Presenning

Jag skulle satsa på en 3x3m MINST, dvs om det inte finns läplig i kvadratisk storlek så gå på minsta som man kan få ut 3x3 av...sen kan du ju vänla lite med att klippa ner den då det ju faktiskt inte handlar om många gram om det är 3x0.5m extra sas.

I slutändan brukar det ändå vara så att det är enklast med en för två (tre om man trängs) personer (3x3+) och en för en person (två om man trängs) som är ca 2.3x2.

Om man bara ska ha en av dem så är det den större tycker jag (specielt som vikten inte är mycket attbråka om när det gäller dessa), det ända som talar emot den är att den kräver större yta för at torka!
 
Sy själv

De flesta tyger är 150 cm breda. Två längder 300 cm, En söm på mitten, fålla kanterna, sy dit fästband på lämpliga ställen, klart.

Svante
 
Ja, men varken 2,5x3,6 eller 3,6x5,4 är kvadratiska. De flesta pressenningar som säljs är alltså rektangulära, ena sidan längre än den andra.

Kolla jag t.ex. hos Jula så finns:
2 x 1,7
3,6 x 2,5
5,4 x 3,6
7,2 x 5,4
och några större.

Jo,att en kvadrat är liksidig till skillnad mot rektangulär vet jag.Det jag däremot inte hade en aning om var att det fanns några större variationsmöjligheter med en kvadrat.


peter
 
Kolla här http://www.equipped.com/tarp-shelters.htm

Det är väldigt många av de där som är svåra att göra med en rektangulär press.

Herrejösses vilken jobbig sida. Kändes lite som ett intelligenstest när jag skulle försöka föreställa mig hur de vikt presseningen på olika sätt. :)

Men hur svårt kan det vara egentligen. Man behöver inte blanda in sin, cos, grader och annat. Med två stavar med reglerbar höjd en tarp och lite sunt förnuft så är det inte så svårt.

Jag sydde f ö en tarp förra våren. Jag beställde 6m tyg i 1,5m bredd från Shelby i Finland, kapade tyget i två delar och sydde sen ihop delarna så att jag fick en kvadrat på ca 3x3 meter. Sömmen tätade jag sen med tejp som jag värmde fast med strykjärn. Sen förstärkte jag linfästpunkter och monterade öljetter och "tygremsor" för att fästa linor i. Jag gjorde även "tygtuber" efter tips från andersj.se. Det hela tog bara några timmar att göra och så här blev det:

2423563342_70d1f1c7ab.jpg


och i "tältläge"

2423577774_fa45d5081c.jpg
 
Oj ... så många svar!

Jag tackar er alla, verkligen! Det är lite svårt innan man prövat själv, och man vill ju inte prova för många storlekar innan man köper "rätt"!

Större än eller lika 3x3 (motsvarande om inte kvadratisk) tycks vara uppfattningen, om jag sammanfattar.
 
Vika tältkåta?

Jag såg på den där hemsidan (om hur man viker sin tarp på olika sätt) ett exempel på att vika en pyramid av en rektangulär tarp.

Det slog mig då att man kanske kunde vika en 8-sidig tältkåta av ett enda stycke lättviktspresenning. Det gäller ju bara att klara av att räkna ut hur stor varje "tårtbit" ska vara, rita upp mönstret på presenningen och klippa ut efter mönstret. I och för sig innebär det ju att man kanske inte kan få till finesser som stormmattor och liknande men visst borde det gå? Om man klipper ut allt i ett stycke så slipper man sy, det enda man kanske måste sy är ovanför öppningen samt sätta fast öljetter på lämpliga ställen. Eventuellt sy fast fästen för extra stormlinor också.

Eftersom lättviktspresenningar är så billiga (jämfört med Moskoselkåtan) så är det i alla fall värt ett försök. Vad tror ni, är det en knäpp idé?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gregorius Klippa i presenning Gör det själv 1
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.