Powerbank som laddar vid låga amperetal?

Vet någon en liten powerbank som går med på att börja ladda redan vid låga amperetal?
Vill ha en som laddar med min solcellsladdare även vid lite halvmulet väder (då telefonen inte går i gång och laddar direkt). Det ska alltså vara en av de där pyttiga powerbankerna, så att den väger så lite som möjligt.
PS. Behöver inte tips om att en större powerbank är lättare än solcellsladdare plus liten powerbank; konceptet är tänkt för längre turer.
Behöver inte heller tips om laddare med inbyggt batteri, då jag har en utmärkt laddare redan, dock utan inbyggt batteri :)
 
Jag kanske är lite trög men jag missar frågan.
Vad har du nu? Har du en liten solcellsladdare och du letar efter en minimal batteribank som din solladdare kan ladda?
Ska du ha en som sitter parallellt med solpanelen eller ska den bara laddas förs av solpanelen och sedan ladda telefonen?
Vilka krav ställer din telefon på laddström?
Jag antar att det är USB vi talar om och då 5V. Äldre telefoner fungerar ju om strömkällan kan ge 0,5A. Nya telefoner kräver minst 1A ibland mer.
Hur stort batteri har din telefon?
Om din telefon har t ex 3Ah batteri så behöver du ju matcha det med laddaren för att lyckas fylla upp telefonen.
 
Kan du ta ut batteriet och köper en kamerabatteriladdare av universalsort från t.ex Claes ala Jupico slipper du undan telefonens laddningsfunktion och kan ladda med mycket låg solinstrålning.

Dock är dessa universalladdare lite räppel att få dit batterierna på.
Gäller ofta även kamera batterierna, justerbara skenor som man lägger batteriet på.Gummiband och silvertejp.

Ta en variant som även tar R6 battereor så kan du ladda även dom.
Jupio från claes har en sån.
Den har även en USB utgång.

Ingången är 220V via medf. Adapter eller 12V från fordon eller solpanel.

Upplägget kräver naturligtvis att du har 12V utgång från solpanel.

Annars är en powerbank enklast.
 
jag har haft samma fundering, men det är svårt att hitta information. jag gissar att man måste kontakta tillverkarna direkt om de ens vet. Jag har en brunton inspire som ska fungera med deras egna solceller. även om jag har en annan solcell: nomad 7. men jag har den oftast kopplad till en större powerbank från Clas olsson. Nästa problem med solceller är att man normalt ska ha en backdiod så att inte strömmen laddas ur batteriet när det är lite sol. men jag vet inte om detta är ett problem. jag hade känslan att min större powerbank laddades ur när det inte var någon sol men svårt att veta.
 
Det har inte med backdiod och göra utan med laddningselektroniken.
Den säger att det finns ström och börjar ladda men i verkligeheten så går man minus.

Väldigt vanligt med mobiler men kan även gälla powerbanks - skiljer lite.

Generellt så går inte powerbanks minus som telefoner dock
 
Hej,

Ett tips kan vara att ställa frågan på http://www.elektronikforumet.com/. Fått massor med bra tips på mina hemmabyggen och inköp därifrån. Många väldigt kunniga och hjälpsamma som är aktiva där.

Det borde helt klart gå att lösa, antingen med helt färdig produkt eller med något hopkok.

Lycka till!

/Gustav
 
Aaaah, laddaren kan dra ström från telefonen/powerbanken? Fan vad sneaky!
Går det att ta reda på på något sätt om så är fallet? Vore ju sjukt ovärt när man ansträngt sig för att få ström!
 

Inte vad du frågade efter, men eftersom du var ute efter en lösning för längre turer kanske du kan få ut något av det ändå.

Vill man kunna ladda med solen på ett smidigt sätt bör man gå upp i storlek på solcellen.
Små solceller funkar om de får ligga i strålande solsken längre perioder.
Problemet med längre perioder (förutom att man sällan har tid att vara stationär hur långe som helst) är att man konstant måste pyssla om solcellen. Den är effektivast när det är riktad vinkelrätt mot solen, och efter någon timme måste man justera in den igen.


Din solcell väger 250g och ger 1,2A i teorin. I fält under en mycket solig dag hamnar du kanske på 0,8A, och så fort det kommer in några slöjmoln så hamnar du långt under 0,5A.

Går du upp till 10W hamnar du på 300g+. 2A i teorin. 1,2A en bra dag, åtminstone 0,5A vid lätta moln.

Går du upp till en 20W solcell hamnar du på 550g.
Då får du 4A i teorin. En riktigt bra dag kanske du får ut 3A, en vanlig solig dag 2A, och med lätta slöjmoln får du åtminstone ut 1A.
Så länge det är soligt så motsvarar den ungefär din väggladdare.


Skillnaden i användbar effekt mellan 6W och 20W är astronomisk. För 250g extra så kan du faktiskt ladda saker effektivt, vilket också betyder att du slipper det där med att strömmen går "bakvägen".

Jag använde först en på 10W, men den funkade bara effektivt när det verkligen var soligt. Min 20W laddar även med dis på himlen.
Med en lunchrast på en timme hinner du ladda ganska mycket


Vill man ha en solcell men ändå bära så litet som möjlig är en 10W en bra kompromiss. Den funkar bra i starkt solsken, och "funkar" med lätta moln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rinte Powerbank Utrustning allmänt 3
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
Knallarn Powerbank Utrustning allmänt 52
vandrafjäll Powerbank som tål kyla Utrustning allmänt 24
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
pelka GP powerbank! Utrustning allmänt 30
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.