Proteindryck till lunch?

Jag har ju gjort ett inlägg i denna tråd om ModiFast och FlapJack och detta har för mig numera blivit standard på lite hårdare trippar. Körde 9 mil på Bohusleden i somras och då tog jag inte ens med köket, även om ModiFast Choklad helt klart är goda varm.

Man får ner volymen och vikten på ett väldigt trevligt sätt, där jag numera faktiskt värdesätter volymen mer än vikten.
 
Personligen anser jag att saker som benämns "bars" och "gainer" borde förbjudas, på rent estetiska grunder. Men alldeles oavsett detta:

Om du inte är sugen på stadig lunch, ät inte en sådan. Men ät för guds skull något gott. Vad som helst som innehåller protein, fett och kolhydrater av någorlunda längd duger. Och grejerna behöver inte vara blandade. Salami och torkade bär, typ. Sköljes ner med närmsta fjällbäck, toppas med pulverkaffe. Också äter man smått, gott och ofta istället. Väger inget extra, smakar fan så mycket bättre och är både godare och snyggare. Färre plastförpackningar att hålla rätt på också.

Eller?

Varför ska man äta god mat?
 
Tycker personligen att de flesta proteinbars(er) är godare än salami, men näringsmässigt så är troligtvis sak samma som undantagslunch. Föredrar dock att undvika allt med natriumnitrit (E250)


Edit:

Även glad att du hittade en lösning som passade dig bra Klas!
 
Senast ändrad:
Ät pemmican

Ät pemmican, det är den optimala friluftsmaten. Dock måste du först träna ditt system på att klara en ketogen kost alternativt blanda pemmicanen med torkade bär.

Du kan göra en soppa av pemmican men om du äter den som indianerna gjorde så behöver du inte ens använda ett kök utan du äter pemmicanen som den är. Det låter äckligt men smakar gott.
 
Föredrar dock att undvika allt med natriumnitrit (E250

Observera dock att ni äter något med kött (även fisk) i som är konserverat eller vakuumförpackat så är det rent livsfarligt om det inte är E250 i. Som tur är tror jag fortfarande det är lagstadgad att ha E250 i alla rätter eller annat som innehåller kött. Om inte E250 finns i kött som förvaras i en miljö utan syre kan nämligen botulism uppstå. Läs mer om botulism här: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/

Det finns en massa smarta detaljer som är avsedda att skydda oss medborgare från mycket värre sjukdomar, exempelvis att det finns jod tillsatt i saltet. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Jodbrist )
 
Observera dock att ni äter något med kött (även fisk) i som är konserverat eller vakuumförpackat så är det rent livsfarligt om det inte är E250 i.

Nej, där har du fel. Det finns charkprodukter utan E250 (eller andra konserveringsmedel) att köpa och det är inte farligt för det. Men hållbarheten blir kortare, och köttet är grått, inte rosa. I Finland är det vanligt med julskinka utan nitrit (E250). Tyska korvar är ett annat exempel.

Hållbarhet (i butik) och utseende är viktiga faktorer.
 
Det är E250 som är livsfarligt inte tvärtom!

Det är E250 som är livsfarligt inte tvärtom! I sur miljö (magen tex) omvandlas E250 till nitrosaminer som är cancerframkallande i vissa djurstudier. KRAV godkänner inte E250 eftersom det inte behövs, dvs det finns alternativ som fungerar lika bra och inte är cancerframkallande. Dock ställer dessa andra metoder lite högre krav på tillverkaren vilken gör att denne inte kan tjäna riktigt lika mkt pengar.
 
Tydliggörande

Obs jag säger inte att botulism inte är farligt men det kan och har under århundraden motverkats på andra sätt än med E250. Min egen hypotes: Sannolikt är det inte det röda köttet som är canverframkallande i sig utan det är just E250. Om någon hittar en studie som kan bevisa att min hypotes är fel (eller rätt) så är jag intresserad!
 
Guleböjen

Bananen är ett ypperligt substitut, t.o.m våra håriga kusiner håller med, nu menar jag inte Norrmännen... ;)

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.