Problem med trangia gasbrännare

Hej!

Var ute och provlagade lite på mitt trangia 25-gaskök igår första gången på riktigt och stötte på patrull.
Köket gick igång fint och hade fin låga, men efter någon minut började det "puttra" om brännaren, lågan "klipptes" av kort till att det till slut lät som ett gammalt propellerplan. Jag kunde avhjälpa det genom att vrida upp gasen på väldigt hög effekt, men då blev maten stormkokad...
Vred jag sedan ner effekten så gick det bra några sekunder innan det börja "puttra" igen.

Har aldrig haft liknande problem med mitt primus-kök och provade att byta gastub utan resultat.

Har jag missat något uppenbart?

Tack!

Utan att ha hört själv, men din beskrivning tyder på att det finns mekaniska hinder (föroreningar) i anslutning eller brännare. Reklamera! Rätt är att alltid testa hemma innan man blir beroende av köket.
go tur

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!

Var ute och provlagade lite på mitt trangia 25-gaskök igår första gången på riktigt och stötte på patrull.
Köket gick igång fint och hade fin låga, men efter någon minut började det "puttra" om brännaren, lågan "klipptes" av kort till att det till slut lät som ett gammalt propellerplan. Jag kunde avhjälpa det genom att vrida upp gasen på väldigt hög effekt, men då blev maten stormkokad...
Vred jag sedan ner effekten så gick det bra några sekunder innan det börja "puttra" igen.

Har aldrig haft liknande problem med mitt primus-kök och provade att byta gastub utan resultat.

Har jag missat något uppenbart?

Tack!

Den kan vara så som med vissa Primus gasollampor att lågan "vänder sig inåt" Jag har haft liknade problem med både brännare och gasollampa. Tips: Prata med Clas på Primus service så hjälper han dig garanterat. Han är väldigt serviceminded
Tel Clas 08-56484237

Lycka till!

Thomas

Jag har haft tendens till samma problem. Mitt låter ibland men trodde att detta berodde på att jag hade för lågt tryck på gasolen. Ljudet brukar sluta när jag ökar brännaren. Men det kanske inte ska låta så då heller så kanske är nått knas med min också?

Tack för snabba svar!

Låter som jag får knata förbi addnature där jag köpte den, verkar ju lite konstigt att man måste ha på så högt gasflöde för att slippa detta puttrande som sagt var.

Jag har haft tendens till samma problem. Mitt låter ibland men trodde att detta berodde på att jag hade för lågt tryck på gasolen. Ljudet brukar sluta när jag ökar brännaren. Men det kanske inte ska låta så då heller så kanske är nått knas med min också?

Ja, när du öser på fullt vänder lågan tillbaka som den ska så det verkar knasa med din också. Ring Clas!

//Thomas

Primus

Tack för snabba svar!

Låter som jag får knata förbi addnature där jag köpte den, verkar ju lite konstigt att man måste ha på så högt gasflöde för att slippa detta puttrande som sagt var.

Jag fick mitt utbytt direkt av Primus - helt problemfritt, vänder mig alltid dit med tips ovh råd om dom löser alltid problemet.

//Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips