Primus eller Optimus?

Håkan K; sa:
Emst; sa:
Tull och moms tilkommer inte när man beställer från EU land, t ex spanien.

// EmSt
Frakt och moms tillkommer när handlar på Barrabes, de anger sina varor utan moms och sen lägger de på mottagarlandets momssats. Det finns en EU-regel som säger att om ett postorderföretag har en omsättning större än ett visst belopp (minns inte beloppet) så måste mottagarlandets moms betalas. Detta gäller för Barrabes, Globetrotter m fl.

/Håkan

Gäller inte Globetrotter vid köp från Sverige. I varje fall inte fram till juni 2004.

Du betalar den tyska moms som ingår i deras katalogpriser + frakten som är något högre till Sverige än till Tyskland. Betala med kort de lägger på en extraavgift om man skickar pengar via bank.

Men jag tror du har rätt avseende Barrabes och telemark-pyrenees http://www.telemark-pyrenees.com/

Det finns gamla trådar om momspåslag vid köp inom EU.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-07-06 kl 11:42]

Momsen vid beställning inom EU

Kollade upp några gamla trådar och hittade denna hänvisning till reglerna i detalj.

http://www2.riksdagen.se/Internet\EUsvar.nsf/0/ED081AC7642ABA11C12566C2004A9C59?OpenDocument

Mycket krångligt regelverk. Jag tror helt enkelt att det inte alltid hanteras efter regelverket så med lite tur kan man slippa billigare undan.

Stora aktörer missgynnas och måste ha momsregistrering i kundens land och där påföra mottagrens moms och dra av försäljningslandets moms.

"Huvudprincipen vid varuinköp inom EU på distans, genom t.ex. postorder eller Internet, är att skatten tas ut i varans mottagarland. Säljaren ska vara registrerad för moms i mottagarlandet. Denna princip gäller om säljarens sammanlagda årsomsättning i mottagarlandet överskrider ett visst tröskelvärde."

"Ett postorderföretag som säljer till kunder i EU ska vara registrerat för moms i respektive mottagarland om den sammanlagda årsomsättningen i landet överskrider ett visst tröskelvärde (högst 100 000 euro och lägst 35 000 euro). Tröskelvärdena skiljer sig alltså åt från land till land. I Sverige har man valt den lägsta gränsen vilket motsvarar 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. Överskrids beloppet ska säljaren vara registrerad i mottagarlandet och betala moms enligt det landets skattesats. "

Thure

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
thureb; sa:
Håkan K; sa:
Emst; sa:
Tull och moms tilkommer inte när man beställer från EU land, t ex spanien.

// EmSt
Frakt och moms tillkommer när handlar på Barrabes, de anger sina varor utan moms och sen lägger de på mottagarlandets momssats. Det finns en EU-regel som säger att om ett postorderföretag har en omsättning större än ett visst belopp (minns inte beloppet) så måste mottagarlandets moms betalas. Detta gäller för Barrabes, Globetrotter m fl.

/Håkan
Gäller inte Globetrotter vid köp från Sverige. I varje fall inte fram till juni 2004.
Jodå, det finns i deras valutaomräkningsfaktor (som är 9,8 om jag minns rätt, istf 9,2 eller vad euron står i). Man kan dock komma undan det genom att betala med Visa.

/Håkan

Mera momskrångel???

Håkan K; sa:
thureb; sa:
Jodå, det finns i deras valutaomräkningsfaktor (som är 9,8 om jag minns rätt, istf 9,2 eller vad euron står i). Man kan dock komma undan det genom att betala med Visa.

/Håkan

Stämmer Håkan. Hoppas kryphålet fortsätter att vara öppet. Jag tycker det är positivt med konkurrensen inom EU. Det här med momsreglerna gynnar tyvärr inte konsumenten bara skatteverket.

Thure

Re: Mera momskrångel???

thureb; sa:
Håkan K; sa:
thureb; sa:

/Håkan

Stämmer Håkan. Hoppas kryphålet fortsätter att vara öppet. Jag tycker det är positivt med konkurrensen inom EU. Det här med momsreglerna gynnar tyvärr inte konsumenten bara skatteverket.

Thure

Är det inte för att gynna konkuransen reglen finns :)
Fast det är ju inte kul när man beställer precis. :)
[Ändrat av abbccd 2004-07-06 kl 22:31]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips