Problem m MapSource trots gott om minne

Jag köpte idag ett nytt minneskort på 512 MB för att få gott om kartor i Vista Cx. Innan hade jag 32 MB som medföljde i köpet. Ett problem som uppstått på sistone är när jag tex väljer olika områden av Friluftskartan och Metroguide för att senare överföra till Vistan. Jag satte ihop en kartuppsättning ca 30 MB och då har jag ju 2 MB över på 32-kortet eller mer på 512 MB-kortet.

Men vad som händer när jag ska överföra kartor från MapSource (vers. 6.10.2 ) är att det dyker upp ett fönster där det står att "kartuppsättningen är på 30 MB och endast 480 MB (eller 2 MB på 32-kortet) finns kvar. Välj en mindre kartsättning och försök senare igen".

Vad är problemet? Vad gör jag för fel? Trots jag har antal MB över så fattar inte MapSource det.

Jonas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
bertilstenfeldt; sa:
Har du editerat någon av .img-filerna?
Återställ i så fall till originalversion.
Bertil

Nej, jag har inte editerat något. Jag installerade om de områden som jag försökte göra en kartuppsättning. Samma resultat.

Jonas

Jag tror att det tidigare har diskuterats här i forumet om att några av kartorna i "gamla" friluftskartan var felaktiga och orsakade detta minnesfel.

olhe; sa:
Jag tror att det tidigare har diskuterats här i forumet om att några av kartorna i "gamla" friluftskartan var felaktiga och orsakade detta minnesfel.

Jag fick liknande svar på annat forum. Kan du hitta tråden åt mig? Jag har gott om minne så det kan ju inte stämma. Jag tror mer på det där med att det är fel på vissa kartdelar. För det har annars fungerat bra med andra kartdelar.

Jonas

Felet var att Sportmanship uppgraderade gamla Friluftskartan med avseende på flera kartfiler utan att uppdatera tdb-filen. Detta ur minnet, vad tråden hetrte vet jag ej. Eftersom gamla Friluftskartan inte är låst går det att göra en ny tdb fil. Det borde fungera med programmet M3 som kan laddas ned frpn downloadsection Malsiingmaps.com efter registrering.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips