar inte var något hinder gjorde astronautkakor, säkert den dyraste koncentrerade maten som tillverkats, bara för att mötas av att astronauterna krävde mat med textur, smak och näringsinnehåll. Så blev det oxså. Slowfood kan vara riktigt gott oxså förutom att det ger en 1/2 vilodag.
Så tro inte att hjulet kan uppfinnas igen nu när vi vet hur det skall vara.
Snabblunch är bl a bacon och bönor, ärtsöppa med fläsk, skinka och rotmos i korv, korv med lök och potatismos, nej inte på pulver utan hemmagjort och torkat.
Argumentet hinner inte håller inte, för ingen byter strumpor och torkar fötter på mindre än de fem minuter det tar att fixa lunchen varm.
Jag börjar tro att ni är lata, brist på mat kan göra vem som helst dum.
Sköt om er, tag rast och ät samt njut. Det är egenvård, riktigt viktigt enligt somliga.
Bars kan ersättas med gröt och japp men blir inte bättre för det. Läs gärna vad vår norske äventyrare tycker om gröt, men han har ju fiskelyckan med sig,
En glödkokt laxöring kräver ju att man tar en 20 minuters lur före maten men oj vilken aptit man får av de dofterna.
go tur innefattar även matrasterna!
 
Ska jag ha i mig något snabbt när jag är ute så brukar jag blanda proteinpulver (alt. gainer eller oboy beroende på situation), kallt vatten och jordnötsolja. Fungerar utmärkt och är helt drickbart, bara häll i en flaska och skaka ett tag, klart! Går ju att experimentera i det oändliga med olika varianter av proteinpulver, gainers, oboy, snabbkaffe, matoljor, fruktsoppor för att få något som faller en i smaken (och kanske för att få lite variation).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.