Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Profilfrästa lister till kajakbygge ? Fräs ?
- Trådstartare Iguanodon
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
hmm hur då ?
Fräsen ser ju ut såhär --> http://www.tooltrust.se/katalog/46.htm
(med undantaget att radien är 2,5mm)
Det är 1mm mellanrum mellan den konkava och den konvexa profilen.
[Ändrat av Iguanodon 2006-03-23 kl 13:11]
Fräsen ser ju ut såhär --> http://www.tooltrust.se/katalog/46.htm
(med undantaget att radien är 2,5mm)
Det är 1mm mellanrum mellan den konkava och den konvexa profilen.
[Ändrat av Iguanodon 2006-03-23 kl 13:11]
Ta det försiktigt..
Om du inte är en någorlunda van snickare som har använt en fräs innan måste jag STARKT rekommendera att köpa färdiga lister..
Förutom att det är svårt att fräsa så här pass tunn list så kan det vara RIKTIGT farligt!! Var för h-vete rädd om fingrar och ögon!!
Jag känner till hur många olyckor som helst, och förutom justersåg och planhyvel, så ligger fräsen i topp. Och det blir inga vackra skador..
Du måste dessutom antagligen bygga något slags anhåll på fräsbordet också för att få jämnt tryck och avstånd.
Så med tanke på alla verktyg du tänker köpa lär det nog inte bli direkt billigt heller..
/ Ulf
Om du inte är en någorlunda van snickare som har använt en fräs innan måste jag STARKT rekommendera att köpa färdiga lister..
Förutom att det är svårt att fräsa så här pass tunn list så kan det vara RIKTIGT farligt!! Var för h-vete rädd om fingrar och ögon!!
Jag känner till hur många olyckor som helst, och förutom justersåg och planhyvel, så ligger fräsen i topp. Och det blir inga vackra skador..
Du måste dessutom antagligen bygga något slags anhåll på fräsbordet också för att få jämnt tryck och avstånd.
Så med tanke på alla verktyg du tänker köpa lär det nog inte bli direkt billigt heller..
/ Ulf
Nej, du bör nog fräsa vardera sidan av färdigsågade lister för sig. Listerna blir inte alltid så vackert jämntjocka när man sågar, men är man bara konsekvent i fräsningen så hamnar alla fel på samma sida på alla lister.
Jag anser, tvärt emot de flesta rekomendationer, att den ojämna sidan bör sättas utåt på kajaken, eftersom det utvändigt är enkelt att slipa ner en ribba som är aningen för tjock, medan det är ett rent helvete att få ordning på en ojämn insida innan plastning. Endera blir det att spakla en massa, och det blir tungt, eller så blir det bubblor under glasfibern som försvagar laminatet.
Som jag redan varit inne på, skydda fräsen, speciellt rundstavfräsen - den är riktigt läskig att arbeta med oskyddad.
Av samma anledning föredrar jag hålkärlfräs före den du visade här ovan - mycket lättare att skydda.
Det är inget problem att radien är lite större än 2,5mm.
Jag anser, tvärt emot de flesta rekomendationer, att den ojämna sidan bör sättas utåt på kajaken, eftersom det utvändigt är enkelt att slipa ner en ribba som är aningen för tjock, medan det är ett rent helvete att få ordning på en ojämn insida innan plastning. Endera blir det att spakla en massa, och det blir tungt, eller så blir det bubblor under glasfibern som försvagar laminatet.
Som jag redan varit inne på, skydda fräsen, speciellt rundstavfräsen - den är riktigt läskig att arbeta med oskyddad.
Av samma anledning föredrar jag hålkärlfräs före den du visade här ovan - mycket lättare att skydda.
Det är inget problem att radien är lite större än 2,5mm.
Re: Ta det försiktigt..
Hej
Jag har inte råd att köpa färdiga lister, och troligtvis ska jag bygga ett 10 tal kanoter till.
materialsats: 6.200kr x 10 = 62 000 = Uteslutet
Säkerhet:
Vid fräsning/sågningen ska jag använda både skyddglasögon, hörselskydd och största försiktighet, så det är nog lungt =)
Maskiner/Pris:
Fräsbord: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=309150000
479kr
Handöverfräs: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308842000
1499kr
Fräs: Cobolt - Perl & Radiefräs - Radie 2,5 Art nr: 261-810
700kr ~ (inl moms frakt)
Summa: 2678kr
Blir inte så farligt dyrt... Såg har jag redan =)
[Ändrat av Iguanodon 2006-03-23 kl 16:30]
Hej
Jag har inte råd att köpa färdiga lister, och troligtvis ska jag bygga ett 10 tal kanoter till.
materialsats: 6.200kr x 10 = 62 000 = Uteslutet
Säkerhet:
Vid fräsning/sågningen ska jag använda både skyddglasögon, hörselskydd och största försiktighet, så det är nog lungt =)
Maskiner/Pris:
Fräsbord: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=309150000
479kr
Handöverfräs: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308842000
1499kr
Fräs: Cobolt - Perl & Radiefräs - Radie 2,5 Art nr: 261-810
700kr ~ (inl moms frakt)
Summa: 2678kr
Blir inte så farligt dyrt... Såg har jag redan =)
[Ändrat av Iguanodon 2006-03-23 kl 16:30]
skrinnare; sa:Nej, du bör nog fräsa vardera sidan av färdigsågade lister för sig. Listerna blir inte alltid så vackert jämntjocka när man sågar, men är man bara konsekvent i fräsningen så hamnar alla fel på samma sida på alla lister.
Jag anser, tvärt emot de flesta rekomendationer, att den ojämna sidan bör sättas utåt på kajaken, eftersom det utvändigt är enkelt att slipa ner en ribba som är aningen för tjock, medan det är ett rent helvete att få ordning på en ojämn insida innan plastning...
Absolut, den jämna sidan innåt. Och när du limmar, den rundade sidan uppåt - inte den känsliga, skålade kanten. Mycket enklare att limma en lös list än att försöka komma åt när du närmar dig botten.
Sen, du behöver inte köpa hela materialsatsen om det bara är listen du vill åt - 2600 kr hos J Wirsén på Öland. Å andra sidan inkluderar 6200 kr antagligen epoxi & glasfiber för 2-3000 kr.
När man bygger en kajak så är materialkostnaden den lilla biten - räkna på den minsta timlön du kan tänka dig, och det blir ändå inget roligt resultat..
Men å andra sidan, ska du bygga så många kajaker hinner du nog lära dig hur det funkar..
Lite extra varning, när jag ändå är på gång - tänk på att epoxin är ganska kraftigt allergiframkallande. Man märker det inte i början men har det väl börjat bryta ut så är det bara att lägga av..
/ Ulf
Lite extra varning, när jag ändå är på gång - tänk på att epoxin är ganska kraftigt allergiframkallande. Man märker det inte i början men har det väl börjat bryta ut så är det bara att lägga av..
/ Ulf
Okej, men man slipper väl en hel del kladdande/spacklande när man kör med profilfrästa lister =) ? =)
Mina skyddshandskar är stenhårda, typ oanvändbara =P
Ventilationen är tydligen rätt viktig när man jobbar med epoxy, jag kunde inte sova på flera dygn när jag glömmt att ventilera
Jo jag brukar också köra med vanligt vitlim - betydligt trevligare och mycket mindre slipa & spackla..
Köp tunna latexhandskar, finns i hundra-pack på Clas O - jag brukar göra av med ett par kartonger per kajak. Försök att inte kladd ner dig själv, verktyg och omgivningen så mycket. Och tänk på andningsskydd när du slipar ohärdad epoxi.
Sen ventilationen - särskilt om du kör flera kajaker på raken.
Annars brukar det mesta funka rätt ok, om man dessutom ser till att inte gnida in sig för mycket i glasfibern så är det en ganska trevlig sysselsättning..
/ Ulf
Köp tunna latexhandskar, finns i hundra-pack på Clas O - jag brukar göra av med ett par kartonger per kajak. Försök att inte kladd ner dig själv, verktyg och omgivningen så mycket. Och tänk på andningsskydd när du slipar ohärdad epoxi.
Sen ventilationen - särskilt om du kör flera kajaker på raken.
Annars brukar det mesta funka rätt ok, om man dessutom ser till att inte gnida in sig för mycket i glasfibern så är det en ganska trevlig sysselsättning..
/ Ulf
Köp en bra hyvel!
Profilfrästa lister i all ära men har du inte en riktig fräs eller listhyvel är det knapast någon vinst med att försöka fräsa själv. Köp en riktigt bra hyvel för pengarna och lägg ner tiden på att lära dej använda densamma. Med lite erfarenhet hyvlar du in listerna till 0 tolerans på nolltid. Köp sedan lite färdigfrästa lister till dom skarpa slagen och till andra kinkiga ställen. Väljer du ändå att använda frästa lister så lägg ut jobbet med fräsningen på någon yrkesskola med träteknisk inriktning. Dom brukar vara tillmötesgående och billiga! Lycka till med byggandet.
Profilfrästa lister i all ära men har du inte en riktig fräs eller listhyvel är det knapast någon vinst med att försöka fräsa själv. Köp en riktigt bra hyvel för pengarna och lägg ner tiden på att lära dej använda densamma. Med lite erfarenhet hyvlar du in listerna till 0 tolerans på nolltid. Köp sedan lite färdigfrästa lister till dom skarpa slagen och till andra kinkiga ställen. Väljer du ändå att använda frästa lister så lägg ut jobbet med fräsningen på någon yrkesskola med träteknisk inriktning. Dom brukar vara tillmötesgående och billiga! Lycka till med byggandet.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg