Primus Ti Lite kokkärl

.
Hela köket väger 231g ... känns som en lite för stor diff när man marknadsför att det bara väger 198g.
Thomas

Jag håller med dig! Det är en för stor diff.

För min egen del så känner jag mig också lite lurad. Jag köpte ett MSR Titan kettle som, enl tillv, skall väga runt 118g men som faktiskt vägde 134g.

Fast den diffen var ju inte så stor som på TiLite.

//Peter

För min egen del så känner jag mig också lite lurad. Jag köpte ett MSR Titan kettle som, enl tillv, skall väga runt 118g men som faktiskt vägde 134g.

Fast den diffen var ju inte så stor som på TiLite.

//Peter

Hybrisen ger en vingar!

Men, grabbar. Ni skall imponeras av materialet, inte börja kolla vikter och sånt på produkten.
Det är ju TITAN för bövelen. :)

valdemar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nån om verkligen provat titankärl och kan berätta om det bränner fast eller inte? Primus nonstick beläggning på deras aluminiumkärl är ju titanbaserad och inte teflonbaserad

Köpte själv precis ett nytt en-manna kokkärl och det blev i alu av den enda anledningen att jag inte hittade något i titan med flänsar under

//Peter

Vad bra att jag fick den faktiska vikten på ditt kärl. Funderade lite på att byta allt till ett MicronStove TI2,5, och kombinera med MSR Titan Tea kettle, det ger en vikt på 203g... dvs - 28g mot TiLite... om nu MicronStove´s vikt håller.

Ställda mot varann, så vinner nog TiLite kitet ändå.

MSR kärlet rymmer lite mindre, 0,85dl mot TiLite´s 0,9dl

Prestandamässigt så skiljer det en del. TiLite 4000w, med en, av Primus angiven, koktid på 3min. MicronStove 2200w och en koktid på 4min... vilket i sin tur borde innebära mindre gasåtgång... och att jag kan "ta igen" viktförlusten där...(?)

Lite nördigt kinkiga är vi allt ;-), fast det ingår ju i lättpackarkitet... Diffen är 17% på mitt kök och 14% på din kastrull...

Så nu är det bara principen som bromsar mig från att behålla köket... tycker att Primus tar på sig onödigt mycket badwill genom att ange så pass fel... konsumenträttsaktivisten inom mig gnäller lite ;)

/Thomas

Ps... brigas: har du kontrollvägt ditt MicronStove?

Det brukar inte bränna fast när jag lagar maten i titankärl,fastar nåt är det lätt att få bort.
Har ett MSR-kärl.
Upplysningsvis är det inga långkok som står och puttrar utan "koka upp och svälla"-mat,mest hemtorkad med makaroner och grönsaker

Det enda riktiga hårdtest jag gett min MSR kettle är att koka mannagrynsgröt och minutris i det med min MSR PR.
Nu rörde jag runt ganska ofta men ingenting brändes fast och detta var anledningen till att jag behöll det.
Måste nämligen ha gröt på mina turer :).
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips