Preparera längdskidor, valla o dyl

Fick ju "ärva" mina nuvarande längdskidor av en släkting som är i stort sett lika lång som mig, väger något mer dock. De har dock mig inte preprarerats för vallning och dylikt på många år.

Är ett par äldre Sundin-skidor med pjäxor jag inte minns namnet på, men har funkat okej även om det blir tungt så fort det blir kring nollan eller mer. Igår när det var minus så gled de utav bara s*tan i svagt nerförslut. Å andra sidan glider de lite för bra i kurvor där spår saknas så jag är ju den som åker ut rakt fram när vägen svänger...

Var sagt att jag skulle göra dem i ordning för denna säsong redan i somras/höstas men kom mycket emellan och sen blev spåren färdiga.

Finns det något nybörjarset man kan använda sig av? Vad behöver man för utrustning för att få på grundvalla och dylikt? Ser ut som mycket av färgen på undersidan nötts bort redan när jag fick dem.

Behöver det målas/slipas tro? Innan man gör själva grundprepareringen?


Har ju haft lite lösa tankar om att vara med i någon distans på Vasaloppet men med de här skidorna har man inte en chans. Vid töväder tog det mig över en timme att plocka en mil.
 
Hmm, Sundin slutade ju tillverka skidor i slutet på 80-talet enligt deras egen hemsida.....var tvungen att kolla då det var länge sedan man såg ett par sådana :)

Så är det plastbelag på dina skidor? Eller är det en klassisk träskida...

/ Stefan
 
Hmm, Sundin slutade ju tillverka skidor i slutet på 80-talet enligt deras egen hemsida.....var tvungen att kolla då det var länge sedan man såg ett par sådana :)

Så är det plastbelag på dina skidor? Eller är det en klassisk träskida...

/ Stefan
Haha, ja som sagt, ärvda. De har väl varit med ett tag misstänker jag. Det ser ut att vara plastbeslag. Jag ska se om jag lyckas få till en bra bild. Tyvärr glömmer jag alltid bort vad bindningen heter, men det är 3 metallpinnar och pjäxorna har en gummisula som sticker ut som man fäster pinnarna och en metallögla över.

(Man kanske vinner pris för årets antikvarie om man deltar med dessa i tävling....)
 
Valla skidor- alla snö tänkta skidor skall åka på en vattenfilm oavsett snötemperatur. Skidbotten skall vara vattentät, det tycks löst på dina arvskidor med ett plastbelag. Träbottnade tätar man med tråtjära, den bör bonas upp.
Dina plastbottnde bör du rengöra med lämplig produkt. All ytvallor är vaxprodukter, med olika smältpunkter. Du bör börja med att ta bort all vaxer. Rätt valla väljer man efter snöyttertemperaturen, blir det en solig dag kan det gå bättre med en varmare ytvalla,
Är dina plastbelag rissade av grus kan de bli bättre efter sickling eller stenslipning.

god tur
 
Haha, ja som sagt, ärvda. De har väl varit med ett tag misstänker jag. Det ser ut att vara plastbeslag. Jag ska se om jag lyckas få till en bra bild. Tyvärr glömmer jag alltid bort vad bindningen heter, men det är 3 metallpinnar och pjäxorna har en gummisula som sticker ut som man fäster pinnarna och en metallögla över.

(Man kanske vinner pris för årets antikvarie om man deltar med dessa i tävling....)
Det låter som något vi hade på 1980-talet, med tanke på bindningarna. Jag kommer ihåg att på träskidorna vallade vi med stearinljus.
 
Det låter som något vi hade på 1980-talet, med tanke på bindningarna. Jag kommer ihåg att på träskidorna vallade vi med stearinljus.
Ha, ha.. tänkte just samma. Med risk för att "svära i kyrkan" vill jag berätta att jag fortfarande har samma skidor som jag fick när jag var 15. Det var lääänge sen. Men de funkar bra och jag åker på dem varje vinter om vi har snö. Det enda jag gör är att dra några varv med stearinljus längs med UTOM precis under steget. Där vill jag ha fäste. När jag jobbade i sportaffär fick jag akta mig för att inte avslöja detta, sportaffärer och vallaproducenterna vill ju sälja sina grejer men det blir lätt lite hokus pokus över något som folk har klarat av på mycket enklare sätt i långa tider.
 
Nog haft liknande skidor själv när man var yngre,på den tiden och de märket var kvalliteten bra.
Ej läst allt men är det en tunn genomskinlig plastbeläggning så haft liknande på Peltonen tävlingsskidor lite lått rugg med slip papper i fästzon och valla där för fäste och glid på övriga ev parafin
Om
 
Ja alltså de funkar ju kanon och glider snabbt när det är några minus ute, utan valla, nästan lite för snabbt då jag lätt spårar ur om det blir för snäva kurvor...

annars är det nästan så jag får lov att staka utav bara tusan i nerförsbackarna om det ligger kring 0 eller mer. Förutom om det varit töväder och spåren frusit, men då kommer man knappt uppför backen istället... Så är det varmgrader vill man ju ha något som minskar friktionen, annars blir det bara gräsligt tråkigt.

Hyrde ett par skidor uppe i Åre, Salomon vallningsfria påstods det. Men gick ganska bra trots att det var -20...


Jag åker väl i regel 1-3 ggr per vecka under säsong, mycket för motion och för att få komma ut i naturen, i regel efter jobb/skola efter man fått barnen i säng. Blir lite mindre motiverande om man ska ställa sig och valla och preparera i 30 minuter innan eller vad det tar. Verkar ju vara en hel vetenskap.

Smälla på lite stearin kanske är en bättre genväg i så fall?
 
Stearin, eller någon annan form av glidvalla, kan du strunta helt i. Det skulle kunnat vara en fråga om det varit träskidor, men så är ju inte fallet. Vill du någon gång tävla och ha superglid kommer du ha hunnit skaffa dig mycket mera kunskap.

Fästvalla däremot - där ska du lägga krutet. Det finns inget skönare än att ha bra fäste när man behöver det, men inte så det stör glidet. Det bästa är om någon kan hjälpa dig att mäta upp fästzonerna på skidorna, annars får du prova dig fram. Mitt förslag är tejpvalla, det börjar bli lite svårt att få tag i men funkar hyfsat i alla lägen utom nysnö runt nollan. Lägg tejpen inte ända ut i ändarna på fästzonen, utan spara en bit eftersom den bygger lite på höjden. Märker du att den hugger får du kapa lite, får du inte tillräckligt med fäste får du förlänga.

Jag har haft tejp som suttit flera år på några par skidor, så du behöver inte byta förrän du märker att det börjar bli sämre.
 
Stearin, eller någon annan form av glidvalla, kan du strunta helt i. Det skulle kunnat vara en fråga om det varit träskidor, men så är ju inte fallet. Vill du någon gång tävla och ha superglid kommer du ha hunnit skaffa dig mycket mera kunskap.

Fästvalla däremot - där ska du lägga krutet. Det finns inget skönare än att ha bra fäste när man behöver det, men inte så det stör glidet. Det bästa är om någon kan hjälpa dig att mäta upp fästzonerna på skidorna, annars får du prova dig fram. Mitt förslag är tejpvalla, det börjar bli lite svårt att få tag i men funkar hyfsat i alla lägen utom nysnö runt nollan. Lägg tejpen inte ända ut i ändarna på fästzonen, utan spara en bit eftersom den bygger lite på höjden. Märker du att den hugger får du kapa lite, får du inte tillräckligt med fäste får du förlänga.

Jag har haft tejp som suttit flera år på några par skidor, så du behöver inte byta förrän du märker att det börjar bli sämre.
När det går över 0an, är det något annat preparat man har eller får man helt enkelt finna sig i att staka på som tusan?

Jag har nog redan mätt ut fästzonerna för ett par år sen, tror till och med jag ritade med spritpenna på men frågan är om det syns än idag. Det när jag jämförde ett par begagnade som jag köpt (som tyvärr var på tok för spända för min vikt).

Har ju tyvärr (och ser inte bättre ut framöver) varit majoriteten varmt i luften sen säsongen drog igång.

Påverkar tejpvallan när man går ur spår så att säga? När jag ska försöka "skejta" märker jag hur skidorna väldigt gärna glider isär, än värre om det är riktigt kallt eller isigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.