Problem med min Garmin 60c

Hejsan

Jag har friluftskartan i min gps och till en början fungerade den uan problem. Men efter efter några dagar så började pilen visa att jag hela tiden körde ca 40-100 meter utanför vägarna?? Och jag hade inte detta problem i början. Någon som vet?

MVH Nicklas

Du kan sette GPS til å "låse" pilen på vei( finner du på "generell kartinställing" på kart meny siden)

Har du ikke gjort det, så vil den miste "grepet" på vei når den har dårlig satelittdekning.

Dårlig satelittdekning kan GPS ha i bil pga. plassering ,som ikke gir den nok "utsyn" til satelitter, eller din bil har metalfolie i frontvinduet, som blokkerer signaler.

I bil ville jeg brukt litt penger på en extern antenne.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Datumfel?

Det kan ju inte vara att routinginformation inte tagits med vid sammanställningen av filerna i mapsource (Anders tips häromdagen) eftersom Friluftsk inte har autorouting.

Det är nog så att GPSen följer vägarna på baskartan, som ligger bakom Friluftskartan. Avaktivera baskartan eller avaktivera funktionen Lås på väg.

Lås på väg fungerar inte alls på Friluftskartan.

Store; sa:
Det är nog så att GPSen följer vägarna på baskartan, som ligger bakom Friluftskartan. Avaktivera baskartan eller avaktivera funktionen Lås på väg.

Lås på väg fungerar inte alls på Friluftskartan.

Precis som Per säger, grundkartan ligger under och styr pilen. Har haft samma problem, men körde en hel ominstallation, men stäng av baskartan så bör du slippa problemet.

// Jocke

Om man störs av funktionen "lås på väg" så låter det fiffigare att stänga av just den än att stänga av grundkartan.

Grundkartan är ju användbar om man vill använda autorutt eller zooma ut ordentligt för att få överblick. Att då behöva gå in och slå på grundkartan när man vill göra just de manövrerna verkar krångligt i överkant om det enda man egentligen ville var att slippa "lås på väg".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips