Garmin 60Csx och överföring kartor

Har problem när jag skall föra över kartor till 60Csx:en. Får ett felmeddelande om att "Ett fel inträffade vid kommunikation med enheten" när jag försöker föra över kartor med en sammanlagd storlek på över 80 mb, under 80 mb går det bra. Dom kartor jag använder är CN 2008 NT och Friluftskartan Pro Svealand. Har också ett minneskort på 2 gb och har även provat med ett på 1 gb. Har MapSource ver 16.3.7 och USB-drivrutiner 2.2.1.0.
 
Har problem när jag skall föra över kartor till 60Csx:en. Får ett felmeddelande om att "Ett fel inträffade vid kommunikation med enheten" när jag försöker föra över kartor med en sammanlagd storlek på över 80 mb, under 80 mb går det bra. Dom kartor jag använder är CN 2008 NT och Friluftskartan Pro Svealand. Har också ett minneskort på 2 gb och har även provat med ett på 1 gb. Har MapSource ver 16.3.7 och USB-drivrutiner 2.2.1.0.

Det jag har märkt är att överföring lyckas alltid om jag ansluter GPS direkt till datorn och misslyckas ofta om jag ansluter via USB-HUB.
 
Fler problem av samma slag + lite till...

Har samma problem även om gps:en är kopplad direkt till usb-porten. Har fungerat fint i ett år nu, men plötsligt har det blivit problem att kopiera över kartor. Det går om jag skickar få kartor, men problemet är att kartorna inte syns i gps:en! Dvs får ingen detaljerad info om ortnamn, små vägar mm. Det enda som syns är den översiktskarta som redan ligger i enheten. Waypoints inga problem att skicka.

Trodde först det hänt något med minneskortet så jag har resetat några gånger med Enter+Page vid uppstart, men utan resultat. Uppdaterade sedan firmware till 3.70 men utan resultat. Sedan uppdaterade jag MapSource till 6.14.1 men det resulterade bara i att alla ortnamnen försvann från samtliga kartor!! (Har Friluftskartan standard och har INTE uppdaterat dessa då det har avråtts ifrån i diverse trådar). USB-drivers verkar inte ha ändrats, fortfarande 2.2.1.

Någon som har liknande problem??

Kom just i tankar om att jag precis uppdaterat Windows XP till servicepack 3... Kan det ha något med saken att göra med överföringsproblem? I övrigt fungerar datorn & usb-tillbehör fint...

Eftersom fjällturen nalkas om en månad så funderar jag på en drastisk metod att köpa Friluftskartan Pro på ett SD-kort. Men slipper helst eftersom jag redan har kartorna (visserligen standardutförande). Men om jag inte hinner lösa problemet... Någon som har erfarenhet av FriPro på SD?
 
Vet inte om detta löser ditt problem

men jag har relativt ofta behövt återinstallera USB-drivrutinen i Mapsource från Mapsourceskivan när jag laddat ned kartor på minneskortet i GPSen.

Genom att trycka på menyknappen när du är i kartfönstret så kan du ändra många parametrar bland annat vilka kartor som visas (CityNavigator måste t ex döljas för att du skall se FriPro) och på vilka zoomningsnivåer infon i kartdisplayen visas.

Ibland kan det löna sig att starta om datorn och sedan börja med Mapsource och kartöverföringar eller annan kommunikation med GPSen. Datorn kan ha problem att hitta GPSen om man använt USB-porten till annat t ex kommunikation med en digitalkamera.

Thure
 
Buggiga friluftskartsegment?

Jag har stött på ett liknande problem men då fick jag felmeddelandet "Du har valt att ladda kartor på 40MB men mottagaren rymmer bara 1024MB" (ungefär), d.v.s. uppenbart orimligt. Felet var att vissa kartsegment verkade vara buggiga på något sätt, tror att det var någonstans i södra och norra delarna av FriPro Södra/Mellersta Norrland. Som tur var överlappade FriPro Svealand och Norra Norrland problemområdena. Alltså: markera så mycket som möjligt ur FriPro Svealand resp. NN och så lite som möjligt av FriPro S/MN.

Fast det här var ju ett tag sedan och det kanske inte alls är samma problem som i din fråga...
 
Eftersom fjällturen nalkas om en månad så funderar jag på en drastisk metod att köpa Friluftskartan Pro på ett SD-kort. Men slipper helst eftersom jag redan har kartorna (visserligen standardutförande). Men om jag inte hinner lösa problemet... Någon som har erfarenhet av FriPro på SD?


Köp Friluftskartan på cd istället, för köper du den på minneskort kan du inte använda den i datorn utan bara iGPS:n. Köp till ett minneskort på nätet, jag köpte ett 2 gigs kort c:a 200:- och då har du både till dator och GPS:n.
 
men jag har relativt ofta behövt återinstallera USB-drivrutinen i Mapsource från Mapsourceskivan när jag laddat ned kartor på minneskortet i GPSen.

Genom att trycka på menyknappen när du är i kartfönstret så kan du ändra många parametrar bland annat vilka kartor som visas (CityNavigator måste t ex döljas för att du skall se FriPro) och på vilka zoomningsnivåer infon i kartdisplayen visas.

Ibland kan det löna sig att starta om datorn och sedan börja med Mapsource och kartöverföringar eller annan kommunikation med GPSen. Datorn kan ha problem att hitta GPSen om man använt USB-porten till annat t ex kommunikation med en digitalkamera.

Thure

Jo det hjälpte delvis... Dvs fungerar ibland. För det mesta fortsätter dock gps:en att säga att "överföring pågår" även när överföringen är klar. När man sen startar om enheten så finns inte kartorna i gps:en, inte heller när man tittar under Kartinställnigar, Information och välja vilka kartor som ska visas, som du skrev.. Bara vid något tillfälle har jag lyckats föra över kartor utan problem och då finns de under Kartinställningar.. också.

Fick dock installera om gamla versionen av MapSource, då kom ortnamn mm tillbaka. Så den nya 6.14.1 kan man glömma.

När jag får tid ska jag pröva med en systemåterställning av Windows (dvs före SP 3) och se om det hjälper.
 
Senast ändrad:
Köp Friluftskartan på cd istället, för köper du den på minneskort kan du inte använda den i datorn utan bara iGPS:n. Köp till ett minneskort på nätet, jag köpte ett 2 gigs kort c:a 200:- och då har du både till dator och GPS:n.

Jo det var min ursprungliga tanke att ha flera separata minneskort. Men om jag inte hinner få ordning på problemet kan jag ändå inte föra över från cd'n till gps'en. Waypointsen är ju inga problem att kopiera och de kan jag pricka ut på gamla Friluftskartan på datorn (nu när ortsnamnen är tillbaka...)
 
Systemåterställning var alltså ingen höjdare.... Windows i övrigt fungerar faktiskt men inte Mapsource. Fortsättning följer.
 
Jag har stött på problemet med "fullt minne" och det kan bero på att du kan ha kartor i enheten som inte är installerade i datorn. En lösning kan vara att läsa tillbaka kartorna från datorn, och skicka tillbaka dem igen.
En annan orsak, som finns i vissa rutor lite här och där, är att det är fel i just den rutfilen så att datorn får spel. Det finns någon ruta öster om Mellerud, någon uppe vid Döda Fallen och några till.

När du sedan laddat ner kartorna i enheten så kan du få gå in i kartmenyn och välja vilken karta du vill se. Du kan inte ha tex City Navigator och Fri-kartan uppe samtidigt. Det blir dessutom konstiga fel i menyer och sådant om man har fel karta framme.
 
Jag har tömt gps:en från allt så det finns inga kartor på den. Har provat skicka över några få kartor som förut fungerat, men det går inte. Finns inga kartor att växla mellan på gps:en (även när MapSource säger att överföringen lyckats). Ska se om nån i butken kan hjälpa mig, i värsta fall får jag väl ringa Garmin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
vandring Garmin 60CSx, hittar inte några sateliter. Navigering 9
eloserik On-off knapp på Garmin 60csx Navigering 10
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Antoze Garmin 60csx och fartkameravarning Navigering 5
Tim_82 Garmin 60csx guide Navigering 6
mikr Uppdatering Garmin 60CSx Navigering 13
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Pro377 Garmin 60CSx efterföljare? Navigering 9
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
yamahajet Garmin 60Csx Minneskortsstorlek? Navigering 9
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Enicar Garmin 60CSx Reciever software Navigering 2
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
fritz67 garmin 60csx Navigering 2
Setter2 Garmin 60csx/76csx Navigering 3
Setter2 Efterföljare till Garmin 60Csx? Navigering 2
375hh Waypointlarm fullt Garmin 60csx (endast 10st) Navigering 6
hannibal87 grund karata garmin 60csx Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
larsa Seg uppdatering på Garmin 60CSx Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
chuck Fel på spår i garmin 60csx? Navigering 4
Jozze72 Waypoints i Garmin 60CSx Navigering 2
Kincop Överföra Spår från Garmin 60CSx? Navigering 4
mikr I mörkret med Garmin 60CSx Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi Garmin 60CSx - Bank/bankomat stänger av?? Navigering 8
mikr Ny beta Garmin 60CSx 2.71 Navigering 1
eloserik Uppdatering till Garmin 60csx Navigering 1
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
steko Batteri typer i garmin 60csx Navigering 22
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
strindberg Öveföra kartor (från kompass.de) till garmin 60csx Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.