Pompe till Everest utan O2!!!!!

Kanske du skulle varit tyst, inte skrivit något alls?

Verkligen inte. Det ar stor skillnad pa att inte skriva alls och nyansera sig. Jag ar saker pa att vi nu far en riktig rapportering for dom vet att deras rapportering granskas.

I ovrigt sa ar detta ingen grattis trad. Det far ni ta pa hennes blog

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det ar ju verkligen gladjande

Dörren är fortfarande öppen för kvinnliga svenska syrgasfria bestigningar. Inte ens media kan längre få det till att vara en bestigning utan extra syrgas.

"vi sitter nu i tältet och försöker få igång köket på 7500 meters höjd. Det var tufft på vägen hit då det blåste närmare 30 sekundmeter och jag har använt syrgas."

Japp och det var kanske bast sa...

Verkligen inte. Det ar stor skillnad pa att inte skriva alls och nyansera sig. Jag ar saker pa att vi nu far en riktig rapportering for dom vet att deras rapportering granskas.

I ovrigt sa ar detta ingen grattis trad. Det far ni ta pa hennes blog
Ja, nu när de vet att just du granskar dem så är det självklart att de rapporterar korrekt. Det gjorde du bra. Tack för din osjälviska insats!

Grattis Annelie till en lyckad bestigning och en himla fin och korrekt rapportering :)

Bra gjort att nå toppen! Upplevelsen verkar ha infriat förväntningarna, och då är det ju extra roligt med bergsbestigning.

Kan någon upplysa om hur detta deklarerade och sponsrade försök till bestigning utan syrgas i realiteten skiljde sig från en vanlig kommersiell expedition med syrgas till nordsidan av Everest?
Utifrån Pompes bloggrapportering kan jag inte se någon tydlig skillnad alls.

Eftersom en riktig bestigning var målet hade det känts intressant att få reda på hur planering, upplevelse och beslut såg ut. Det kan ju vara lärorikt för fler än den som får en klar insikt i skillnaden på berget.

Jag har fatt en del kritik for min kritik av Pompe. Nagra havdar att jag ar besatt av att kritisera henne. Jag vill klargora att jag inte hyser nagot hat mot henne. Tvart om skulle aven jag motiveras av hennes vilja och stravan att vara i bergen om det handla mindre om rekord och mer om genuin passion for bergen.

Efter att ha foljt hennes blog fran Everest sa maste jag saga att hon verkligen formedlar en sympatisk bild av att vara pa tur i stora berg. Ingen tvekan om att hon gillar det. Hoppas en dag att just langtan till att vara i bergen blir viktigare an jakten pa rekord.

Till viss del kanske jag har varit onodigt hard i min kritik samtidigt tycker jag nyanserna ar viktiga. Kanske skulle jag nyanserat mig nagot och sagt nagot i stil med att

"Lycka till, be safe and have fun! Och Annelie om du kommer upp utan syrgas sa beratta garna det for media och sag att du nu uppnatt ditt mal och satt rekordet djupast och hogst men avsta fran att saga att du gjoart forst svenska kvinliga bestigningen utan O2. Lamna den aran till nagon som har det som sitt hogsta mal och som tanker gora det efter konstens alla regler. "

Well vi kan alla gora fel.

En fin inställning som hedrar dig.

Mvh /Joel

Bra gjort att nå toppen! Upplevelsen verkar ha infriat förväntningarna, och då är det ju extra roligt med bergsbestigning.

Kan någon upplysa om hur detta deklarerade och sponsrade försök till bestigning utan syrgas i realiteten skiljde sig från en vanlig kommersiell expedition med syrgas till nordsidan av Everest?
Utifrån Pompes bloggrapportering kan jag inte se någon tydlig skillnad alls.

Eftersom en riktig bestigning var målet hade det känts intressant att få reda på hur planering, upplevelse och beslut såg ut. Det kan ju vara lärorikt för fler än den som får en klar insikt i skillnaden på berget.

Det ar e helt vanlig komersiell bestigning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips