Presenning

Oki!

Här kommer en mycket enkel fråga, men som givetvis har många svar och synpunkter, kan jag tänka.

Låg i urtideri ett vindskydd av presenning. Nu funderar jag, ja, tarp och så alltså ;) Hur stor presenning blir bekväm för 1-2 personers vindskydd - alternativt uppställt liknande ett sådant där ryggåstält.

Men alltså utan "golv".

Synd att man inte kan rita här ... för att förklara hur jag menar. Men alltså två olika varianter på uppsättning - eller hur man nu kallar det ....

Antagligen skulle jag kunna räkna på det, men delad erfarenhet, är ju ännu bättre än enbart en teoretisk beräkning.

Och, förresten, en extrafråga: Vart vänder man sig bäst för att få en dragkedja utbytt i en jacka/goretex/skal. Det sitter så till att jag inte vet om jag vågar mig på att röra det. Jag blev ingen skräddare :p

Tack på förhand för era tankar!
 
Oki!

................

Och, förresten, en extrafråga: Vart vänder man sig bäst för att få en dragkedja utbytt i en jacka/goretex/skal. Det sitter så till att jag inte vet om jag vågar mig på att röra det. Jag blev ingen skräddare :p

Tack på förhand för era tankar!

Nej, vi är många som inte blev skräddare, men vi lärde oss i alla fall att köra rally med symaskinen!
 
Blixtlås

kan ofta justeras enbart genom att man klämmer åt löparen med en liten tång. Detta gäller speciellt den vanliga typ av blixtlås där låsningen åstadkommes med en spirallindad och lite tillplattad tråd på vardera sidan.

Testa detta först.

Annars finns det många sybehörsbutiker som erbjuder utbyte av blixtlås.

Thure
 
men vi lärde oss i alla fall att köra rally med symaskinen!

He he! Kanske för att ni är män som ni kan ;) Jag vara stackars kvinna :p



Tack för länken!

Nja, nu är det så att några "piggar" har lossnat som är problemet med dragkedjan ... Bra tips med sybutik. Det har jag inte tänkt på!
 
Senast ändrad:
En auktoriserad gtexsömmerska finns i Kinna, mellan Borås och Varberg. Arteryx i stockholm brukade tidigare sända plagg dit för lagning. Nu säljer de bara lagningslappar. Hon tar mindre för att laga hål än vad gtexlagningslappen kostar om man skulle köpa denpå egen hand. Hon lagar även dragkedjor vet jag. Hon heter Carina Husak och finns på Eniro. Kommer tyvarr inte på hennes företagsnamn eller tfnr
 
Tyvärr brukar inte de pressenningar man hittar att köpa vara kvadratiska.

2,4x3,6 är ett vanligt mått, men det är i mina ögon lite gränsfall för två personer (jag har använt det till en person och det funkade ok).

Har sovit två man och en hund under en sådan - funkade - men man fick kompletara sidorna med lite regnkläder så att det inte drog.
 
Har sovit två man och en hund under en sådan - funkade - men man fick kompletara sidorna med lite regnkläder så att det inte drog.

Jo, som jag upplevde det är det 2,4-sidan som är lite väl kort. Har man den (2,4-sidan) på längden så blir det lite risk att det regnar in så man blir blöt (om det blåser lite) och har man den på tvären blir det dålig höjd om man ska få tätt mot marken.

Så jag skulle nog ta snäppet ovanför och möjligen klippa ner den lite grann (kanske så den blir kvadratisk, då det blir lite lättare att variera då).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gregorius Klippa i presenning Gör det själv 1
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.