Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4
- Trådstartare chrsan
- Start datum
Om kartorna "finns" i den gamla Mapsource (6.13.7 är den sista av den gamla generationen) så kommer de också att synas i den nya Mapsource. Det omvända gäller dock icke i alla fall.
Rekommenderar att uppgradera till 6.16.3 dock, finns ingen anledning att hänga kvar vid 6.15.4
Mapsource kan ju hämtas från Garmins hemsida.
Garmin skall sluta med utvecklingen av Mapsource så 6.16.3 är sannolikt den sista versionen, man vill att vi i framtiden skall använda Basecamp. Basecamp finns också att hämta från Garmin, ett gigantiskt program som man nog kan vänja sig vid så småningom, det kan göra det mesta som Mapsource kan göra. Det går bra att ha båda installerade och kartor som syns i Mapsource syns också i Basecamp, en finess med Basecamp är att man kan titta på en karta som finns i en ansluten gps men som inte är installerad i datorn. Kan vara bra om man tvingats köpa karta på minneskort och inte vill ägna sig åt diverse hack för att överföra den till datorn.
Rekommenderar att uppgradera till 6.16.3 dock, finns ingen anledning att hänga kvar vid 6.15.4
Mapsource kan ju hämtas från Garmins hemsida.
Garmin skall sluta med utvecklingen av Mapsource så 6.16.3 är sannolikt den sista versionen, man vill att vi i framtiden skall använda Basecamp. Basecamp finns också att hämta från Garmin, ett gigantiskt program som man nog kan vänja sig vid så småningom, det kan göra det mesta som Mapsource kan göra. Det går bra att ha båda installerade och kartor som syns i Mapsource syns också i Basecamp, en finess med Basecamp är att man kan titta på en karta som finns i en ansluten gps men som inte är installerad i datorn. Kan vara bra om man tvingats köpa karta på minneskort och inte vill ägna sig åt diverse hack för att överföra den till datorn.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det går bra att ha båda installerade och kartor som syns i Mapsource syns också i Basecamp, en finess med Basecamp är att man kan titta på en karta som finns i en ansluten gps men som inte är installerad i datorn. Kan vara bra om man tvingats köpa karta på minneskort och inte vill ägna sig åt diverse hack för att överföra den till datorn.
Det går också att sätta minneskortet från GPS'n i kortläsaren i datorn och se kartan i datorn. Det går t.o.m. att kopiera minneskortet till ett annat minneskort och använda det i datorn.
Dock går det inte att kopiera minneskortet till hårddisken och titta på det därifrån.
Bertil
karta på kort, hur får man fram den i basemap
hur gör jag för att se en karta på ett micro SD i datorn ??
chrsan
Det går också att sätta minneskortet från GPS'n i kortläsaren i datorn och se kartan i datorn. Det går t.o.m. att kopiera minneskortet till ett annat minneskort och använda det i datorn.
Dock går det inte att kopiera minneskortet till hårddisken och titta på det därifrån.
Bertil
hur gör jag för att se en karta på ett micro SD i datorn ??
chrsan
Ladda hem gratisprogrammet BaseCamp http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/basecamp
/Niklas
/Niklas
Laddar den inte in kartorna från GPS-mottagarens minneskort, när GS-mottagaren är ansluten till datorn och masslagringsläget aktiverat?
BaseCamp laddar i alla fall in Recreational Map från min Oregon 550t, fast det tar lite tid. Sedan är det bara att klicka på den inladdade kartan. (mina övriga kartor är registrerade på Garmins sätt).
Obs! Notera att kartan försvinner i Basecamp då GPS-enheten tas bort från datorn.
/Niklas
BaseCamp laddar i alla fall in Recreational Map från min Oregon 550t, fast det tar lite tid. Sedan är det bara att klicka på den inladdade kartan. (mina övriga kartor är registrerade på Garmins sätt).
Obs! Notera att kartan försvinner i Basecamp då GPS-enheten tas bort från datorn.
/Niklas
Bertil
Med hjälp av ImDisk Virtual Disk Driver for Windows
http://www.ltr-data.se/opencode.html/#ImDisk
Går det att skapa ett virtuellt SD kort på hårddisken, det är lite pillrigt att få igång men fungerar utmärkt.
vad menar du med masslagringsläge akiverat ?
förklara gärna, kortet sitter i GPS nu.
Så här är det på min Oregon 550t. När jag ansluter min Oregon 550t till datorn (via USB-sladd), så står följande på skärmen:
"USB-kabel identifierad. Vill du gå till masslagring? och så finns två svarsalternativ, "Ja" eller "Nej"
Svarar jag ja, så aktiveras således masslagringsläge.
Svarar jag nej, så startar GPS-mottagaren som vanligt, med den skillnaden att strömförsörjningen sker via USB-kabeln istället för via eventuella batterier.
/Niklas
Så här är det på min Oregon 550t. När jag ansluter min Oregon 550t till datorn (via USB-sladd), så står följande på skärmen:
"USB-kabel identifierad. Vill du gå till masslagring? och så finns två svarsalternativ, "Ja" eller "Nej"
Svarar jag ja, så aktiveras således masslagringsläge.
Svarar jag nej, så startar GPS-mottagaren som vanligt, med den skillnaden att strömförsörjningen sker via USB-kabeln istället för via eventuella batterier.
/Niklas
ok, tack för all info ! ska försöka med en virtuell sd kort disk enl ovan vid tillfälle.
jag har en astro 220 så det kanske inte går att få in kartan på kortet på skärmen, får inga sådana frågor vid start av GPS. Men jag har lyckats när jag satte kortet i kortläsaren på datorn <
//chrsan
ok, tack för all info ! ska försöka med en virtuell sd kort disk enl ovan vid tillfälle.
jag har en astro 220 så det kanske inte går att få in kartan på kortet på skärmen, får inga sådana frågor vid start av GPS. Men jag har lyckats när jag satte kortet i kortläsaren på datorn <
//chrsan
Testa följande, tryck meny två gånger, gå sedan till "Inställning", därefter "Gränssnitt", och till sist klicka på "USB minne". Det fungerar på 60CSx och jag tror att astro 220 har likvärdig mjukvara.
Liknande trådar
- Svar
- 25
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg