Proteindrink

Men alltså det vi proteinpulverförespråkare hävdar i denna tråden är ju inte att man till varje pris MÅSTE äta mer protein än 2g/kg kroppsvikt. Det handlar ju om att vid vissa tillfällen är proteinpulver överlägset vanlig mat.

Sedan bör man komma ihåg att det finns många tränande människor som inte vill äta mer än tex 100g kolhydrater/dag och då kan man inte förlita sig på att dom kolhydratlivsmedel man äter innehåller tillräckligt med protein. Sedan är protein det livsmedel det är bäst att äta mest av om man vill öka sitt energiintag men inte sin fettinlagning.

Att svenskar har problem med att äta tillräckligt med kolhydrater som någon påpekade är naturligtvis inte sant. Dom flesta äter ju mestadels kolhydrater och fetter och mindre del proteiner. En normal kost för en normal svensk ser ju ut ungefär som följer
Frukost mackor med flingor/mjölk/juice
Mellanmål frukt/godis/kaffebröd
Lunch Pasta/ris/potatis med tex korv/fiskpinnar
Mellanmål frukt/godis/kaffebröd
Middag Pasta/ris/potatis med tex korv/fiskpinnar
Kväll mackor

Ska ovanstående kost innehålla tillräckligt mkt protein för en hårt tränande individ så blir energiintaget LÅNGT över energiförbrukningen och personen slutar som fet. Och var finns kolhydratbristen i ovanstående kost?
Jag vill påstå att det är alldeles för mkt kolhydrater i den.
 
puttepatrik77; sa:
Det beror ju på vad det är man tränar, ni kanske bara är ute och går eller springer som träning, men vi andra människor här tränar kanske endel på gym därav ett större protein behov för att uppnå högsta resultat. Visst fungerar vanlig mat men det är inte alltid man kan ta med maten till träningen pga tiden. Man vill efter träning få i sig proteinet så snart som möjligt. dessutom är protein pulver mycket bra protein. dessutom fettsnålare än de mesta förutom möjligtvis torsk. man ska även försöka få i sig protein var 3h för att behålla aminosyrorna i kroppen även här underlättar proteinpulver mellanmålen, som sagt jag hävdar inte att detta ska ersätta den vanliga maten utan bara hjälpa till som mellan mål samt efter man tränat för att kroppen ska kunna återhämta/ bygga upp sig snabbare.

tack för ordet!

Att det är smidigt att få i sig näring via tillskott har jag inte sagt något om alls, däremot så behöver man inte de stora mängder protein som populära tidningar skriver om så länge man inte supplementerar med olagliga preparat dessutom.
 
_Erik_; sa:
Men alltså det vi proteinpulverförespråkare hävdar i denna tråden är ju inte att man till varje pris MÅSTE äta mer protein än 2g/kg kroppsvikt. Det handlar ju om att vid vissa tillfällen är proteinpulver överlägset vanlig mat.
Ingen som har bestritt att det är smidigare med tillskott vid vissa tillfällen, dock så är effektiviteten marginell.

Sedan bör man komma ihåg att det finns många tränande människor som inte vill äta mer än tex 100g kolhydrater/dag och då kan man inte förlita sig på att dom kolhydratlivsmedel man äter innehåller tillräckligt med protein. Sedan är protein det livsmedel det är bäst att äta mest av om man vill öka sitt energiintag men inte sin fettinlagning.
Hur ska man kunna träna effektivt om man bara äter 100g kolhydrater per dag är min fråga då? Handlar ju knappast om en normal idrottare i detta fall.

Att svenskar har problem med att äta tillräckligt med kolhydrater som någon påpekade är naturligtvis inte sant. Dom flesta äter ju mestadels kolhydrater och fetter och mindre del proteiner. En normal kost för en normal svensk ser ju ut ungefär som följer
Frukost mackor med flingor/mjölk/juice
Mellanmål frukt/godis/kaffebröd
Lunch Pasta/ris/potatis med tex korv/fiskpinnar
Mellanmål frukt/godis/kaffebröd
Middag Pasta/ris/potatis med tex korv/fiskpinnar
Kväll mackor
Tro mig, det där är INTE en normal kost för en normalsvensk.

Dessutom trodde jag vi pratade om idrottare/individer som tränar, och då äter de flesta för lite kolhydrater (kvalitativa åtminstone). Idrottsanorexi, hört talas om det?

Ska ovanstående kost innehålla tillräckligt mkt protein för en hårt tränande individ så blir energiintaget LÅNGT över energiförbrukningen och personen slutar som fet. Och var finns kolhydratbristen i ovanstående kost?
Jag vill påstå att det är alldeles för mkt kolhydrater i den.
Var är de påståda för många kolhydraterna? Godis/kaffebröd kan vi väl skippa hos någon som tränar hårt/seriöst eller hur? Grejen är ju den att en sån där upplagd dag är ju löjlig utan att ange mängder?
 
Bussman; sa:
Skulle uppskatta en titel och författare så jag kan söka den lättare på medline.


Protein requirements for endurance athletes

Mark Tarnopolsky MD, PhD, FRCP(C)

Department of Pediatrics and Medicine, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada


Nutrition (New York, NY, United States) (2004), 20(7/8), 662-668.
 
f_nic; sa:
Protein requirements for endurance athletes

Mark Tarnopolsky MD, PhD, FRCP(C)

Department of Pediatrics and Medicine, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada

Nutrition (New York, NY, United States) (2004), 20(7/8), 662-668.

Hmmm, ledsen, men jag kan inte hitta den på Medline. Är den väldigt ny så den inte kommit upp där?

Annars får du gärna maila abstractet eller hela om du har den elektroniskt så jag får läsa. Den verkar rätt ny, och jag har inte läst den. Så det vore kul att läsa den.
 
jo, den är ny. Fast det är en rewiev-artikel så den bygger så klart på lite äldre undersökningar.

I artikeln fastställer dem att extremt hårt tränande personer kan behöva ungefär 1,6 g /dygn och kg kroppsvikt (vissa undersökningar säger 1,4 och vissa 1,8. Det finns även indikationer på att upp till 2,5g kan vara bra för vissa). Fast samtidigt säger de också att normalt tränande personer inte behöver så mkt protein. (självklart finns det ingen mening med att käka proteinpulver om man går på gympa 2ggr / vecka)

jag mailar över artikeln så fort jag hinner.
(Om du kan skicka en mailadress till mig...)
[Ändrat av f_nic 2004-10-15 kl 13:51]
 
f_nic; sa:
jo, den är ny. Fast det är en rewiev-artikel så den bygger så klart på lite äldre undersökningar.

I artikeln fastställer dem att extremt hårt tränande personer kan behöva ungefär 1,6 g /dygn och kg kroppsvikt (vissa undersökningar säger 1,4 och vissa 1,8. Det finns även indikationer på att upp till 2,5g kan vara bra för vissa). Fast samtidigt säger de också att normalt tränande personer inte behöver så mkt protein. (självklart finns det ingen mening med att käka proteinpulver om man går på gympa 2ggr / vecka)

jag mailar över artikeln så fort jag hinner.
(Om du kan skicka en mailadress till mig...)
[Ändrat av f_nic 2004-10-15 kl 13:51]

Maila gärna artikeln till mig oxå är du bussig! :)

david@djb.se
 
f_nic; sa:
jo, den är ny. Fast det är en rewiev-artikel så den bygger så klart på lite äldre undersökningar.

I artikeln fastställer dem att extremt hårt tränande personer kan behöva ungefär 1,6 g /dygn och kg kroppsvikt (vissa undersökningar säger 1,4 och vissa 1,8. Det finns även indikationer på att upp till 2,5g kan vara bra för vissa). Fast samtidigt säger de också att normalt tränande personer inte behöver så mkt protein. (självklart finns det ingen mening med att käka proteinpulver om man går på gympa 2ggr / vecka)

jag mailar över artikeln så fort jag hinner.
(Om du kan skicka en mailadress till mig...)
[Ändrat av f_nic 2004-10-15 kl 13:51]

Tack för artikeln, har hunnit skumma igenom den, men inte läst så noga. Tycker den är vettig, och slutsatser som dras av den är ju att så länge som man har en normal kost (energimässigt) innehållande 10-15 E% protein så får man i sig tillräckligt. Det där med indikationer på upp till 2,5 g hittar jag dock inte?

Nu kommer säkert någon och påpeka att det är uthållighetsidrottare det är frågan om här i studien, och att styrketränade personer behöver mer. Det är som sagt intressant att läsa en vetenskaplig artikel som stödjer detta isåfall utan att vara undermålig.
 
Jo detta handlade ju om uthållighetsidrott, men jag tror inte att behovet av protein är så specielt mkt mer radikalt i styrkeidrotter. Men det artikeln säger är att det flesta som tränar "normalt" klarar sig med "normlat" kostintag medan de med som tränar "extrem hårt" bör äta mer protein. Detta ifrågasätter dels deffinitionen av "normalt" och "hårt" och dels hur mkt en "normal" människa äter. Många av de undersökning jag sett som ifrågasättet ett högt intag av proteiner har väldigt vaga deffinitioner av vad hård träning innebär. De verkar tycka att om man tränar tre pass i veckan så är det "hårt". Man kan dessutom ha väldigt olika uppfattning om vad ett normalt proteinintag är via vanlig kost. Jag tror också att om man anstränger sig så är det helt rimligt att få i sig tillräckligt med protein via vanlig kost! Men jag har också träffat många människor som tränar extremt hårt och inte har kunskapen/tiden/pengarna att lägga på högkvalitativ proteinkost och därmed förlorar mer på sin ökade träningsdos än de vinner! I dessa fall tror jag proteintillskott kan vara väl investerade pengar.

Självklart måste man även titta på hur hårt man tränar. De nivåer på 1,5-1,8g som anges är för extremt hårt tränade personer och om man tränar på mortionsnivå så är särkeligen inte protienintaget nivåsättande.

Det man ändå bör tänka på är att en tränande person behöver mer protein än en icke tränande person och att proteiner är bättre för att tillfredställs hungerkänslan än snabba kolhydrater. Det är också skillnad på protein och protein. Som någon skrev tidigare så innehåller säkert ett glas juice 1,5g protein, fast frågan är om det är rimligt att jämföra 1g protein av ett slag med 1g protein av ett annat slag lr om man bör titta på aminosyrerna i proteinet....

Som artikeln som nämdes i tidigare inlägg säger så tar det ett tag för kroppen att anpassa sig till ett nytt stadie av proteinförbrukning (tar ett tag innan kroppen börjar återanvända förbrukade proteiner) så om man helt plötsligt får för sig att träna hårt kan det ev. vara värt att slänga i sig ett tiotal extra "ägg" per dag.

Dessa artiklar ska så klart tas med en nypa salt eftersom det finna undersökningar som pekar åt båda hållen. Vissa säger att protein inte spelar någon roll med vissa säger att protein gör hela skillnaden. Generelt kan man väl säga att de som säger att protein inte spelar någon roll och att normalt proteinintag räcker har väldigt vaga deffinitioner av vad "hård" träning är och oftast tittar på begränsade tidsperioder. De utrycker sjäva ofta dessutom osäkerhetsfaktorer i bestämmandet av proteinupptag/nerbrytning vilket jag själv helt håller med om. De som talar om possitiva effekter talar gärna om elitidrottare och idrottsliga resultat som setts nät en person getts tillskott. Dessa resultat har självklart en rad felkällor som tex. ökad motivation iom testen (blindtest ej lätt att utföra), placebo (en ändrad kost ger gärna en ökad motivation/energikick) osv.

Det man kan säga är väl att alla som tränar bör se över sina kostintag och iom det se över sina proteinintag. Om man tränar seriöst/hårt så bör man se till att få i sig tillräckligt med protein (upp till 1,8g/dygn och kg kroppsvikt, kanske 1,6 eller 1,4)
Många idrottare har nog inte kunskapen/tiden/pengarna/orken för att fixa detta med normal kost och då tror jag att proteintillskott kan vara befogat.......vissa kan iofs tycks att 60 ägg per dag är ett bättre alternativ :)

I frågan om vilket proteintillskott tycker jag att man kan rekomendera det tillskott med lägst pris / g protein som finns tillgängligt. Framställningen av protein är såpass enkel så tillskotten bör ej skilja sig så mkt åt. Nyttan med förspjälkade proteiner kan man också ifrågasätta iom den syra/trypsin miljö som finns i magsäcken vilken illa kvickt (tillräckligt snabbt) borde ta hand om icke spjälkade proteiner.....

Skippa twinlab och köp billigatse protein med bäst smak (vid behov)

[Ändrat av f_nic 2004-10-16 kl 00:20]
 
f_nic; sa:
Jo detta handlade ju om uthållighetsidrott, men jag tror inte att behovet av protein är så specielt mkt mer radikalt i styrkeidrotter. Men det artikeln säger är att det flesta som tränar "normalt" klarar sig med "normlat" kostintag medan de med som tränar "extrem hårt" bör äta mer protein. Detta ifrågasätter dels deffinitionen av "normalt" och "hårt" och dels hur mkt en "normal" människa äter. Många av de undersökning jag sett som ifrågasättet ett högt intag av proteiner har väldigt vaga deffinitioner av vad hård träning innebär. De verkar tycka att om man tränar tre pass i veckan så är det "hårt". Man kan dessutom ha väldigt olika uppfattning om vad ett normalt proteinintag är via vanlig kost. Jag tror också att om man anstränger sig så är det helt rimligt att få i sig tillräckligt med protein via vanlig kost! Men jag har också träffat många människor som tränar extremt hårt och inte har kunskapen/tiden/pengarna att lägga på högkvalitativ proteinkost och därmed förlorar mer på sin ökade träningsdos än de vinner! I dessa fall tror jag proteintillskott kan vara väl investerade pengar.
(/QUOTE]
Håller med. Det är alltid ett problem med standardiseringen i reviews dessutom. Dock så är jag fortfarande övertygad om att man inte har några problem att få i sig det protein som behövs om man äter en mängd mat som gör att man energimässigt klarar av denna "extremt hårda" träning.
Självklart måste man även titta på hur hårt man tränar. De nivåer på 1,5-1,8g som anges är för extremt hårt tränade personer och om man tränar på mortionsnivå så är särkeligen inte protienintaget nivåsättande.

Det man ändå bör tänka på är att en tränande person behöver mer protein än en icke tränande person och att proteiner är bättre för att tillfredställs hungerkänslan än snabba kolhydrater. Det är också skillnad på protein och protein. Som någon skrev tidigare så innehåller säkert ett glas juice 1,5g protein, fast frågan är om det är rimligt att jämföra 1g protein av ett slag med 1g protein av ett annat slag lr om man bör titta på aminosyrerna i proteinet....
Det viktigaste i sammanhanget är att tänka på att de aminosyror som kroppen inte själv kan syntetisera kallas essentiella, och att få i sig det man behöver av dem gör man lättast genom att äta typ en köttbit eller kycklingfilé till en måltid per dag. Då är det fixat. Alla andra aminosyror kan kroppen syntetisera. Visst är det inte optimalt, men det är så hypat allt sånt här.

Som artikeln som nämdes i tidigare inlägg säger så tar det ett tag för kroppen att anpassa sig till ett nytt stadie av proteinförbrukning (tar ett tag innan kroppen börjar återanvända förbrukade proteiner) så om man helt plötsligt får för sig att träna hårt kan det ev. vara värt att slänga i sig ett tiotal extra "ägg" per dag.

Dessa artiklar ska så klart tas med en nypa salt eftersom det finna undersökningar som pekar åt båda hållen. Vissa säger att protein inte spelar någon roll med vissa säger att protein gör hela skillnaden. Generelt kan man väl säga att de som säger att protein inte spelar någon roll och att normalt proteinintag räcker har väldigt vaga deffinitioner av vad "hård" träning är och oftast tittar på begränsade tidsperioder. De utrycker sjäva ofta dessutom osäkerhetsfaktorer i bestämmandet av proteinupptag/nerbrytning vilket jag själv helt håller med om. De som talar om possitiva effekter talar gärna om elitidrottare och idrottsliga resultat som setts nät en person getts tillskott. Dessa resultat har självklart en rad felkällor som tex. ökad motivation iom testen (blindtest ej lätt att utföra), placebo (en ändrad kost ger gärna en ökad motivation/energikick) osv.
Håller med om att det egentligen inte finns speciellt många tillförlitliga studier, vilket också är anledningen till att jag är skeptisk till att man behöver så extremt mycket mer protein som det uppmålas i press. Angående begränsade tidsperioder så är alla studier det i princip, och att använda tävlingsresultat som mätinstrument är inte alls tillförlitligt och rekommenderas ej.
Det man kan säga är väl att alla som tränar bör se över sina kostintag och iom det se över sina proteinintag. Om man tränar seriöst/hårt så bör man se till att få i sig tillräckligt med protein (upp till 1,8g/dygn och kg kroppsvikt, kanske 1,6 eller 1,4)
Många idrottare har nog inte kunskapen/tiden/pengarna/orken för att fixa detta med normal kost och då tror jag att proteintillskott kan vara befogat.......vissa kan iofs tycks att 60 ägg per dag är ett bättre alternativ :)
Faktum kvarstår dock att denna mängd är extremt lätt att få i sig om man äter en relativt schysst och balanserad kost i övrigt.

I frågan om vilket proteintillskott tycker jag att man kan rekomendera det tillskott med lägst pris / g protein som finns tillgängligt. Framställningen av protein är såpass enkel så tillskotten bör ej skilja sig så mkt åt. Nyttan med förspjälkade proteiner kan man också ifrågasätta iom den syra/trypsin miljö som finns i magsäcken vilken illa kvickt (tillräckligt snabbt) borde ta hand om icke spjälkade proteiner.....

Skippa twinlab och köp billigatse protein med bäst smak (vid behov)
Håller med. Dock bör man välja märken vars produkter testats i obundna lab efter ej tillåtna substanser. Många kosttillskott tillverkas i läkemedelsfabriker. Sen så är det ju aldrig fel att välja svenska prylar.
 
Re: Re: Re: Vitargo

Största problemet är väl smaken... ;-/

/Fredrik, som gillar de andra Vitargoprodukterna [/QUOTE]

För att få en riktift god drink, ta mjölk, banan och proteispulver och mixa det, supergott. Man kan också där hälla i creatin om man äter det också !

H, patrik [/QUOTE]

Varför använda vitargo om du ändå ska slöa ner intaget av näringen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.