Presenning

Jag tror att det blir väldigt mycket spill om man gör så. I princip så lägger du ju 8 stycken trianglar bredvid varandra så de bildar en "båge".

Om du istället lägger trianglarna omväxlande åt varsit håll (varannan spetsen uppåt och varannan spetsen nedåt) så kommer de att utgöra en rektangulär bit. Men då måste man som sagt var sy ihop de åtta bitarna.
 
Spillet är ju inget större problem i och med att presenningarna är såpass billiga. Dessutom måste det ju bli mera hållbart om man slipper att sy. Men testet får utvisa om det var en bra ide eller inte.

Det blir alltså ett test......
 
Det slog mig då att man kanske kunde vika en 8-sidig tältkåta av ett enda stycke lättviktspresenning. Det gäller ju bara att klara av att räkna ut hur stor varje "tårtbit" ska vara, rita upp mönstret på presenningen och klippa ut efter mönstret. I och för sig innebär det ju att man kanske inte kan få till finesser som stormmattor och liknande men visst borde det gå? Om man klipper ut allt i ett stycke så slipper man sy, det enda man kanske måste sy är ovanför öppningen samt sätta fast öljetter på lämpliga ställen. Eventuellt sy fast fästen för extra stormlinor också.

Eftersom lättviktspresenningar är så billiga (jämfört med Moskoselkåtan) så är det i alla fall värt ett försök. Vad tror ni, är det en knäpp idé?

Vika? Nja... Jag tror att jag förstår hur du menar (en rakare och snyggare variant än att bara göra en stående cylinder av presenningen och "snörpa ihop" den upptill), men det första som slår mig är att det måste bli en massa lös fladdrande presenning upptill, som förmodligen skulle störa nattsömnen för de flesta även om det blåser aldrig så lite. Jag tror mer på Nermanders idé, att klippa ut trianglar växelvis och sedan sy ihop dem . Helt enkelt på grund av att jag tror att det blir tystare och mer lätthanterligt.

Men om utgångsläget är att man står mitt ute i skogen med ett gäng slanor och en rektangulär presenning, så varför inte?
 
De största presenningarna skulle ge en väldigt liten kåta om de ska vikas ihop. Tältet måste ju följa en båge typ (trekvartscirkel typ, med viss öppning i toppen.)

Den största på gubbdagis (genomskinlig lättviktspress) är 4.85 x 9.80 m. Vilket ger en väldigt liten kåta. Orkar inte räkna nu, men testa att placera 8 trianglar i en rektangel med de måtten med sidorna ihopsatta. Den kåtan blir inte stor. Men däremot prasslig. Bisons lättaste och billigaste modell ligger strax över 2000 NOK. Väl värt pengarna. Totalt oprasslig tyvärr.
 
Bland det mera exotiska som fanns till packningen var knäppetälten, hatade av många, måhända älskade av få... de som skriver gott därom har nog inte försökt tälta i en sen höstregnstorm i dem...
Jag köpte ett tubtält, lättare, rymligare på längden och inte fullt så instängt som bakom plasten.
Att försöka sova i en fladdrig "lättviktspressening" kan bara rekommenderas av den som inte prövat ljudnivån.
//J
 
Bland det mera exotiska som fanns till packningen var knäppetälten, hatade av många, måhända älskade av få... de som skriver gott därom har nog inte försökt tälta i en sen höstregnstorm i dem...
Jag köpte ett tubtält, lättare, rymligare på längden och inte fullt så instängt som bakom plasten.
Att försöka sova i en fladdrig "lättviktspressening" kan bara rekommenderas av den som inte prövat ljudnivån.
//J

Nu var det över 20 år sedan sedan jag kom i kontakt med dessa men inte var de väl av lättviktskaraktär? Dock kunde man skapa riktigt fantasirika formationer av dom. Min grupp byggde en gång ett ganska stort fyrkantigt tält av dem med sydvästen utsatt i alla fyra hörn. På fjällmarschen fick jag äran att bära tältet åt gruppbefälen så jag fick ynnesten att sova i tältet också men de övriga F-skallarna sov i par i två hopsatta knäppetält. Det såg inte så mysigt ut...
 
Att försöka sova i en fladdrig "lättviktspressening" kan bara rekommenderas av den som inte prövat ljudnivån.
//J

Nu är ni väl inte lite gnällig? Sovit 12 nätter i år under byggpress, mkt mer totalt sett. Inget å klaga på ljudnivån. Herrn slipper ju om han inte vill. Måste vara jobbigt med alla myror som klampor omkring i närområdet. För att inte tala om satelliternas envetna surrande och den förbannande bakgrundstrålningens hummande..
 
Förklaring med bilder....

Mina tankar om en tältkåta ur ett enda stycke lättviktspresenning kräver nog lite utförligare beskrivning har jag märkt.

Kåtan kommer som sagt var att bestå av 8 tårtbitar men istället för att klippa ur dom en och en osh sy ihop dom så ritar jag upp alla tårtbitarna bredvid varandra och behöver därför bara sy ihop ovanför ingången.

Varje tårtbit har en bas som är 150cm och en höjd på 269cm. Sidorna på varje tårtbit blir då 279cm. Den spetsiga vinkeln blir ungefär 52 grader. Efter att ha ritat upp alla tårtbitarna bredvid varandra och klippt längs ytterkanterna får jag ett stycke presenning som ser ut som denna pappersmodell (skala 1:10):
k%C3%A5ta1.JPG


Alla tårtbitarna ryms på en presenning som är ungefär 4,5x5,6m.

Efter uppsättning ser den ut ungefär så här (skala 1:10):
k%C3%A5ta2.JPG


Den totala höjden blir 200cm och botten blir 390cm från ett ytterhörn till motstående ytterhörn.
Varje tårtbit är på ungefär 2,02m2 vilket innebär att hela tältet blir ca: 16,14m2. Om man använder presenning som väger 90gr/m2 så skulle vikten på presenningen bli ca: 1,45 kilo. Naturligtvis kommer den att bli tyngre eftersom det krävs lite förstärkningar, extra fästen för linor etc men under 2 kilo bör man komma. Då tillkommer en mittstolpe, tältpinnar, snören etc. Max totalvikt bör bli under 3,0kg.

Förhoppningsvis är projektet klart innan sommaren och då ska jag lägga upp bilder på kåtan.
Om den inte rasat innan dess vill säga........
 
Jo, det stämmer.

Men jag har ändrat mig lite om måtten, jag ska rita upp en som är 240cm hög istället eftersom det verkar vara "normalhöjd" för liknande kåtor. Tårtbitarna blir dessutom lättare att rita ut eftersom botten blir 150cm och höjden 300cm.

Återkommer......
 
På Överskottsbolaget har de presenningar som är tunnare och lättare än de brukar vara. Dessa har omtalats tidigare här på forumet och jag köpte en för några dagar sedan och den var verkligen lätt och tunn jämfört med ett par andra liknande presenningar jag har. På mitt lokala Ö&B hade de bara 2,4 x 3,6 och 6.0 x 12.0 verkade det som så det blev en 2.4 x 3.6 till att börja med. Den största kan nog användas till diverse projekt med kåtor och annat. Materialet kommer nog inte så bra överens med eld dock.

http://www.overskottsbolaget.se/produktexempel/byggochtillbehor.506.html

1,7 x 2,0 meter 9.50:-

2,4 x 3,6 meter 35:-

3,6 x 5,4 meter 65:-

5,4 x 7,2 meter 125:-

6,0 x 12,0 meter 195:-
 
Det är väl det där med elden som jag oroar mig mest över. Jag vill ju hemskt gärna ha möjligheten att tända en liten eld inne i tältkåtan så att jag kan laga mat inne om det regnar men det gäller nog att vara försiktig så att det inte sprätter gnistor på duken.

Finns det någon som testat hur eldfängd lättviktspresenningar är?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gregorius Klippa i presenning Gör det själv 1
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.