Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det funkar. Jag använde Primus vintergas på förra vinterns turer. Ca -15 som kallast. När behållaren börjar bli tom går det sakta men så är det ju med gas.
Spiderköket har en förvärmningsslinga så det går utmärkt att vända tuben upp och ner och köra gasen flytande.
Det kan puffa och spotta lite om man drar på för mycket, bra att tänka på ifall man kör inne i tältet.
Har vid några tillfällen använt vintergas med spindelkök i kyligare temperaturer, men aldrig blivit riktigt nöjd. Koka upp vatten tar lång tid och det värmer inte tillräckligt för att utföra "riktig" matlagning på ett tillfredsställande sätt. Var t.ex. missnöjd efter att ha försökt steka pannkakor och även köttbullar. Bensinkök är visserligen lite bökigare men skillnad är påtaglig.
Vet faktiskt inte, har aldrig kört vintergas annat än på brännare avsedd för enbart gas så kan inte säga om en brännare som kan hantera flera sorters bränslen skulle vara bättre för ändamålet.
Jag har också god erfarenhet av Spider med Wintergas, dock var det som kallast "bara" ca 7 minusgrader. Bra att bekräftelse på att Wintergasen fungerar ner mot de -22 grader som Primus anger.
Naturligtvis behövs en platta att ställa köket på i snön. Jag tillverkade av tunn plywood en rund skiva ca 20 cm i diameter. Från ovansidan skruvade jag i två små skruvar med någon mm mellan skruvskallen och skivan. En liten plywoodbit på baksidan som förstärkning. Skruvskallarna ska passa i hålen på Spiderns fötter. På detta sätt står Spidern någorlunda fast på skivan.
Om du ska köpa ett kök och står i valet mellan Spider eller Omnifuel så skulle jag definitivt rekommendera ett flerbränslekök.
Spider köket har bra mycket lägre effekt än Omnifuel, även om du väljer Ti varianten så du kommer märka skillnad helt klart.
Bensinköken har ju en annan typ utav förvärmning och med gas så går det även där vända på tuben och mata köket med flytande gas.
Kolla filmen så får du lite info och se hur det funkar. https://youtu.be/Aj176mK3C2Y
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...