Sv: Primus Easyfuel
Anledningen till att jag gick över till bensin/fotogen var den att jag vill kunna använda mitt kök i ALLA väder, även -30 grader. Jag är mycket ute och åker skidor på vintern och då är gas milt sagt ineffektivt, om du ens får det att funka.
Andra fördelar med bensin/fotogen är att du precis som med T-sprit slipper alla slattar du har kvar i dina gastuber (det tycks alltid bli kvar precis så mycket i varje flaska att det inte räcker till hela nästa tur).
Nackdel med bensin/fotogen kan nämnas förvaring av brännare och flaska, får du minsta lilla läckage så luktar allting som varit i kontakt med vätskan en evighet -> Packa rätt och se till att ordentligt tömma alla slangar, samt se till att alla ventiler sluter tätt.
Andra nackdelar är underhållet. Ett gaskök är i det närmaste underhållsfritt, medans ett bensin/fotogenkök måste underhållas för att fungera problemfritt.
Ytterligare en nackdel kan vara att det krävs förvärmining av köket.
Själv har jag ett Optimus Nova, med trangias egen trangia-adapter. Jag är mycket nöjd och köket fungerar klockrent. Är man bara medveten om de andra förutsättningar som gäller för bensin/fotogen jämfört med gas så är "nackdelarna" med bensin/fogoen ingenting som man ser som nackdelar (det gör i alla fall inte jag).
Jag skall dock säga att jag kommer fortsättningsvis att ha kvar min trangiagasbrännare för kortare dagsturer på sommaren eller i bärskogen på hösten, gas är trots allt snabbare och enklare under dessa förhållanden.
Säkerligen skall jag ner till Stockholm någon gång, men är du sån som jag kommer du garanterat inte att ha tålamod att vänta till dess....
Kommentar till bilden ovan: Detta vindskydd finns att köpa på GetOut.se för 90kr och är mycket bättre än Primus variant, stabilare samt passar alla tänkbara brännare och kök (mer universal).
//
Erik N