Proteindrink

Re: fel-fel-rätt

stev-o; sa:
Typisk "jag tränar orientering/löpningsvar" Om du har ett färdiglagat mål mat stående när du kommer i mål så behövs inte protein tillskott, men om du väntar, så som nästan alla gör (duscha, byta om , köra bil) så börjar kroppen bryta ner musklerna, inte direkt vad man önskar med träning!

Ta en protein drink direkt efter träning så säkerställer du max effekt av träningen!

vaddå.. det e klart att man ser till att det finns mat direkt när man e klar, det e inte krångligare att ha med en matlåda med godsaker än ett pulver? Fördelen med riktig mat är att man säkerställer att man får i sig andra saker som fibrer, vitaminer och sådant samt att mage och tarm får jobba.. Det finns inga pulver eller tabletter som ger bättre funktion/effekt än en välbalanserad kost.
 
Re: Re: fel-fel-rätt

-Patric-; sa:
Det finns inga pulver eller tabletter som ger bättre funktion/effekt än en välbalanserad kost.

Man använder inte proteinpulver för att ersätta en måltid utan för att få i sig extra protein och kolhydrater m.m. direkt efter träningen.
 
Re: Re: Re: fel-fel-rätt

Räv Rävsson; sa:
-Patric-; sa:
Det finns inga pulver eller tabletter som ger bättre funktion/effekt än en välbalanserad kost.

Man använder inte proteinpulver för att ersätta en måltid utan för att få i sig extra protein och kolhydrater m.m. direkt efter träningen.


Precis och det kan man lika gärna göra med vanlig mat om man nu verkligen måste. Men proteindriken är enklare och billigare. Därför väljer vissa att använda den. Andra slipper..
ska vi släppa denna tråden nu?
 
Re: fel-fel-rätt

stev-o; sa:
Typisk "jag tränar orientering/löpningsvar" Om du har ett färdiglagat mål mat stående när du kommer i mål så behövs inte protein tillskott, men om du väntar, så som nästan alla gör (duscha, byta om , köra bil) så börjar kroppen bryta ner musklerna, inte direkt vad man önskar med träning!

Det lustiga är ju att det faktiskt är just det vi önskar med träningen, att bryta ner musklerna ;)

Förstår såklart vad du menar, kunde bara inte låta bli ;)
 
Intressant!

Har du några tips på billiga/bra proteinpulver och kan man köpa den där kolhydratkällan i vanlig butik? Sen är jag lite nyfiken på hur du fått kunskapen om detta? Någon bok att rekomendera kanske...?
 
Intressant!

_Erik_; sa:
IsDa; sa:
Varför inte köra med en färdigblandad drink med kolhydrater, protein samt lite mineraler/vitaminer?
Det pulver jag kör med är Supermass fuel (Twin Labb), det innehåller om jag inte missminner mig 20g protein och 40g kolhydrater + lite mineraler och vitaminer. Jag tycker pulveret funkar bra som återhämtningsdrink efter likväl löpning/cykling som styrketräning.

Ha d

Ingen bra idé eftersom du inte kan styra förhållandet mellan protein/kolhydtater själv och anpassa detta utefter dina mål med träningen. Dessutom får du betala dyra pengar för den billiga råvaran maltodextrin.
Köp rent proteinpulver och blanda sedan själv i valfri kolhydratkälla. Tex kan man köpa bryggsocker(druvsocker, utmärkt kolhydratkälla efter träning) för typ 10kr /kg eller mindre.
Detta med ett billigt proteinpulver(som ändå har högre kvalitet än proteinkällan i twinlab supermass) ger betydligt lägre pris på slutprodukten.
Har du några bra exempel på billiga/bra proteinpulver och finns det bryggsocker i butik?
 
Re: Re: Re: fel-fel-rätt

Räv Rävsson; sa:
-Patric-; sa:
Det finns inga pulver eller tabletter som ger bättre funktion/effekt än en välbalanserad kost.

Man använder inte proteinpulver för att ersätta en måltid utan för att få i sig extra protein och kolhydrater m.m. direkt efter träningen.

men säg istället som det är.. "jag är för lat och bekväm för att laga och ta med riktig mat, istället så följer jag den enkla vägen och häller i mig ett pulver"
 
Som jag skrev i andra inlägget i denna tråden så är SELF micro whey ett bra och billigt proteinpulver.
Det finns inget mer prisvärt just nu om man inte köper större volymer än 15kg åt gången.

Proteinet kan köps billigast på http://www.tdcs.se
4kg för 539kr
Och då får man ett 82% vassleisolat/koncentrat.
 
Re: Re: Re: Re: fel-fel-rätt

-Patric-; sa:
Räv Rävsson; sa:
-Patric-; sa:
Det finns inga pulver eller tabletter som ger bättre funktion/effekt än en välbalanserad kost.

Man använder inte proteinpulver för att ersätta en måltid utan för att få i sig extra protein och kolhydrater m.m. direkt efter träningen.

men säg istället som det är.. "jag är för lat och bekväm för att laga och ta med riktig mat, istället så följer jag den enkla vägen och häller i mig ett pulver"


Men Patrik. I extremfallet om man verkligen vill använda den maximalt optimala proteinkällan efter träning så är proteinpulver bäst. Iallafall vissa proteinpulver, det beror lite på indredienser/kvalitet. Att det sedan inte spelar någon praktisk roll alls egentligen för gemene man är en annan sak.
 
Re: Re: Re: Re: fel-fel-rätt

-Patric-; sa:
Räv Rävsson; sa:
-Patric-; sa:
Det finns inga pulver eller tabletter som ger bättre funktion/effekt än en välbalanserad kost.

Man använder inte proteinpulver för att ersätta en måltid utan för att få i sig extra protein och kolhydrater m.m. direkt efter träningen.

men säg istället som det är.. "jag är för lat och bekväm för att laga och ta med riktig mat, istället så följer jag den enkla vägen och häller i mig ett pulver"

Det gäller väll att va lite objektiv eller har jag fel där.

Skulle jag försöka bibehålla/gå upp i vikt genom att laga "riktig" mat skulle jag få stå i köket konstant. Det har jag inte tid med. Jag tränar styrketräning 6 dagar i veckan och därtill kommer rugbyträningen två gånger i veckan. Har prövat att bara äta lagad mat och resultatet blev att jag hamnade på 75 pannor med en fettprocent på 10 nätta. Det är inte direkt hälsosamt att ha det. Nu ligger jag på 15% och väger ca 82kg på mina 177cm.

Självklart förstår jag att det går att bibehålla den här nivån genom att äta "riktig mat" på det sättet du förespråkar, men den tiden finns inte. Att plugga samt jobba minst 8 timmar i veckan och träna i den utsträckning jag gör resulterar i att jag inte hinner laga så mycket mat som du snackar om. Därför ser jag inte varför det skulle bero på lathet och att följa den enkla vägen om man använder sig av diverse kosttillskott. Det är väll snarare som så att man tvingas anpassa sig till rådande situationer, eller har jag fel där?

Tro mig, jag skulle älska att leva så som jag gjorde när jag gick i gymnasiet och bodde hemma, maten (och den var bra) stod serverad på bordet 3 gånger om dagen samt att jag åt i skolan dessutom. Detta var genomförbart tack vare att min mor var hemma med lillsyrran på den tiden.

Jag kan dock inte se hur det skulle vara genomförbart i dagsläget. Har du ett bra upplägg kan du gärna få delge den med mig, skulle va mycket tacksam för det.

Mvh
 
Re: Re: Re: Re: Re: fel-fel-rätt

Öhrn; sa:
Jag kan dock inte se hur det skulle vara genomförbart i dagsläget. Har du ett bra upplägg kan du gärna få delge den med mig, skulle va mycket tacksam för det.

Mvh

du tror att du e ensam att ha lagt några timmar på gymmet och på annan träning? troligtvis inte.. Nu ska jag delge hemligheten, sallader!! pastasallad, rissallad och så vidare.. På söndagen kokar man ris till ett mindre regement, hackar grönsaker till förbannelsen och ser till att det finns kokt fisk, kyckling, kokta ägg och magert kött färdigt, man ser till att fylla kylskåpet en gång i veckan sedan så plockar man bara ihop sina lådor varje dag, tar 2-3minuter att göra 2st matlådor och sedan så lagade jag alltid ett riktigt kvällsmål med varm mat.. Med andra ord så e det skitlätt att se till att man har riktigt bra käk alltid istället för pulver med tveksam effekt(vissa e skitbra, jag vet).. Jag tränade iofs aldrig mer än 30timmar i veckan så jag vet inte hur bra det funkar med hemlagat för dom som tränar riktigt mycket, men genom att använda högintensiv träning så kan man nog få samma effekt på halva tiden.. Jag har under en period haft spons av ***** på kosttillskott och alla pulver man kan tänka sig, jag har även provat att vara vegan under ett år.. Min erfarenhet är att det funkar lika bra eller bättre med en allsidig och välbalanserad kost..

MEN.. Det finns många situationer som gör att man har olika behov under olika delar av ens liv, till exempel så funkar inte mitt system om man inte har ett stort jävla kylskåp o.s.v.. Jag vill bara att man inte lurar sig själv och tror att man kan ta genvägar med pulver, man måste förstå att om man inte tillhör världseliten så klarar man sig på en väl sammansatt kost (jag tror att världseliten klarar sig på vanligt käk dom med)


.
[Ändrat av -Patric- 2004-11-10 kl 11:11]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: fel-fel-rätt

-Patric-; sa:
Öhrn; sa:
Jag kan dock inte se hur det skulle vara genomförbart i dagsläget. Har du ett bra upplägg kan du gärna få delge den med mig, skulle va mycket tacksam för det.

Mvh

du tror att du e ensam att ha lagt några timmar på gymmet och på annan träning? troligtvis inte.. Nu ska jag delge hemligheten, sallader!! pastasallad, rissallad och så vidare.. På söndagen kokar man ris till ett mindre regement, hackar grönsaker till förbannelsen och ser till att det finns kokt fisk, kyckling, kokta ägg och magert kött färdigt, man ser till att fylla kylskåpet en gång i veckan sedan så plockar man bara ihop sina lådor varje dag, tar 2-3minuter att göra 2st matlådor och sedan så lagade jag alltid ett riktigt kvällsmål med varm mat.. Med andra ord så e det skitlätt att se till att man har riktigt bra käk alltid istället för pulver med tveksam effekt(vissa e skitbra, jag vet).. Jag tränade iofs aldrig mer än 30timmar i veckan så jag vet inte hur bra det funkar med hemlagat för dom som tränar riktigt mycket, men genom att använda högintensiv träning så kan man nog få samma effekt på halva tiden.. Jag har under en period haft spons av ***** på kosttillskott och alla pulver man kan tänka sig, jag har även provat att vara vegan under ett år.. Min erfarenhet är att det funkar lika bra eller bättre med en allsidig och välbalanserad kost..

MEN.. Det finns många situationer som gör att man har olika behov under olika delar av ens liv, till exempel så funkar inte mitt system om man inte har ett stort jävla kylskåp o.s.v.. Jag vill bara att man inte lurar sig själv och tror att man kan ta genvägar med pulver, man måste förstå att om man inte tillhör världseliten så klarar man sig på en väl sammansatt kost (jag tror att världseliten klarar sig på vanligt käk dom med)


.
[Ändrat av -Patric- 2004-11-10 kl 11:11]

Köper ditt upplägg utan problem. Dock bor jag i studentkorridor och får slåss för att ha en hylla i kylskåpet, i frysen har jag krigat till mig två. Med andra ord finns det inte speciellt mycket utrymme för att ordna allt på ett preussiskt vis. Den dagen jag har en egen lya med bättre förutsättningar skall jag ha ditt sätt att lösa matbiten på i åtanke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.