Proteindryck till lunch?

...kan mycket väl tjäna sitt syfte... lätta att bära på och mycket näringsinnehåll, men det var ju smaken ;o)
Sån där Quickdiet tyckte jag var helt ok och vassleprotein (typ Whey-80... mycket proteineffektivt per gram) är inte fel för att mota muskelnedbrytning. I samtliga fall tror jag man skall tänka i termer av kostkomplettering och inte ersättning.
Snickers å varma koppen kan ju vara mumsigt men inte sådär jättemycket näringsinnehåll, och skall man ha proteiner ute i fält blir det ju antingen till att konka eller betala dyrt (torkat kött är ju bra med INTE gratis!).
Whey-80 : 20 doser (1kg) = 150 bagis

Mina syntetiserade 5 cent

Jupp, men återigen det där med Quickdiet och motsvarande, deras syfte är att ha så lite energi som möjligt och ts vill ju snarare ha en produkt med så mycket energi som möjligt.

Och för att hålla det korrekt, vassleprotein typ whey-80 minskar inte muskelnedbrytningen, det ökar muskeluppbyggnaden (proteinsyntesen) och det är två olika processer som sker samtidigt. Kasein som som mjölkprotein består till 80% av minskar muskelnedbrytningen.
 
N...Snabblunch är bl a bacon och bönor, ärtsöppa med fläsk, skinka och rotmos i korv, korv med lök och potatismos, nej inte på pulver utan hemmagjort och torkat.
Argumentet hinner inte håller inte, för ingen byter strumpor och torkar fötter på mindre än de fem minuter det tar att fixa lunchen varm. Jag börjar tro att ni är lata, brist på mat kan göra vem som helst dum....

Istället för att kalla folk lata får du nog bara helt enkelt acceptera att alla inte tycker som du, vi har olika mål med våra resor och finner olika saker avkopplande.
 
NASA på den tiden pengar inte var något hinder gjorde astronautkakor, säkert den dyraste koncentrerade maten som tillverkats, bara för att mötas av att astronauterna krävde mat med textur, smak och näringsinnehåll. Så blev det oxså. Slowfood kan vara riktigt gott oxså förutom att det ger en 1/2 vilodag.
Så tro inte att hjulet kan uppfinnas igen nu när vi vet hur det skall vara.
Snabblunch är bl a bacon och bönor, ärtsöppa med fläsk, skinka och rotmos i korv, korv med lök och potatismos, nej inte på pulver utan hemmagjort och torkat.
Argumentet hinner inte håller inte, för ingen byter strumpor och torkar fötter på mindre än de fem minuter det tar att fixa lunchen varm.
Jag börjar tro att ni är lata, brist på mat kan göra vem som helst dum.
Sköt om er, tag rast och ät samt njut. Det är egenvård, riktigt viktigt enligt somliga.
Bars kan ersättas med gröt och japp men blir inte bättre för det. Läs gärna vad vår norske äventyrare tycker om gröt, men han har ju fiskelyckan med sig,
En glödkokt laxöring kräver ju att man tar en 20 minuters lur före maten men oj vilken aptit man får av de dofterna.
go tur innefattar även matrasterna!

Men det här var ju inte frågan om huruvida pulver eller mat är bäst, eller hur lång rast man bör ta på lunchen utan att trådskaparen har problem att finna aptiten under turen. Jag tror att det är ett "problem" många har, jag har läst flera gånger om folk som bara äter frukost och middag då de inte blir hungriga under tur och då är det väl vettigt att få tips och råd på hur man kan göra?
 
Det där är en missuppfattning och är inkorrekt. Vandrare har i allra högsta grad behov att ett stort proteinintag för att minimera muskelnedbrytning, men självklart även fett och kolhydrater. Och att protein inte kan ge energi är också fel, det fungerar utmärkt som muskelbränse men ger då snarare 3,2 kcal/g då det kostar för kroppen att omvandla det.

Och till trådskaparen:
Det du söker låter som något som vanligtvis kallas en gainer, dvs en protein/kolhydratblandning med mycket energi. Undvik produkter som säljs i matvarubutiker då dessa vanligtvis har till syfte att ha så lite energi som möjligt och ofta är baserade på billiga råvaror.

Jag skulle rekommendera exempelvis det svenska märket Eiselt och deras gainers baserade på havre och protein. Underbara smaker!

Har man risk för muskelnedbrytning så har man planerat alldelles för lite protein. Kolla gärna livsmedelsverkets och WHOs riktlinjer för proteinintag, lite mer realistiska än den informationen man får från kosttillskottstillverkare.

Var skrev jag att protein inte kan ge energi? Ge dig...

Baserade på protein och havre? Snacka om att blanda ihop äpplen och päron.
 
Vilken battle

Haha, har jag dragit igång värsta striden mellan stekfläskanhängare och pulverätare nu?

För att förtydliga: Till middag äter jag gärna lapskojs, renkött med mera. Då är man sugen när man fått lugna sig ett tag och slagit upp tältet. Och man drar inte igång med aktiviteter på stört efteråt, så det är ingen risk för kramp/håll eller blodsockerfall medan maten smälter.

Anledningen till att jag vill veta mer om detta är att jag tror jag har varit litet över-ortodox i mitt födointag. Om jag ska nörda ur (och det vill jag) och tycker att det är värt att byta ut chokladkakorna mot powerbars och försöker minimera packningen, ja då kan jag lika gärna börja ifrågasätta lunchen också.

Jag tror absolut att frilufsande kan närma sig maratonlöpning. Exempelvis två mil i knädjup lössnö på sex timmar - ja då känner man sig mer som idrottare än turist tycker i alla fall jag. Ibland är det kul när det går undan, och ibland är det kul att ta det lugnt. Men det låter orimligt att vardagsmaten skulle vara optimal till båda dessa förutsättningar, eller?
 
Har man risk för muskelnedbrytning så har man planerat alldelles för lite protein. Kolla gärna livsmedelsverkets och WHOs riktlinjer för proteinintag, lite mer realistiska än den informationen man får från kosttillskottstillverkare.

Var skrev jag att protein inte kan ge energi? Ge dig...

Baserade på protein och havre? Snacka om att blanda ihop äpplen och päron.

Och vart i mina inlägg får du för dig att jag hänvisar till information från kosttillskottstillverkare?

Och på vilket sätt är en pulverblandning baserad på helmjölksprotein och havre att blanda ihop äpplen och päron?
 
Men det här var ju inte frågan om huruvida pulver eller mat är bäst, eller hur lång rast man bör ta på lunchen utan att trådskaparen har problem att finna aptiten under turen. Jag tror att det är ett "problem" många har, jag har läst flera gånger om folk som bara äter frukost och middag då de inte blir hungriga under tur och då är det väl vettigt att få tips och råd på hur man kan göra?

Lars Monsen (Vildmarksboka) rekommenderar 1st påskägg till lunch. Den rekommendationen känns farlig om man äter det en gång om dagen :)
 
Hehe, ja det låter iof smarrigt.

Effekten av ett högre proteinintag på träningstålighet:

PURPOSE: The purpose of the present study was to examine the impact of increased protein intake on short-term decrements in endurance performance during a block of high intensity training.

METHODS: Trained male cyclists (VO2max: 64.2+/-6.5 ml.kg.min) completed two, three-week trials, both divided equally into normal (NOR), intensified (INT) and recovery (REC) training. In a counter-balanced, crossover experimental design, cyclists received either a high protein (PRO) (3 g protein.kg body mass (BM).day) or a normal diet (CON) (1.5 g protein.kg BM.day) during INT and REC. Dietary carbohydrate content remained constant at 6 g.kg BM.day. Energy balance was maintained during each training week. Endurance performance was assessed with a VO2max test and a pre-loaded time trial. Alterations in blood metabolite responses to exercise were measured at rest, during and following exercise. Cyclists completed the Daily Analysis of Life Demands for Athletes (DALDA) questionnaire each day.

RESULTS: Increased dietary protein intake led to a possible attenuation (4.3%; 90% confidence limits x//5.4%) in the decrement in time trial performance following a block of high-intensity training compared with NOR (PRO=2639 +/- 350 s; CON=2555 +/- 313 s). Restoration of endurance performance during recovery training possibly benefited (2.0%; x//4.9%) from additional protein intake. Frequency of symptoms of stress described as 'worse than normal' reported following a block of high-intensity training was very likely (97%) attenuated (17; +/-11 AUC of 'a' scores part B, DALDA for INT+REC) by increasing the protein content of the diet. No discernable changes in blood metabolite concentrations were observed in PRO.

CONCLUSION: Additional protein intake reduced symptoms of psychological stress, and may result in a worthwhile amelioration of the performance decline experienced during a block of high-intensity training.

Med Sci Sports Exerc. 2010 Aug 23. Effect of Increased Dietary Protein on Tolerance to Intensified Training

Och med detta menar jag absolut inte att proteinet måste eller bör komma från tillskott, bara att det är tveksamt att rekommendera luncher eller lunchersättningar helt utan protein (läs chokladkakor mm)
 
Hur gick det sen? Bra som f*n!

Jaha, sommaren är till ändå (I alla fall för mig) och jag kan avrapportera hur försöken förlöpte.
Jag laborerade litet under försäsongens helgvandringar och det slutliga testet blev en veckotur på Hardangervidda. Blåsigt, kallt och duggregn varenda dag, men både jag och magen klarade oss bättre än vanligt.

+ Den främsta skillnaden märkte jag på morgonen, då mina medvandrare var stela av träningsverk. Jag är knappast en person i idrottarkondition, och brukar vara riktigt öm på morgonen efter en vandringsdag, men nu var verken som bortblåst. SÅ mycket trevligare start på dagarna.
+ Magen blev lugnare. Frystorkad mat brukar annars ge mig gaser och 'snabb mage', men endast en portion om dagen, middag, verkar gå bra även längre perioder. Någon gång har jag misslyckats med blandningen till lunch så att pulvret inte lösts upp riktigt - det har tyvärr resulterat i Mer gaser än normalt i skogen.
+ Sockersuget minskade, antagligen mest för att jag åt mindre godis mellan målen, då det ersattes med powerbar/gainerbar (Som iofs. innehåller ganska mycket socker de med).

Detta med en diet på 2200kcal per dag, innehållande 100g protein, dvs. kraftig ökning av protein-intaget jämfört med konventionell frystorkad mat.
Frukost - müsli + (torr)mjölk
Fm - Gainerbar
Lunch - Proteinpulver
Em - Gainerbar
Middag - REAL turmat
Snacks - Stor godispåse fördelat över dagen


Jag tror att man måste träna mycket hårdare än mig för att märka någon skillnad bland alla tusentals produkter inom gymvärlden. Jag satsade på en gainer som hade högt näringsvärde per gram och var lätt för kroppen att ta upp (minimal spjälkningsprocess) men ändå hade lågt GI. Jag körde med ett pulver som heter EISELT® MaxGain, men det finns säkert tio andra liknande. Powerbars/gainerbars verkar innehålla ungefär samma smet allihop. Jag blandade Swebar med Goodlife. Gott och mättande!
 
Tack för rapport, intressant.

Fläskstekare vs pulverskakare har alla förutsättningar att bli en utsidanklassiker.

Nu väntar vi på fläskstekarnas motangrepp. Gärna uppbackat av någon med eller mindre
vetenskaplig studie :)
 
Var och en på sin fason

Personligen anser jag att saker som benämns "bars" och "gainer" borde förbjudas, på rent estetiska grunder. Men alldeles oavsett detta:

Om du inte är sugen på stadig lunch, ät inte en sådan. Men ät för guds skull något gott. Vad som helst som innehåller protein, fett och kolhydrater av någorlunda längd duger. Och grejerna behöver inte vara blandade. Salami och torkade bär, typ. Sköljes ner med närmsta fjällbäck, toppas med pulverkaffe. Också äter man smått, gott och ofta istället. Väger inget extra, smakar fan så mycket bättre och är både godare och snyggare. Färre plastförpackningar att hålla rätt på också.

Eller?
 
Haha, ja jag lyckas tydligen alltid trampa på en massa tår. Förra våren drog jag ju igång ett krig angående "Könshår och fjällvandring"

Jag tror det är svårt att komma ned lägre i vikt än med min meny ovan. Jag låg på 700-750g per dag, och jag är bland de mest matglada i min bekantskapskrets. Nästan två meter lång är jag så det brukar gå ned en del.
Nötter och salami har ett jäkligt bra näringsvärde, alltså fett. Har provat detta under snabbmarscher men det blir blodsockerfall mellan måltiderna ändå. När jag rör mig snabbt under ett antal timmar i sträck får magen svårt att hänga med. Det borde vara den främsta anledningen till mina diet-experiment.
Salami är jag mycket förtjust i Efter ett dags-pass, men det får jag inte äta för min sambo eftersom fisarna i tältet sedan måste delas utav hela sällskapet.

Angående smaken - Det smakar mycket bra med dessa konstgjorda produkter. Otäckt likt godis faktiskt, så på det viset har jag inte upplevt några problem.

Angående pulverkaffe - Kaffe är en drog som jag brukar med måtta. Endast då jag måste hålla mig vaken vid onaturliga tider. Kan tyckas märkligt att jag smäller i mig vissa kemikalier och undviker andra, men kaffe tycker jag tar ned min fysik, åtminstone momentant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.